Szerző: Bodnár Ádám

2006. március 21. 14:08:04

A térségben a magyarok költik a második legtöbbet mobiltelefonálásra

A piacok telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobilszolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is folytatódik -- derül ki az IDC piacelemzéséből.

[HWSW] A piacok telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobilszolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is folytatódik -- derül ki az IDC piacelemzéséből.

A szolgáltatások fontosabbak a technológiánál

A térség 11 országát lefedő felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobil szolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható. Az előfizetések száma terén szintén jelentős, 15,7 százalékos bővülést tapasztaltak a régióban, ezzel az összesített penetráció elérte a 78 százalékot. Ma már a térség négy országa (Csehország, Észtország, Litvánia és Szlovénia) lépte át ezen a téren a 100 százalékot, vagyis itt több mobil-előfizetést tartanak nyilván, mint lakost.

"A szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételi forrásokhoz jutni" -- mutatott rá Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott elemzője. "A technológia jellegénél most már sokkal fontosabb az, mire képes egy-egy új megoldás. Mindenütt gyors ütemben vezetik be a nagysebességű vezeték nélküli internetet, amely az ügyfélszerzés mellett a portfólió színvonalának fejlesztését is szolgálja."

A lettek költik a legtöbbet, a magyarok másodikok

Az előfizetések száma szempontjából Lengyelország vezetett tavaly a régióban, eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese, a harmadik helyen pedig a telített cseh piac állt. Ez a három ország teszi ki a régió aktív mobil-előfizetéseinek több mint 61 százalékát. A szolgáltatói bevételeket tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet, utána Magyarország és Csehország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci értékének 58,6 százalékát.

Az egy felhasználóra jutó átlagos árbevételt (ARPU) vizsgálva teljesen más kép rajzolódik ki a térségben. Lettország állt az élen, a balti országban több mint 25 százalékkal több árbevétel termelődött egy főre vetítve, mint a második helyezett Magyarországon, a harmadik helyezett Észtországhoz képest pedig több mint 33 százalékos volt a különbség. Arányait tekintve Bulgáriában, Lengyelországban és Romániában volt a legalacsonyabb az ARPU. Az IDC szerint a keveset telefonáló mobilfelhasználók számának emelkedésével mindenütt csökkenni fog az egy főre jutó átlagos árbevétel.

Magyarországon tavaly a mobilkommunikációs szolgáltatások piaca elérte a 2,4 milliárd dollárt. Hazánkban 2005-ben 9,226,000 aktív előfizetést regisztráltak ami 92 százalékos mobil penetrációt jelent, illetve azt, hogy egy előfizető átlagosan 260 dollárt, azaz mintegy 57 ezer forintot fizetett a szolgáltatójának.

Az adatforgalom gyors fellendülése várható

Az IDC szerint az előfizetési díjakból származó összbevétel a következő években egészséges ütemben fog nőni, a hangalapú hívások árbevétele azonban stagnálni fog annak ellenére, hogy a beszédforgalom emelkedése várható -- ez a csökkenő percdíjakkal magyarázható. A legnagyobb növekedést mutató szegmens az adatkommunikáció lesz: itt 2009-ig évi átlagban 50,5 százalékos fellendülést vár az IDC, elsősorban a 3G bevezetése által gerjesztett adatforgalom miatt.

"Az új technológiák, a hordozható számítógépek és a többi vezeték nélküli eszköz terjedéséből adódóan van lehetőség a piac további bővülésére, így az árbevétel is tovább emelkedhet a belátható jövıben. A szolgáltatóknak azonban ennek ellenére meg kell harcolniuk részesedésükért, mégpedig agresszív marketinggel és életképes szolgáltatások bevezetésével" -- mondta Alic.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 03:35

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.