Szerző: Bodnár Ádám

2006. szeptember 11. 12:26

Kevesen használják itthon az e-kormányzati szolgáltatásokat

Noha a felnőtt lakosság 69 százaléka tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, a lehetőséggel mindössze 2 százalékuk él -- derült ki a Szonda Ipsos legújabb reprezentatív felméréséből. A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az online hivatalos ügyintézést lehetővé tévő Ügyfélkapuról azonban már csak a lakosság ötöde hallott.

[HWSW] Noha a felnőtt lakosság 69 százaléka tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, a lehetőséggel mindössze 2 százalékuk él -- derült ki a Szonda Ipsos legújabb reprezentatív felméréséből. A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az online hivatalos ügyintézést lehetővé tévő Ügyfélkapuról azonban már csak a lakosság ötöde hallott.

Az online e-kormányzati szolgáltatások ismertek, de hivatalos ügyintézésre kevesen használják őket. A felmérés eredményei szerint a lakosság több mint kétharmada tudja, hogy Magyarországon ma már az interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni. Arról, hogy az online ügyintézéshez regisztráció szükséges, csupán a válaszadók egyharmada tudott. Aki hallott róla, azok többsége sem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban, mindössze 22 százalék informálódott az Ügyfélkapu portálján és csak 8 százalék regisztrált az online szolgáltatások igénybevételére.

Az e-ügyintézést ismerők közül a legtöbben az APEH honlapját tudták spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő www.okmanyiroda.hu oldalt. A közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást biztosító www.magyarorszag.hu oldalt a válaszadók mindössze 15 százaléka említette. Figyelemre méltó, hogy az online ügyintézés lehetőséget elvben ismerők 22 százaléka egyetlen honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

Az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. A megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg, ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2-3 éven belüli széleskörű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36-49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról