:

Szerző: Bodnár Ádám

2006. július 14. 13:29

Árprés alatt csökkenő profit a Samsungnál

Tizenegy százalékkal csökkent a Samsung második negyedéves nettó eredménye, mivel a vállalat három legfontosabb üzletága egyaránt nehézségekkel küszködik. A koreai cég mobiltelefon-eladásai három év után először csökkentek, a memóriapiacon és az LCD-piacon pedig az árprés miatt egyre vékonyabb az elérhető profit. A Samsung a második félévre az új mobiltelefonok megjelenésétől és a szórakoztató készüléke iránti kereslet szezonális erősödésétől várja a fellendülést.

[HWSW] Tizenegy százalékkal csökkent a Samsung második negyedéves nettó eredménye, mivel a vállalat három legfontosabb üzletága egyaránt nehézségekkel küszködik. A koreai cég mobiltelefon-eladásai három év után először csökkentek, a memóriapiacon és az LCD-piacon pedig az árprés miatt egyre vékonyabb az elérhető profit. A Samsung a második félévre az új mobiltelefonok megjelenésétől és a szórakoztató készüléke iránti kereslet szezonális erősödésétől várja a fellendülést.

"Túlvagyunk a legrosszabbon" -- mondta Chu Woosik, a koreai cég befektetői kapcsolatokért felelős vezetője. A Samsung negyedéves bevétele 3,8 százalékkal 14,11 billió koreai wonra növekedett, eközben a nyereség 11 százalékkal 1,51 billió koreai wonra (1,59 milliárd dollár) esett vissza. Elemzők átlagosan 1,59 billió wonos nyereséget vártak. Az üzemi eredmény csökkenése 14 százalékos volt, a nettó profitot egy Dél-Koreában működő pénzügyi szolgáltató leányvállalat húzta fel.

Eltolt időzítés

A gyatra mobiltelefon-piaci szereplés oka az volt, hogy a Samsung megváltoztatta a termékbevezetési ciklusokat. A vállalat korábban már az év legelején, jóval a többi gyártó előtt bemutatta új mobiltelefonjait annak érdekében, hogy magára irányítsa a vevők figyelmét, a vásárlók pedig tavasszal megvehették a Samsung újdonságait. Most azonban ez megváltozott, a 2006-os újdonságok, például a szupervékony Ultra készülékek premierjével egészen júniusig vártak a Samsungnál, a forgalmazásuk pedig csak a második féllévben kezdődik meg.

Az időzítés miatt a Samsung mobiltelefon-eladásai az első negyedéves 29 millió darabról 26,3 millióra estek vissza, a részleg üzleti eredménye pedig 9,5 százalékra csökkent. A Strategy Analytics piackutató cég becslése szerint a második negyedévben a Samsung részesedése a globális mobiltelefon-piacon 12,7 százalékra csökkent a tavalyi 14,1 százalékról. Piaci szakértők szerint a csökkenés oka hogy a Samsungnak nincsenek vonzó készülékei az alacsony árkategóriában, ezért a fejlődő piacokon a Motorola és a Nokia továbbra is részesedést hódít majd el a koreai vállalattól.

Minimális nyereség az LCD-gyártáson

Az LCD-kijelzőkért felelős részleg csupán 2,5 százalékos üzemi nyereséghányadot és jelképes profitot tudott felmutatni, amely némileg alatta maradt az első negyedéves szintnek, de felülmúlta a tavalyi második negyedéves mutatót. A Samsung szerint a negyedév során a vártnál gyorsabb volt az LCD-panelek árcsökkenése, mind a tévék, mind a monitorok számára gyártott kijelzők esetében. A koreai cég csupán azért tudott nyereséget elérni, mert a legnagyobb méretű, 40"-nál nagyobb tévékbe és 20"-nál nagyobb monitorokba való drága panelek jól fogytak.

A koreai cég szerint az LCD-divízió eredményei az év második felében javulni fognak, ahogy az iskolai év kezdetén élénkül a kereslet mind a számítógépes monitorok és notebookok, a karácsonyi bevásárlási szezonban pedig mind a számítógépek, mind pedig a tévék iránt. A Samsung minimális nyereségével ma kitűnik az LCD-gyártók közül, ugyanis legnagyobb riválisai, az LG.Philips LCD és az AU Optronics egyaránt veszteségesek és gyártókapacitásuk csökkentésére készülnek.

Szezonális memóriapiac

A Samsung bevételének legnagyobb részét adó divízió, a memóriachipeket gyártó részleg stabil eredményekről adott számot, de a 22,2 százalékos üzemi eredményhányad alacsonyabb volt mind a megelőző negyedéves, mind a tavalyi második negyedéves adatnál. Az év második felében a Samsung a DRAM- és flash-piacon egyaránt fellendülést vár, ahogy élénkül a kereslet a számítógépek és az otthoni elektronikai és szórakoztató eszközök (mobiltelefonok, MP3-játszók, digitális fényképezők) iránt.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 01:23

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.