Szerző: Bizó Dániel

2006. március 24. 11:27:29

Jó vagy rossz a piacnak a Windows Vista késése?

[ComputerWorld/DigiTimes] A Windows Vista napokban bejelentett csúszásának vélt hatása a számítógépiparra és a keresletre vegyes képet fest, a vélemények megoszlanak. Míg elemzők váltig állítják, hogy az ünnepi szezonról lekéső, és csak jövőre megjelenő Vista érzékenyen érinti a számítógépek értékesítésében érdekelt vállalatokat, addig egyes márkák igyekeznek eloszlatni az aggályokat.

[ComputerWorld/DigiTimes] A Windows Vista napokban bejelentett csúszásának vélt hatása a számítógépiparra és a keresletre vegyes képet fest, a vélemények megoszlanak. Míg elemzők váltig állítják, hogy az ünnepi szezonról lekéső, és csak jövőre megjelenő Vista érzékenyen érinti a számítógépek értékesítésében érdekelt vállalatokat, addig egyes márkák igyekeznek eloszlatni az aggályokat.

Fáj, nem fáj, de fáj

A Current Analysis elemzője, Sam Bhavnani meglátása szerint a csúszás érinteni fogja mind a kereskedőket, a chipgyártókat és a számítógépgyártókat egyaránt. "Ez valóban fájó lesz a fogyasztókra koncentráló PC-gyártóknak" -- véli Bhavnani, aki szerint az ünnepi forgalom kisebb lesz a korábban vártnál, mivel a média felkeltette az embereket figyelmét a közelgő Vistára. Úgy gondolja, a rendkívül olcsó gépek forgalma kevésbé lesz érintett, azonban a közép- és felső kategóriás modellek értékesítése lanyhább lehet, mivel a vevők néhány hetet kivárnak majd.

A ComputerWorld által megszólaltatott márkák szerint egyáltalán nem kell aggódni a forgalom visszaesése miatt, a HP képviselője szerint például az eset semmiféle pénzügyi következménnyel nem jár számukra. A Fujitsu Siemens szóvivője elmondta, a vállalatok számára az eredeti terveknek megfelelően, már novemberben licencelhető lesz a Vista, így egyáltalán nem aggódnak a bejelentés miatt.

Sőt a japán-német vállalat nem hisz abban sem, hogy a fogyasztói szegmens feltétlenül visszaesést mutat majd, mivel az emberek nem fognak csak azért lemondani a PC-vásárlásról, mert a gépen nincs Vista. Ha mégis ragaszkodnak hozzá, akkor ajándékutalványként vásárolják meg karácsonyra, és a Vista megjelenésekor beváltják. A Gateway, amely jelentős márka az Egyesült Államokban, igyekszik azzal oszlatni a vevők aggodalmait, hogy "Vista-ready", azaz "Vistára kész" logóval látja el gépeit.

David Bradshaw, az Ovum vezető elemzője ugyanakkor úgy látja, a vállalatok sosem vallanák be, hogy kellemetlenül érinti őket az eset, mivel ezzel jelentőséget tulajdonítanának neki a nyilvánosság előtt, ami viszont önbeteljesítő módon tényleg visszavetné a forgalmat. Ezzel együtt is jelentős bevételkiesést vár az ünnepi szezon alatt, és kétli, hogy ezt a veszteséget később pótolni tudják-e majd, hiszen az emberek számítógép helyett másra költhetik el a pénzüket időközben.

Megosztottság Tajvanon is

A tajvani DigiTimes iparági forrásai alapján a számítógépgyártók is megosztottak a kérdésben. A nyugati márkák számára szállító szerződéses gyártók egy része azt várja, hogy az Intel az előre tervezett május 28-i árcsökkentést előrébb hozza, ezzel igyekezve ellensúlyozni a kereslet időbeli eltolódását. A gyártók egy része szerint ugyanis a Vista maga felé húzza a keresleti csúcsot, így az idei forgalom külön élénkítésre szorul.

A gyártók egy másik része szerint ugyanakkor a Vista kitolódása nem hogy késlelteti a keresleti csúcsot, hanem előrébb hozza, mivel a hezitáló vevők nagy része inkább úgy dönt, nem várja meg a Windows következő generációját, így minél előbb kíván számítógépet vásárolni. Ez a jelenség enyhítené a nyomást a tajvaniakon azáltal, hogy segítené kisöpörni az utóbbi hónapokban felduzzadt készleteket, melyek a márkák eltúlzott értékesítési várakozási okán halmozódtak fel. Éppen emiatt ugyanakkor ezen gyártók is előrehozott árcsökkentésre sarkallták az Intelt.

A DigiTimes egy korábbi jelentése alapján több nagy forgalmazó drasztikus mértékben mondta vissza megrendeléseit, miután a mind az új kétmagos processzorral szerelt Napa-, mind a korábbi Sonoma-alapú Centrino notebookok eladásai messze elmaradtak az elképzelésektől. Az egyik magyarázat szerint egyfajta patthelyzet alakult ki: a vevők inkább az újabb Napára várnak a sonomás gépek megvétele helyett, viszont drágának találják azokat. Egy másik tényezőként a szereplők a Vistára való várást jelölték meg, mivel egyes vevők attól tartanak, a most megvásárolt gépek nem lesznek képesek teljes pompájukban futtatni az új operációs rendszert.

A Lehmann Brothers piackutató által közzétett jelentés alapján az asztali gépek eladásai idén mindössze 4,7 százalékkal növekednek, és a hordozható gépek bővülése is 20,3 százalékra mérséklődik, ami 142,4 és 78,6 millió összesen 221 millió -- darabot jelent. Az IDC prognózisa szerint 2006-ban a PC-eladások 10,7 százalékkal 234,5 millió darabra növekednek majd, szemben a tavalyi 15,5 százalékos fellendüléssel.

a címlapról