Szerző: Bizó Dániel

2006. szeptember 26. 13:23

Magabiztos Intel vezetés a grafikus piacon, az NVIDIA üldözi az ATI-t

A HWSW olvasói közül bizonyára mindenki tudja, hogy az Intel a világ legnagyobb processzorgyártója, ugyanakkor az már sok esetben meglepetéssel szolgál, hogy egyben a vezető grafikuschip-szállító is. Egy nemrég nyilvánosságra hozott kutatás alapján a vállalat magabiztosan őrzi vezető helyét az asztali grafikus chipek piacán -- természetesen integrált megoldásaival.

[HWSW] A HWSW olvasói közül bizonyára mindenki tudja, hogy az Intel a világ legnagyobb processzorgyártója, ugyanakkor az már sok esetben meglepetéssel szolgál, hogy egyben a vezető grafikuschip-szállító is. Egy nemrég nyilvánosságra hozott kutatás alapján a vállalat magabiztosan őrzi vezető helyét az asztali grafikus chipek piacán -- természetesen integrált megoldásaival.

A Jon Peddie Research (JPR) szerint az Intel a globális asztali szállítások 35 százalékát birtokolta a második negyedév során, ami több mint 18 millió integrált grafikus megoldás leszállítását jelenti. A három hónap alatt 52,29 millió darabra rúgó grafikus chipek piacából az integrált megoldások 62,5 százalékot hasítottak ki, ami azt jelenti, hogy az Intel részesedése 55 százalékra rúg, az Intel-platformra szűkítve (hiszen csak inteles gépen lehet ma Intel grafikus chip) pedig megközelítheti akár a 70 százalékot is. A teljes volumenből az ATI 26, az NVIDIA 24 százalékkal részesedett, véli a kutatócég. A JPR szerint az Intel valamivel növelte előnyét az ATI-val szemben, míg az NVIDIA némileg csökkentette a különbséget, részben az ATI új termékei késésének kihasználásával.

Bár a JPR értékbeli részesedéseket nem közölt a vállalatokra nézve, a számokból jól látható, hogy bár az Intel a legnagyobb szállító volumen szempontjából, a piac zsírosabb részeit az AMD általi felvásárlás alatt álló ATI és az NVIDIA uralják, és az általuk realizált árbevétel 4-5-ször nagyobb lehet az Intelénél. A legnagyobb szegmenst a JPR bontásában a játékosok és nagy grafikus tejlesítményt igénylő felhasználók jelentik, közelítőleg egy nagyságrenddel megelőzve a piac többi részét.

Az ide leszállított kártyák értéke 4,3 milliárd dollárt tett ki, a második helyen holtversenyben a középkategóriás és integrált megoldások, egyenként 482 millió dollárral, míg statisztikai hibahatáron belül harmadikként a professzionális felhasználásúak futottak be (pl. NVIDIA Quadro, ATI FireGL, 3DLabs Wildcat) 479 millióval. A legkisebb szegmenst az olcsó kártyák jelentik, 123 millió dolláros negyedéves forgalommal. A piac egésze 5,88 milliárd dollárra rúgott.

A JPR érdekességként megemlíti, hogy a vállalatok által sokat ajnározott kétkártyás presztízsmegoldások, mint az NVIDIA SLI és az ATI CrossFire, a piac mindössze fél százalékát tették ki értékben, tehát a szállításokból még ennél is sokkal kisebb részesedéssel bírnak. Ez 28,4 millió dollárt jelent, azaz legfeljebb kerekítési hibának tekinthető a globális piacon, tehát valójában csak a márkakép építése érdekében népszerűsítik ezeket a termékeket a cégek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról