Szerző: Bodnár Ádám

2006. március 27. 14:21

Új márkanevet vezetne be üzleti PC-khez az Intel?

[News.com/HWSW] Kezdetben volt a noteszgépekbe szánt platform, a Centrino, majd az idén érkezett az otthoni számítógépek platformja, a Viiv (ejtsd: Vájv), a hírek szerint azonban az Intel még az idén egy külön márkanevet vezetne be üzleti felhasználásra szánt platformjánál is. Erre kiváló lehetőséget nyújthat a Conroe processzor és az Intel i965 chipkészlet köré épülő, Averill kódnevű vállalati platform őszre tervezett megjelenése.

ViiV [News.com/HWSW] Kezdetben volt a noteszgépekbe szánt platform, a Centrino, majd az idén érkezett az otthoni számítógépek platformja, a Viiv (ejtsd: Vájv), a hírek szerint azonban az Intel még az idén egy külön márkanevet vezetne be üzleti felhasználásra szánt platformjánál is. Erre kiváló lehetőséget nyújthat a Conroe processzor és az Intel i965 chipkészlet köré épülő, Averill kódnevű vállalati platform őszre tervezett megjelenése.

Anand Chandrasekher értékesítési igazgató a CNET-nek adott interjúban elárulta, a vállalatnál valóban napirenden van, hogy adjon-e önálló márkanevet az üzleti PC-kbe szánt platformjának. Amennyiben az Intel valóban az Averill platformmal egyszerre kívánja bevezetni új márkanevét, akkor arról hamarosan, még a tényleges megjelenés előtt fel fogják lebbenteni a fátylat -- legalábbis erre enged következtetni a vállalat eddigi gyakorlata: a Centrinóról és a Viiv-ról is már hónapokkal a piaci premier előtt hallhattunk. Egyes vélekedések szerint az új márka április végén mutatkozhat be.

Hardver és szoftver együtt

A 2003 tavaszán útjára indított Centrino platform népszerűsítésére félmilliárd dollárt költött az Intel, sikerrel. A Centrino ma már annyira közismert márka, hogy sokan -- tévesen -- a mobil platform részét képező Pentium M és Core processzorokat is Centrinóként azonosítják. Míg a Centrino esetében azonban csupán néhány chip összességéről beszélhetünk, mint platformról, a Viiv-nál már szoftverek és szolgáltatások is részét képezik annak. Valószínűleg nem lesz ez másképp az új üzleti platform-márkanévvel sem, amelyet elsősorban az új biztonsági, menedzselhetőségi és virtualizációs funkciók emelnének ki a tömegből.

Egy üzleti platform-márka bevezetése teljesen új lépés az Intel marketing-stratégiájában, amelytől azt várja a cég, hogy ne csak egyszerű alkatrészgyártóként tekintsenek rá, hanem olyan technológiai szállítóként, amely komplex megoldást nyújt egy problémára. Egy (üzleti) PC komponenseinek jelentős részét -- processzor, chipset, videovezérlő, hálózati vezérlő, néha alaplap és szoftverek -- adott esetben amúgy is az Intel állítja elő, így szinte teljes egészében az Intelen múlik hogy az adott számítógép mire képes és hogyan használható.

Processzor helyett platform

A platform-alapú gondolkodást és marketing-tevékenység az Intelnél a tavaly tavasz óta regnáló elnök-vezérigazgató, Paul Otellini nevéhez köthető. Az Intel, a világ egyik legértékesebb márkaneve platformjai révén egységes, lényegesen jobban kommunikálható márkákat és jobban ellenőrizhető minőséget tud létrehozni, nem beszélve a platformokhoz kapcsolódó szolgáltatásokról -- például az általa bevizsgált hot spotoknál az Intel engedélyezi a Centrino márkajel feltüntetését, így a felhasználó biztos lehet benne hogy Centrino-alapú notebookja együttműködik az adott hot spottal.

Az elmúlt években az Intel brand-hierarchiájában az alkatrészek márkanevei -- Pentium, Xeon, Itanium, vagy akár Core Duo -- és az Intel név közé ma már benyomultak olyan platform-márkák, mint a Centrino és a Viiv, amelyek annak kifejezésére hivatottak, hogy az adott platformra épülő számítógépet milyen felhasználási területre szánnak. Ez közelebb áll a fogyasztói és felhasználói gondolkodáshoz mint az alkatrészek nevének súlykolása, mert valljuk be őszintén, az otthon vagy a munkahelyen használt elektronikai eszközök műszaki tartalma iránt kevesen mutatnak mély érdeklődést. Tudja valaki, milyen alkatrészekből áll a mobiltelefonja, a faxgépébe vagy a DVD-játszója?

A jövő generációja

Ahogy a számítógépek terjedése egyre inkább tömegessé válik, mind nő annak a jelentősége, hogyan lehet a műszaki részletekre kevéssé fogékony rétegeket a PC-k elé ültetni, illete megnyerni egyik vagy másik termék mellett. E folyamat nélkülözhetetlen kellékei a gépek érdekes és vonzó szolgáltatásai, amelyeket az Intel különféle felhasználásra tervezett alktrész-együttesek -- és bizonyos mértékig szoftverek -- képében biztosít a PC-gyártók számára.

A csúcskategóriás PC-k teljesítménye ma már olyan szintű, amelyet csak kevés és jól behatárolható felhasználási terület -- például a játékok és professzionális multimédiás munkák -- alkalmazásai indokolnak, ezért az alkatrészgyártók a még nagyobb sebesség helyett egyre inkább a hasznos szolgáltatásokra koncentrálnak, mint amilyen a biztonság vagy a garantált kompatibilitás egyes alkalmazásokkal. E funkciók kihasználásához azonban rendszerint több alkatrész -- processzor, chipkészlet -- együttműködésére van szükség, így végeredményben elő is áll a platform, amelynek használatával végső soron a chipgyártó, a PC-gyártó és a felhasználó is jól jár.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról