Szerző: Bodnár Ádám

2006. június 22. 11:08

Megválna a repülőgépes internetszolgáltatást nyújtó részlegétől a Boeing?

Bezárná vagy eladná a repülőgépek fedélzetén vezeték nélküli internetezést lehetővé technológiát fejlesztő Connexion részlegét a Boeing, ugyanis a divízió hat évvel ezelőtti megalakítása óta folyamatosan veszteséges. A chicagói repülőgépgyártó belsős források szerint számos lehetséges stratégiai partnerrel vagy vevővel tárgyal, azonban ha az egyeztetések nem vezetnek sikerre, a Connexiont akár be is zárhatják.

HIRDETÉS

[HWSW] Bezárná vagy eladná a repülőgépek fedélzetén vezeték nélküli internetezést lehetővé technológiát fejlesztő Connexion részlegét a Boeing, ugyanis a divízió hat évvel ezelőtti megalakítása óta folyamatosan veszteséges. A chicagói repülőgépgyártó belsős források szerint számos lehetséges stratégiai partnerrel vagy vevővel tárgyal, azonban ha az egyeztetések nem vezetnek sikerre, a Connexiont akár be is zárhatják.

A terroristák közbeszóltak

A Boeing nem hozta nyilvánosságra, mennyi pénzt fektetett a Connexionbe, azonban belsős információk szerint 1 milliárd dollár körüli összegről lehet szó. A fedélzeti internetszolgáltatást ma már egyre több légitársaság alkalmazza járatain, köztük a Lufthansa, a Japan Airlines és a Singapore Airlines is, az óriási forgalmat bonyolító amerikai légitársaságot nem érdeklődtek a Connexion technológiája iránt, ezért szakértők szerint a Boeing-divízió piaci értéke csupán 100-150 millió dollár körül van.

Air Force One
George W. Bush magyarországi látogatásával kapcsolatos érdekesség, hogy a Connexion technológiával biztosítják a fedélzeti internetelérést az Egyesült Államok elnökének különgépén, a jelenleg Ferihegyen veszteglő Air Force One-on is. A kiépítésben a hadiiparban tevékenykedő Rockwell volt a Boeing segítségére.
A Connexion létrehozása idején, a dotkom-őrület csúcsán a Boeing úgy vélte, hogy az utasok 2005-re évi 25 milliárd dollárt költenek majd a repülőgépek fedélzetén igénybevett internetszolgáltatásokra. Az eredeti tervek szerint a Boeing a legnagyobb amerikai légitársaságokkal együttműködve gépek ezreit alakította volna át, azonban a 2001 szeptemberében történtek történetének legnagyobb válságába sodorták a légiközlekedési ipart. Ezt követően a legnagyobb amerikai légitársaságok, az American Airlines, a United Airlines és a Delta Airlines ki is szállt a Connexion konzorciumból, amely majdnem véget is vetett az elgondolásnak.

A Connexion valószínűleg azért sem hozta a tőle várt sikereket, mert a légitársaságok nem tudtak jól működő üzleti modellt kidolgozni a szolgáltatáshoz -- vélik elemzők, akik szerint az árak túl magasak ahhoz, hogy igazán nagy tömegek kezdjenek a repülőgépen internetezni. Ehhez még társul a Connexion technológia magas ára is, a megfelelő berendezések telepítése a repülőgépekre egyenként mintegy félmillió dollárt emészt fel.

Vezeték nélküli internet helyett mobiltelefon

Jim McNerney, a Boeing új vezetője már korábban is világossá tette, hogy a Connexion ugyan izgalmas technológia, mégsincs meggyőződve arról, hogy a repülőgépgyártó vállalatnak a kommunikációs bizniszbe is be kellene szállnia. "Szembe kell nézzünk a valósággal, hogy mi gazdaságos és mi nem az" -- mondta McNerney.

A Connexion által biztosított FlyNet internetszolgáltatás geostacionárius műholdas kommunikáció során valósulhat meg. A geostacionárius pálya a Földtől mintegy 36 ezer kilométerre található. Az ezen a pályán stabilan keringő tárgyak, elsősorban kommunikációs műholdak mindig a bolygó egy bizonyos része felett találhatóak, így alkalmasak a folyamatos kapcsolat fenntartására. A hozzáférés maximális sávszélessége letöltéskor 5 Mbit másodpercenként, míg feltöltéskor 1 Mbitet tesz ki, a sávszélesség természetesen megoszlik a gépen internetező felhasználók között.

A Boeing által kifejlesztett technológia legnagyobb riválisa a hagyományos mobiltelefonos szolgáltatás lehet, az Airbus például már régóta kísérletezik repülőgépeinek fedélzetén azzal, hogy lehetne mobiltelefonos lefedettséget biztosítani az utasok számára. Bár ez kisebb sávszélességet biztosít mint a Connexion, jóval olcsóbb és többek számára elérhető, így valószínűleg több felhasználót vonz majd.

A Beckhoff ultrakompakt, C6025 típusú ipari PC az Intel Core i processzorcsalád nagy számítási teljesítményével rendelkezik, ventilátor nélküli, kisméretű kivitelben. A rendkívül alacsony fogyasztású, új Intel Core i U processzorok teszik mindezt lehetővé.

a címlapról

Hirdetés

Csúcstechnológia pár koppintással: ezt tudja a Huawei nova 9

2021. december 1. 22:23

Manapság egyre-másra jelennek meg olyan új mobilok, amelyek hihetetlen funkciókat ígérnek, de ezeket szinte műszaki diplomával lehet csak előcsalogatni. A HUAWEI nova 9 igazi ereje abban rejlik, milyen egyszerű előcsalogatni a mobil tudását.