Szerző: Budai Péter

2005. október 26. 08:26

A Google most az eBayt támadja meg: indul a Google Base

[eWeek/HWSW] A keresőóriás Google egyik alkalmazottjának blogján ezen a héten jelentek meg elsőként a korábban beharangozott aukciós szolgáltatásról részletek. A hamarosan induló Google Base a rendelkezésre álló információk alapján jelentős ellenfele lehet az eBaynek és a CraigsListnek is. Egyelőre a weboldal nem működik, indulásának dátuma még nem ismert.

[eWeek/HWSW] A keresőóriás Google egyik alkalmazottjának blogján ezen a héten jelentek meg elsőként a korábban beharangozott aukciós szolgáltatásról részletek. A hamarosan induló Google Base a rendelkezésre álló információk alapján jelentős ellenfele lehet az eBaynek és a CraigsListnek is. Egyelőre a weboldal nem működik, indulásának dátuma még nem ismert.

A hódító újabb hadjáratot tervez

A Google Base-ről már képernyőfotók is elérhetőek különböző blogokon; az egyiken látható, hogy tetszőleges, általunk megadott attribútumhoz, vagy már mások által készítettekhez tudunk bármilyen adatot feltölteni a Google Base-re, mintha az egyfajta hatalmas, általunk előreindexelt adatbázis lenne. A másik képen egy, a már feltöltött adatokból összeálló weboldalt láthatunk.

Az adatbázisba bármit fel lehet tölteni: akár partymeghívókat, akár az eladásra szánt termékek adatait, vagy akár tetszőleges listákat is. A Google Base minden jel szerint szorosan integrálódni fog a Google összehasonlításon alapuló webboltjával, a Froogle-lal, valamint a Google Locallal, ami a lakóhelyünkhöz legközelebbi találatok felkutatására képes.

A Google sajtóközleményben tudatta, hogy a blog, amiről a jelenlegi információk elérhetőek, csak egy korai tesztváltozatát mutatja meg egy olyan terméknek, amivel a tartalomtulajdonosok elküldhetik saját adataikat a Google-nek. A Google szóvivője megerősítette továbbá, hogy az elérhető képernyőfotók megfelelnek a valóságnak.

Veszélyben az aukciós portálok?

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a Google mindent megtesz azért, hogy lemásolja, és esetenként túl is szárnyalja a jelenleg elérhető aukciós portálokat, amiből a jövőben jelentős bevételre tehet szert -- elég ha csak a pozícionált reklámokra gondolunk, ilyen felhasználószám mellett már az is sokszorosan visszahozhatja a szolgáltatás elkészítésének és üzemeltetésének árát.

Elemzők szerint a Google jelenlegi több százmilliós felhasználói bázisa azonnali veszélyt jelenthet az eBay üzletmenetére, de akár a sokkal inkább közösség-centrikus Craiglistre is, amint elindul a Google Base. Charlene Li, a Forrester Research elemzője azon véleményének adott hangot, hogy a Google gyakorlatilag a nála hirdető valamennyi vállalkozással szorosabban is együttműködhet, ami ismét csak növelheti az új szolgáltatások értékét.

Más elemzők arra hívták fel a figyelmet, hogy a Google vetélytársa, a Yahoo is próbálkozott már online fizetési rendszerrel, a PayDirecttel, azonban 2000-es indulása után idén végleg leállították. Kérdés, hogy a Google megoldása mennyivel lesz sikeresebb, illetve mennyit számít a mögötte felsorakozó hatalmas felhasználói bázis. A Google már október 13-án beszámolt arról, hogy valóban készíti online fizetési rendszerét, azonban elkészültének időpontja és pontos működési modellje nem ismeretes.

Az első pletykák akkor reppentek szárnyra, amikor a ChannelAdvisor webcentrikus konzulenscég vezetője, Scot Wingo júniusban elmondta, hogy a Google arra kérte néhány ügyfelét, hogy teszteljenek egy új online fizetési rendszert, a Google Walletet (Google Pénztárca). Azóta csak jobban elszaporodtak a különféle híresztelések és pletykák, amihez már a Google állásajánlatai is alapot szolgáltattak.

A portálmegoldások is érintettek lehetnek

Ha azonban elvonatkoztatunk a fizetési rendszertől és a Google Base aukciós portálként történő felhasználásától, akkor látható, hogy ez az új szolgáltatás másoknak is komoly fejfájást okozhat. Mivel a Google Base a blogokhoz hasonlóan arra is alkalmas, hogy bárki saját weboldalt hozzon létre az általa feltöltött adatokból, ezáltal hosszútávon egyben a portálmegoldásokat nyújtó cégeknek is konkurenciát jelenthet, ahol az információ különböző attribútumok mentén kerül elmentésre, feldolgozásra és megjelenítésre.

A portálmegoldások többsége -- ha csak az információfeldolgozást tekintjük, és egyelőre figyelmen kívül hagyjuk többek között az integrációs és biztonsági szolgáltatásaikat -- listákon alapulnak, aminek az oszlopait, vagy attribútumait szabadon definiálhatjuk, valamint ezen kívül képesek a feltöltött oldalakat strukturáltan, egy vagy több megadott hierarchia mentén megjeleníteni, navigálhatóvá tenni. Ha a Google attribútumhoz rendelhető adatfeltöltését vesszük alapul, látható a hasonlóság.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról