Szerző: Bodnár Ádám

2006. szeptember 8. 15:05

Megint új vezetője van a Gatewaynek

[News.com] Hat év alatt ötödik elnök-vezérigazgatóját nevezte ki az egykor szebb napokat látott Gateway, amely az amerikai PC-piacon még mindig jelentős szereplőnek számít. Az olcsó számítógépeiről elhíresült vállalat négy éven keresztül veszteséges volt, majd a tavalyi második negyedévben végre profitot tudott elérni, azóta a nyereségküszöb közelében táncol, ezt kellene tartós, fenntartható növekedésbe fordítania a 31 éves Edward Colemannek.

[News.com] Hat év alatt ötödik elnök-vezérigazgatóját nevezte ki az egykor szebb napokat látott Gateway, amely az amerikai PC-piacon még mindig jelentős szereplőnek számít. Az olcsó számítógépeiről elhíresült vállalat négy éven keresztül veszteséges volt, majd a tavalyi második negyedévben végre profitot tudott elérni, azóta a nyereségküszöb közelében táncol, ezt kellene tartós, fenntartható növekedésbe fordítania a 31 éves Edward Colemannek.

Kis történelem

Az 1985-ben alapított vállalat (akkor még Gateway 2000 néven) az iowai Sioux Cityben kezdte meg működését és tehénmintás számítógépdobozai révén azonnal belopta magát a helyi vevők szívébe. A 90-es években a Gateway 2000 a PC-ipar egyik ikonja volt, egyes negyedévekben 20-30 százalékos növekedést elérve. A vállalat eladásainak jelentős része direkt csatornákon át zajlott, megkerülve a disztribútorokat és kiskereskedőket. A modell bár sikeresen működött, a számítógépek szinte kivétel nélkül fogyasztókhoz kerültek, a vállalatok távol maradtak a cég termékeitől. 1997-ben a Compaq majdnem felvásárolta a céget.

1998-ban a Gateway nevet váltott, elhagyta a 2000-et. A fogyasztói piacon a Gateway erőteljesen ki volt téve az árcsökkentéseknek, ezért Ted Waitt, az akkori alapító 1999-ben lemondott elnök-vezérigazgatói posztjáról és az AT&T-től leigazolta Jeff Weitzent, hátha az ő irányítása alatt erőre kap a cég. Az eladások kezdetben nőni kezdtek, de a vevők a túl szigorú garanciális feltételek miatt egyre inkább elfordultak a Gatewaytől. Az ezredfordulón, az informatikai piac összeomlásakor a Gateway a nagy vesztesek közé tartozott, a cég bezárta számos mintaboltját, letett nemzetközi terjeszkedési terveiről és elbocsátotta számos alkalmazottját. 2001-ben Waitt visszatért vállalata élére.

A régi-új vezető irányítása alatt a Gateway a PC-gyártók közül elsők között jelent meg szórakoztató-elektronikai termékekkel, például plazmatévékkel, digitális fényképezőgépekkel vagy MP3-lejátszókkal. 2004-ben a Gateway megvette az olcsó PC-ket árusító eMachines-t és annak vezetője, Wayne Inouye vette át a cég irányítását. Inouye nem volt szívbajos, bezáratta a Gateway összes kiskereskedelmi üzletét és elbocsátotta a cég alkalmazottainak mintegy felét, illetve kivonult a szórakoztató-elektronikai piacról. A hatékonyság növelése érdekében az új vezető csökkentette az alkatrészbeszállítók számát és új megállapodásokat kötött a kiskereskedőkkel. A lépések meghozták a sikert, a Gateway növekedésnek indult és nyereségessé vált.

Az ötödik vezér

Inouye 2006 februárjáig bírta a Gateway élén, elemzők szerint azért kellett távoznia, mert irányítása alatt a cég továbbra sem tudta megvetni a lábát a nagyobb haszonnal kecsegtető, felsőbb árkategóriás gépek piacán. Helyét átmenetileg Rick Snyder, az igazgatótanács elnöke vette át, őt követi most Edward Coleman, aki korábban a CompuCom elnök-vezérigazgatójaként az évtized elején az aprócska PC- és hardverkereskedőből vállalati szolgáltatócéget hozott létre. Coleman előtte az IBM-nél és a Computer Sciences Corporationnél is megfordult.

A Gateway még mindig a harmadik legnagyobb PC-szállító az Egyesült Államokban a Dell és a HP mögött, piaci részesedése a második negyedévben 6,2 százalék volt -- derül ki a Gartner elemzőcég által nyilvánosságra hozott adatokból. A piackutató jelentése szerint a második negyedévben a PC-it tehénmintás dobozba csomagoló vállalat nagyobb növekedést ért el a legtöbb versenytársnál, beleértve a Dellt, a HP-t, a Lenovót és az Apple-t is.

Coleman rövid távon nem kívája megváltoztatni a Gateway stratégiáját, hosszú távon azonban nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a direkt értékesítésre, valamint a vállalati felhasználókra, az ügyfélszolgálat javításával pedig versenyelőnybe kíván kerülni az olyan versenytársakkal szemben mint a Dell.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról