Szerző: Bodnár Ádám

2006. szeptember 6. 09:02

Még gyerekcipőben jár a mobiltelefonos zeneletöltés

Az Entertainment Media Research által idén harmadszor elkészített Digital Music Survey felmérés szerint egyre inkább csökken a lelkesedés a mobiltelefonos zeneletöltés iránt, a mobilőrültek első hullámát nem követi egy második, szélesebb tömegeket is érintő felhasználói kör. A kutatásban megkérdezett 3 ezer brit vásárlónak csak 11 százaléka szokott a mobiltelefonjára zenét letölteni (és fizetni érte), miközben a tavaly elvégzett felmérésben közel kétszer ennyien jelezték, hogy érdekli őket a lehetőség.

[HWSW] Az Entertainment Media Research által idén harmadszor elkészített Digital Music Survey felmérés szerint egyre inkább csökken a lelkesedés a mobiltelefonos zeneletöltés iránt, a mobilőrültek első hullámát nem követi egy második, szélesebb tömegeket is érintő felhasználói kör. A kutatásban megkérdezett 3 ezer brit vásárlónak csak 11 százaléka szokott a mobiltelefonjára zenét letölteni (és fizetni érte), miközben a tavaly elvégzett felmérésben közel kétszer ennyien jelezték, hogy érdekli őket a lehetőség.

Nem nő az érdeklődés

Ami aggasztó, hogy a tavalyi 21 százalék után jelenleg a fogyasztóknak csak negyede, 25 százaléka érdeklődik a zenék mobiltelefonos letöltése iránt, és a válaszadóknak csupán 4 százaléka mondta, hogy "nagyon valószínű" hogy az elkövetkező évben mobiltelefonja segítségével zenét vesz, 44 százalék valószínű nem tenne ilyet. A megkérdezettek 36 százaléka inkább a PC-je segítségével tölt le, vásárol zenét. Ez arra utal, hogy a mobiltelefonok gyártói és a szolgáltatók sikeresen meggyőzték a legrissebb technológiákat kedvelő vevőket, azonan egyelőre nem találják a közös hangot a széles tömegekkel, még az internet-felhasználókkal sem.

A lemezkiadókat tömörítő International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) adatai szerint a harmadik generációs mobiltelefonok felhasználói közül csak 20 százalék használja készülékét zenehallgatásra. Keith Jopling, az IFPI kutatási vezetője szerint az elkövetkező egy-két év még mindig a kísérletezés jegyében telik majd és majd 2008-tól terjednek el széles körben a mobiltelefonos zenei szolgáltatások, ahogy egyre többen váltanak a harmadik generációs hálózatok és készülékek használatára.

A 3G terjedése hozhatja meg az áttörést

Ezt a véleményt osztja a legnagyobb hazai mobilszolgáltató, a T-Mobile is. "A mobilon elérhető és letölthető tartalmak közül a zenék a kezdetektől a legnépszerűbbek közé tartoztak. A még mindig sikeres valósághű csengőhangok mellet ügyfeleink körében ma már egyre nagyobb igény mutatkozik a teljes zeneszámok letöltésének lehetőségére és egyre többen vannak olyanok, akik a telefont zenelejátszóként is használják" -- tudtuk meg a T-Mobile Kommunikációs Igazgatóságától.

"Mindezek mellett a mobilhálózaton keresztüli zeneletöltés valóban a kezdeti szakaszban van. Mint ahogy korábban is eltelt néhány év, mire a monofonikus csengőhangokat felváltották a valósághű dallamok, ezúttal is időre van szükség, hogy a megfelelő készülékek nagy tömegben elterjedjenek és egyre többen tudják kedvenc előadóikat hallgatni telefonjuk segítségével. Véleményünk szerint a sikert egyértelműen a szélessávú hálózat elterjedése és az egyre bővülő készülékválaszték befolyásolja majd." A T-Mobile HSDPA hálózatán egy 3 megabájtos zeneszám letöltése mintegy 20 másodpercet vesz igénybe.

Hazánkban a Pannon volt az első mobilszolgáltató, amely a telefonokra letölthető zeneszámokat kínált. A vállalat online zeneboltjában többszázezer dal érhető el, az eladási adatokat azonban üzleti titokként kezeli a cég. A Vodafone állítása szerint a legnagyobb hazai mobil zeneboltot üzemelteti, több mint félmillió dalból válogathatnak a Live! tartalmakhoz hozzáférő előfizetők. A bőséges kínálat ellenére a letöltések száma a júniusi indulás óta csupán ezres nagyságrendben mérhető, de folyamatosan emelkedik -- tudtuk meg a cégtől.

A mobilok nyerésre állnak az MP3-lejátszókkal szemben

Jó hír a mobilgyártók és -szolgáltatók számára, hogy a Digital Media Survey felmérésben szereplők 46 százaléka inkább mobiltelefonján hallgatna zenét mint egy egy -- akár mobiltelefonos funkciókkal is bíró -- zenelejátszón, a különálló MP3-játszót csak a megkérdezettek 21 százaléka favorizálta. A fiatalok körében még inkább a mobilok javára dől el a verseny, a tinédzserek több mint fele választotta a telefont, mint zenelejátszót. Érdekes, hogy a felmérésben megkérdezett iPod-tulajdonosok 40 százaléka is mobiltelefont választana következő lejátszójának.

Iparágszerte elterjedt nézet, hogy a zenelejátszós mobiltelefonok népszerűsége pár éven belül felül fogja múlni az olyan hordozható MP3-játszókét, mint az Apple iPod: a Jupiter Research előrejelzése szerint 2010-ben már ugyanannyi zenelejátszós mobiltelefon lesz forgalomban, mint hordozható MP3-játszó. A mobiltelefonok előnye az MP3-játszókkal szemben, hogy gyakorlatilag mindig a tulajdonosuknál vannak, ezért kényelmesebb róluk zenét hallgatni, mint egy külön készülékről.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról