Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Linuxra áll át az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal

Bodnár Ádám, 2006. április 27. 10:38
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Red Hat Enterprise Linuxot vezetett be az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA). A szervezet modernizációs programjában UNIX-alapú HP PA-RISC rendszereit Red Hat Enterprise Linuxot futtató, x86 processzoros Dell és HP szerverekre cserélte, amellyel jelentős költségmegtakarítást ért el. Az FAA állítása szerint az eredetileg 18 hónaposra tervezett program végrehajtása mindössze 6 hónapig tartott és végül csak kevesebb mint 10 millió dollárt emésztett fel az eleinte becsült 25 millió helyett.

[HWSW] Red Hat Enterprise Linuxot vezetett be az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA). A szervezet modernizációs programjában UNIX-alapú HP PA-RISC rendszereit Red Hat Enterprise Linuxot futtató, x86 processzoros Dell és HP szerverekre cserélte, amellyel jelentős költségmegtakarítást ért el. Az FAA állítása szerint az eredetileg 18 hónaposra tervezett program végrehajtása mindössze 6 hónapig tartott és végül csak kevesebb mint 10 millió dollárt emésztett fel az eleinte becsült 25 millió helyett.

Minden pillanatban 8 ezer repülőgép a levegőben

Az FAA felügyeli és irányítja a légiközlekedést az Egyesült Államokban, ahol a menetrendszerinti utasszállító gépeken naponta 2 millióan utaznak és adott pillanatban átlagosan 8 ezer gép van a levegőben. Az FAA által továbbított adatokat világszerte mintegy 100 helyszínen használják a repülőgépek nyomon követésére és irányítására, az Egyesült Államokon kívül többek között az Egyesült Királyságban, Mexikóban és Kanadában, valamint az USA számos külföldi és belföldi katonai létesítményeiben. A szervezet vezetői szerint olyan megoldásra volt szükségük, amely költséghatékony, mégis megbízható, hiszen a leállások itt nem megengedhetők.

Az FAA "igáslova" az Enhanced Traffic Management System, amely grafikusan ábrázolja a járatokat a térképen, kiegészítve egyéb információkkal, mint amilyen például a várható időjárás. Az ETMS teszi lehetővé a forgalomirányíók számára a légiközlekedés zökkenőmentes lebonyolítását az USA légterében még akkor is, ha valamilyen különleges esemény zajlik, legyen szó akár egyszerű viharfrontról, vagy valamilyen nagy tömeget vonzó rendezvényről, mint amilyen a Super Bowl vagy az Indianapolis 500 autóverseny.

Az ETMS alapja a Traffic Flow Management háromrétegű infrastruktúrája. A központ a Közlekedési Minisztérium cambridge-i Volpe Centerében található, a valós időben gyűjtött adatok itt kerülnek feldolgozásra, majd továbbításra az Egyesült Államokban -- és a világ más tájain -- található FAA-központok többszáz szerverére, majd a közel ezer munkaállomásra.

UNIX és RISC helyett Linux és x86

A most végrehajtott műszaki modernizációs program célja az elöregedett UNIX-szerverek lecserélése volt olcsóbb, ipari szabványos (x86) rendszerekre. A folyamat során az FAA és a Red Hat szakemberei összesen több mint ezer számítógépet cseréltek le és és másfél millió sornyi programkódot portoltak Linuxra. Az FAA állítása szerint az ipari szabványos hardverek és nyílt forrású szoftverek választásával egy számítógép cseréjének költsége 25 ezer dollár helyett mindössze 3 ezer dollárt tett ki. Először a munkaállomásokat, később pedig a szervereket váltották le. Emellett a Red Hat közreműködött számos FAA informatikai szakember kiképzésében is.

Joshua Gustin, a Traffic Flow Management modernizációs programjának vezetője szerint a Linux bevezetése nem csak a költségeket csökkentette, hanem a teljesítményt és hatékonyságot is javította. "A Red Hat Enterprise Linux telepítése után a processzorok terhelése csökkent, a rendszer felgyorsult és hatékonyabbá vált. Megvolt a lehetőségünk a skálázódásra, fizikai értelemben is. Az összes szerverünket be tudtuk szorítani hat rackszekrénybe és a munkaállomások számát 700-ról 1000-re tudtuk növelni, ráadásul mindezek ugyanarra a nyílt platformra épülnek" -- mondta Gustin.

A szakember elmondta, hogy az ETMS-nek egyre nagyobb terhelést kell elbírnia, ahogy növekszik az utasok és járatok száma, illetve újabb és újabb funkciók kerülnek a rendszerbe, ugyanakkor érthető elvárás a szervezet részéről ha a költségeket minimalizálni szeretné. Gustin úgy véli, a mostani frissítés lehetővé teszi az FAA számára hogy az ETSM-t 2008-ig a jelenlegi hardvereken és szoftvereken üzemeltesse, ekkor lesz esedékes a modernizációs program újabb lépcsője, amelynek keretében teljesen megújul az ETMS szoftvere is, amely valószínűleg újabb hardveres beruházásokat is kíván majd.

Kritikus folyamatok Linuxon

A Linux világszerte egyre népszerűbb az állami és a magánszektorban is és a különféle szervezetek egyre többször bízzák kritikus rendszereiket is a nyílt forrású operációs rendszerre. Erre jó példa többek között a Deutsche Bahn, amely tavaly jelentette be hogy kulcsfontosságú üzleti alkalmazásait UNIX-ról több mint 300 Intel-alapú szerverre és SUSE Linuxra állítja át. Szintén tavaly tavasszal kezdődött az a projekt, amelynek keretén belül Kína legnagyobb bankja, a közel 20 ezer fiókkal rendelkező Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) több tízezer szerverén telepít UNIX helyett Linuxot.