Szerző: Bodnár Ádám

2006. szeptember 19. 15:45

Egészséges növekedés a kelet-közép európai PC-piacon

Tavaly 25 százalékkal csaknem 12 millióra növekedett a kelet-közép európai régóban értékesített PC-k száma, az idén pedig további 18 százalékos fellendülésre van kilátás -- derül ki az IDC piackutató cég adataiból. A piaci forgalom 26 százalékkal 11,4 milliárd dollárra nőtt, elsősorban a notebookok népszerűségének köszönhetően. A hazai PC-eladások is egészséges képet mutattak 2005-ben.

[HWSW] Tavaly 25 százalékkal csaknem 12 millióra növekedett a kelet-közép európai régóban értékesített PC-k száma, az idén pedig további 18 százalékos fellendülésre van kilátás -- derül ki az IDC piackutató cég adataiból. A piaci forgalom 26 százalékkal 11,4 milliárd dollárra nőtt, elsősorban a notebookok népszerűségének köszönhetően. A hazai PC-eladások is egészséges képet mutattak 2005-ben.

Egyre többen engedhetik meg maguknak a notebookokat

Változatlanul gyors ütemben nő a noteszgépek iránti kereslet, ahogy az árak csökkenése révén egyre több otthoni és vállalati felhasználó számára elérhetők ezek a termékek. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, az idén további 44,6 százalékos emelkedésre számít az IDC. A piacot azonban továbbra is az asztali gépek uralják: egy eladott noteszre 3,6 asztali PC jut. Az x86-os szerverek forgalma 18 százalékkal nőtt tavaly.

A magyar PC piac jó évet zárt, 450 ezer darab PC talált gazdára, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Értékben is jelentős növekedést hozott a 2005-ös év, 25 százalékkal 468 millió dollárra nőtt a piac. Az asztali gépek értékesítése stagnált, elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet, és bár a nemzetközi gyártók foglalják el a ranglista első öt helyét, a teljes piacon eladott mennyiség nagyobb részét a helyi összeszerelők adják.

Hazánkban is a notebookok érték el a legdinamikusabb növekedést, az eladások darabszáma 64 százalékkal nőtt 2004-hez képest. Összesen 164 ezer hordozható számítógépet értékesítettek, mely egyre nagyobb részt képvisel a hazai PC piacból; 2004-ben a teljes eladások 26 százaléka, 2005-ben már 37 százaléka volt notebook. Magyarországon tavaly az Acer adta el a legtöbb noteszt, megelőzve a Fujitsu Siemenst és a HP-t. Utóbbi az összes szegmenst figyelembe véve azonban továbbra is a piacvezető.

Élen a HP, de jön fel az Acer

Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb PC-szállító. A nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott előre, miután sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Összesítve azonban ez a három szállító mindössze 16 százalékát teszi ki kelet-közép-európai PC piac volumenének.

"Még a lendületesen növekvő piacokon is jelentősen élesedett a verseny a helyi összeszerelő cégek és a globális vállalatok között, mivel a noteszgépek erősödő népszerűsége és a csökkenő árak nyomán emelkedett a nemzetközi szállítók ázsiója" -- mutatott rá Stefania Lorenz, az IDC CEMA hardware kutatásokért felelős programmenedzsere. A szakember szerint a nagy PC-szállítók kezében rendkívül ütős fegyver a kiterjedt notebook-termékkínálat, amely az erőteljes marketinggel és értékesítési erővel együtt hosszú távon is biztosítja e cégek piaci fölényét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról