Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

A kis gyártóknak kevés az esélye a mobilpiaci túlélésre

Bodnár Ádám, 2006. február 28. 10:04
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[News.com/HWSW] A Gartner piackutató cég szerint a Nokia mobilpiaci részesedése ismét elérte a 35 százalékot. A negyedik negyedéves adatokból kiderül, hogy a legnagyobb gyártók mind növelték piaci részesedésüket, egyedül a Samsung vesztett piacrészt.

hirdetés
[News.com/HWSW] A Gartner piackutató cég szerint a Nokia mobilpiaci részesedése ismét elérte a 35 százalékot. A negyedik negyedéves adatokból kiderül, hogy a legnagyobb gyártók mind növelték piaci részesedésüket, egyedül a Samsung vesztett piacrészt.

A nagy vesztesek a kisebb mobilgyártók voltak, ugyanis ahogy erősödik az árnyomás, csak a legnagyobbak tudnak életben maradni. A túlélés szempontjából egyre kritikusabb a méretgazdaságosság szerepe, a hatékony tömeggyártás azonban csak a legnagyobbak sajátja. A Gartner szerint a kisebb cégeknek nem lesz más választása, mint a rétegpiacokra specializálódni, különben hamarosan halálra lesznek ítélve. A folyamatot jól jelzi, hogy a hat legnagyobb gyártó összesített részesedése az év elején még csak 78 százalék volt, az utolsó negyedévben azonban már 84 százalék. A fennmaradó 16 százalékon több mint negyven (!) cég osztozik.

Magabiztos célkitűzés

Érdekesség, hogy a Nokia pár éve azért kezdett mélyrepülésbe, mert hiányoztak a kínálatából a széthajtható, felső kategóriás készülékek. A finn cég azonban nem ezen a területen erősített és szerezte vissza piaci pozícióit, hanem az olcsó készülékek szegmensében kezdett erőltetett menetbe. Carolina Milanesi, a Gartner elemzője szerint a Nokia 1100-as sorozatba tartozó készülékek rendkívül népszerűek voltak az árérzékeny vásárlók körében.

A finn vállalat 2004-ben látványosan veszített pozícióiból, miután nem követte a piaci trendeket és figyelmen kívül hagyta a széthajtható mobiltelefonok mindent elsöprő népszerűségét. A Nokia célja a 40 százalékos piaci részesedés elérése, amelyre a Gartner szerint ismét van esélye. A Nokia története során 2001 negyedik negyedévében rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel, amit akkor a Gartner 36,9 százalékra becsült.

A prémiumkategóriás készülékek a menők

A gyártók versenyében a Nokia mögött a második helyen a Motorola végzett, az amerikai cég a tavalyi év végén az eladások 17,8 százalékát szerezte meg. Egy évvel korábban a Motorola még csak 16,3 százalékos részesedéssel rendelkezett, azonban a szupervékony RAZR modellek, valamint a fejlődő piacokon kapható olcsó készülékek sikerének köszönhetően előre tudott törni. A bronzérmes Samsung részesedése 12,2 százalékról 12,1 százalékra csúszott vissza, ennek oka hogy a cég szinte egyáltalán nincs jelen az alsó árkategóriás szegmensben, kizárólag a közép- és felsőkategóriára koncentrál.

A negyedik helyen egy másik koreai gyártó, az LG található, a cég a tavalyi negyedik negyedévben az eladások 7,2 százalékát tartotta kézben, míg 2004 végén a részesedése csak 6,8 százalék volt. Az LG-t a Sony Ericsson követte, amely Walkman készülékeinek és kamerás telefonjainak köszönhetően egy év alatt 6,3 százalékról 6,9 százalékra növelte részesedését. A Siemens mobiltelefonos üzletágát felvásárló BenQ Mobile 4,7 százalékos piacrészt tudhatott magáénak.

A Gartner becslései szerint tavaly a mobiltelefon-eladások 21 százalékkal 817 millió készülékre nőttek. 2006-ban a forgalom további 10-15 százalékkal növekszik majd, így a piackutató cég adatai szerint az idén 900-940 millió mobil eladására van remény.

A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.