Szerző: Bizó Dániel

2006. március 17. 15:06

Az európai kereskedőknek kíván piacteret nyújtani a Google

[Financial Times/HWSW] A Google az európai online kiskereskedelmi piacra kíván benyomulni -- árulta el a Financial Times pénzügyi napilapnak Nikesh Arora, a cég európai tevékenységért felelős vezetője. A Google Base néven nemrég megismert, természetesen béta állapotú szolgáltatással a vállalat az öreg kontinens hagyományos kereskedőinek kíván szolgáltatást nyújtani a jövőben, amely révén azok hatékonyan és eredményesen jelenhetnének meg az online piactéren.

[Financial Times/HWSW] A Google az európai online kiskereskedelmi piacra kíván benyomulni -- árulta el a Financial Times pénzügyi napilapnak Nikesh Arora, a cég európai tevékenységért felelős vezetője. A Google Base néven nemrég megismert, természetesen béta állapotú szolgáltatással a vállalat az öreg kontinens hagyományos kereskedőinek kíván szolgáltatást nyújtani a jövőben, amely révén azok hatékonyan és eredményesen jelenhetnének meg az online piactéren.

Fejlett apróhirdetés -- százmilliós közönség

A Google Base ingyenes lehetőséget nyújt bárki számára, hogy gyakorlatilag bármilyen területen hirdetést, vagy csak egyszerűen egy bejegyzést töltsön fel, kezdve a különféle eseményektől a recepteken, állásokon át az eladásra kínált termékekig. A bejegyzésekhez címkék rendelhetőek, hogy mások könnyebben rátaláljanak, beállítható érvényességi idejük, vagy amennyiben releváns, a fizetés módja, és a termék, szolgáltatás vagy állás földrajzi elhelyezkedése. Utóbbi adatok természetesen a Google Earth virtuális földgömbön is megtekinthetők.

A Google Base lehetőséget kínál tömeges feltöltésre is, így akár kereskedők is kényelmesen használhatják. A Base rendszerébe kerülő bejegyzések ugyanakkor nem egy elszigetelt adatbázist képeznek, a Google webes keresője, sőt az online boltok árukészletében kutakodó Froogle is leindexeli azokat, és megfelelő relevancia esetén így ezen szolgáltatásokban is találatként jelennek meg.

A kezdetleges állapotban lévő Google Base egyfajta speciális tárhelyszolgáltatásnak is tekinthető, mivel a létrehozott bejegyzések külön-külön, akár oldalanként is megtekinthetőek és utólag is szerkeszthetőek a tulajdonosa által. A Google reményei szerint képes lesz magánszemélyek és kereskedők nagy tömegét meggyőzni, hogy a Base szolgáltatáson keresztül töltsék fel különféle apróhirdetéseiket az internetre.

A vállalat szerint az európai kereskedők nagy részének nincs online jelenléte, de ha van is, közülük sokan elégedetlenek az eredményekkel. Részletek egyelőre nem derültek ki, de a BBC News értesülései szerint a Google kifejezetten a kereskedőknek tervezett felületet fejlesztene ki, amely a Base adatbázisára csatlakozna.

Újabb pillér

Bár a Base-t egyesek mint az alapvető kompetenciától, a kereséstől való eltávolodásként értékelik, amire a hirdetési bevételektől való függés csökkentése késztetné a vállalatot, egyelőre úgy néz ki, a Google nem tesz mást, mint újabb tömegeket igyekszik magához vonzani, illetve a jelenlegi felhasználókat próbálja szolgáltatásainak intenzívebb használatára ösztönözni -- így növelve tovább a reklámbevételeket, fenntartva a növekedés ütemét.

A szolgáltatásban rejlő potenciál azonban lényegesen jelentősebb annál, mint amennyit jelenleg mutat magából. A Base egyik alappillére lehet a jövőben egy integrált online platformnak, amely a Google köré felhasználói közösségre alapozva egyetlen hatalmas felületet képezhet majd online tevékenységünk felé: levelezés, csetelés, blog, apróhirdetések feladása, online vásárlás, keresés, saját weboldal szerkesztése.

Az elemzők a Base kapcsán egyből az eBayt és az Amazont hozzák fel, mint leginkább veszélynek kitett riválisokat, ugyanakkor rendre megfeledkeznek a Google legádázabb ellenfeléről, a Microsoftról, amely a Windows Live fejlesztési irányait tekintve és értesüléseink alapján a közvetlen ellenfele lesz a keresőóriás törekvéseinek, (a Base megfelelője az Expo) amely "viszonzásul" a jövőben akár a redmondiak egyik fejős tehenét, az Office-t is tűz alá veheti webes szövegszerkesztője és kollaboratív szolgáltatása révén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról