Szerző: Bodnár Ádám

2006. február 28. 16:22

Nyomtatópiaci körkép: nyoma sincs a Sulinet-érában megszokott növekedésnek

A Sulinet program az elmúlt években eltorzította a valódi piaci viszonyokat, elfedte a kereslet szezonális változásait -- hangzott el a HP Nyomtatási és Képalkotási Divízió (IPG) mai sajtótájékoztatóján.

[HWSW] A Sulinet program az elmúlt években eltorzította a valódi piaci viszonyokat, elfedte a kereslet szezonális változásait -- hangzott el a HP Nyomtatási és Képalkotási Divízió (IPG) mai sajtótájékoztatóján.

Minden harmadik eladott nyomtató lézer

Dr. Czinege László üzletág-igazgató elmondta, hogy hazánkban 2005-ben a nyomtatók és a digitális kamerák piaca egyaránt stagnált, nyoma sem volt a piacon a Sulinet-érában megszokott óriási növekedésnek. Az otthoni és vállalati nyomtatópiacra erőteljesen jellemző trend, hogy az egyfunkciós készülékeket egyre inkább leváltják a többfunkciós berendezések, a vállalati szegmensben pedig megfigyelhető volt a színes lézernyomtatók előretörése. Az összes nyomtató-eladásoknak tavaly már a harmadát tették ki a lézerek.

Az IDC adatai szerint Magyarországon tavaly mintegy 96 ezer lézernyomtatót értékesítettek, ebből 11 ezer volt színes, míg egy évvel korábban 77 ezer fekete-fehér és 8 ezer színes lézernyomtató talált gazdára. Örvendetes, hogy a drágább, 80 ezer forint feletti árkategóriájú lézernyomtatók szegmensében már minden harmadik eladott készülék színes volt. A HP mind a fekete-fehér, mind a színes szegmensben több mint 60 százalékos piaci részesedést tudott felmutatni, az eladások terén többszörösen felülmúlva a legközelebbi versenytársakat is.

Egyre többen nyomtatják ki digitális képeiket

Kezdetben...
A Sulinet Expressz indulása utáni időkben a digitális kamerák voltak az adókedvezményes program legnépszerűbb termékei. Mielőtt 2004 márciusában a fényképezőgépek kikerültek a kedvezményezett termékek köréből, a teljes sulinetes forgalom mintegy ötödét adták, egyedül 2003-ban mintegy 4 milliárd forintot költöttek el rájuk a vevők. Tavaly ősszel végül az összes periféria kikerült a programból.
Miskei Gábor, az IPG értékesítési vezetője elmondta, a digitális fényképezőgépek forgalma tavaly a nyomtatókéhoz hasonlóan alig mozdult. A HP korábban egyértelműen az alsóbb árkategóriás digitális fényképezőgépek vásárlóit vette célba, a cég most azonban a közép- és felső-közép kategóriás kompakt gépekre koncentrál, nagy hangsúlyt fektetve a minőségre. Ez törvényszerűen együtt jár a piaci részesedés csökkenésével -- ismerte el Miskei, aki szerint a HP a forgalom 5-7 százalékára pályázhat.

Noha a digitális fényképezőgépek iránti kereslet növekedése a 2003-ban és 2004-ben, elsőrosban a Sulinetnek köszönhető elképesztő növekedés után tavaly megtorpant, a fotónyomtatók forgalma mégis 2005-ben indult be igazán, valóságos robbanás következett be a piacon, az eladások megtöbbszöröződtek, bár ez minden bizonnyal betudható a termékkategória újdonságának is. Az otthoni fotónyomtatás továbbra is drágább lesz a profi előhívásnál, azonban egyre többen fedezik fel az ebben rejlő lehetőségeket -- véli Miskei.

Műholdas navigáció

Az értékesítési vezető hozzátette, annak ellenére, hogy a HP Magyarországi kínálatában nem rendelkezik kifejezetten fogyasztói PC-kkel és notebookokkal, tavaly mégis közel megduplázta noteszgépeinek kiskereskedelmi forgalmát és a tenyérgépek eladásai is látványosan növekedtek. A notebookok forgalmát nagyban fellendítette, hogy a gépekben az ősszel megjelentek a LightScribe-ot támogató optikai meghajtók. Miskei lapunknak elmondta, a PDA-eladások növekedése részben a műholdas navigációs rendszerek térhódításának, másfelől az első, valóban jól használható PDA-telefonok megjelenésének volt köszönhető.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról