Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kutatás-fejlesztés és szolgáltatások terén számít Magyarországra a HP

Bodnár Ádám, 2005. október 06. 15:32
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Jan Zadak
Jan Zadak
[HWSW] A ma rendezett HP Megoldás Akadémia kapcsán hazánkban járt Jan Zadak regionális igazgató, aki Közép-Kelet-Európa, a Közel-Kelet és Afrika összesen 98 országában felel a vállalat stratégiájáért, az eladásokért és a növekedésért. Zadak 1997-ben került a Compaqhoz, 2001-ben már a cseh leányvállalatot vezette, majd a Compaq 2002-es felvásárlása után a HP-nál folytatta a munkáját.

Zadak egy szűk körű beszélgetésen a sajtó képviselőinek elmondta, hogy bár az általa felügyelt régió országai és piacai nagyon eltérőek, a megoldásra váró problémák rendszerint hasonlóak. A kormányzatoknak Dél-Afrikától Oroszországig a hatékony működés, a fenntartható növekedés beindítása és az oktatás fejlesztése jelentik az első számú prioritást. Zadak kiemelte, hogy a régió országainak potenciális előnye a hozzáadott tudásban rejlik, így mindenhol alapvető feladat az oktatás (tovább)fejlesztése. A régióban működő vállalatoknak az informatikai biztonság, valamint a kíméletlen globális verseny az első számú kihívásuk, amelyekkel meg kell küzdeniük.

Magyarországnak az outsourcing és a kutatás-fejlesztés jut

A HP regionális vezetője szerint a HP regionális stratégiája is a priorizáláson nyugszik, vagyis az egyes országok adottságainak megfelelő tevékenységeket kell a megfelelő helyre vinnie. Magyarország szerepe elsősorban a szolgáltatások, az outsourcing és a kutatás-fejlesztés területén lehet jelentős, Zadak kiemelte, hogy hazánkban a HP és az egyetemek együttműködése révén már több szabadalmaztatott technológia is megszületett, köztük egy elektronikus könyv, amelytől az oktatás forradalmasítását várja a HP. Erópában a vállalat erőteljes kutatás-fejlesztési tevékenységet folytat, mérnökök százai dolgoznak összesen több mint 70 különféle projekten. A HP éves szinten közel 3,8 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre.

Ami hazánk másik potenciális erősségét, a szolgáltatásokat és az outsourcingot illeti, Zadak elmondása szerint Magyarországon több, nemzetközi viszonylatban is jelentős projekt zajlik vagy van előkészítés alatt, azonban ezekről egyelőre részletek még nem közölhetők. A hazai leányvállalat régóta kiemelkedően teljesít, Magyarországon a HP piaci részesedése minden termékkategóriában jóval az európai átlag feletti, a szolgáltatások esetében pedig ötszöröse annak.

Ennek megfelelően a nemzetközi trendekkel ellentétben a dolgozói létszám itthon nem hogy csökkenne, de folyamatosan emelkedik. A HP Magyarország ma már közel 400 alkalmazottat foglalkoztat. A vállalat által nemrégiben bejelentett nagyléptékű elbocsátási programmal kapcsolatban Zadak hangsúlyozta, hogy az várhatóan nem érinti a hazai divíziót.

A közép-kelet európai régióban a román és ukrán HP-leányvállalat produkálja a legnagyobb növekedést, amely éves szinten meghaladja a 30 százalékot is. Eközben a teljes EMEA régióban a HP növekedése mintegy 18 százalékos, 40 százalékkal nagyobb a piaci növekedésnél.

Volumen és innováció a gyilkos árversenyben

Kérdésünkre, miszerint a Dell most tervezett közép-kelet európai PC-gyárához hasonlóan a HP is kíván-e a régióban új gyártóüzemet létesíteni, Zadak határozott nemmel válaszolt. A vállalat szerződéses partnerein keresztül most is évi 4 millió PC-t állít elő egy csehországi gyárban, pár hete pedig Ukrajnában indult be egy összeszerelő üzem. Noha a világ PC-piacán a Dell a vezető, Európában a HP az úr. Az IDC 2004-es adatai szerint az EMEA régióban a HP 17,6 százalékos részesedéssel rendelkezett, míg a Dell kénytelen volt beérni 11,7 százalékkal és a harmadik hellyel, ugyanis még az Acer is megelőzte a Dellt.

Újságírói kérdésre válaszolva Zadak hangsúlyozta, a HP számára kulcsfontosságú a PC-piac és nem tervezik elhagyni azt vagy a személyi számítógépes részleget leválasztani, önálló céggé alakítani. A PC-piacon a verseny brutális, az árak nyomottak, a győztes cégnek a volumenre és az innovációra kell építenie -- véli a regionális vezető. Felvetésünkre, hogy az innovációt a PC-piacon nem a gyártók, hanem az Intel, az AMD, az alkatrészgyártók és a Microsoft végzik, Zadak elmondta, hogy a HP ugyan épít ezen vállalatok fejlesztéseire, de hozzáteszi a sajátjait annak érdekében, hogy a PC-k, noteszgépek, tenyérgépek sokkal hatékonyabban működhessenek együtt, kényelmesebb és egyszerűbb legyen őket használni, ezáltal egyre több emberhez juthassanak el.

A HP-vezető úgy véli, a PC-gyártásban és -eladásban még óriási lehetőségek rejlenek, szerinte az elkövetkező 10-15 évben továbbra is kétszámjegyű százalékos piaci növekedés várható a régióban, figyelembe véve az itteni országokban tapasztalható viszonylag alacsony penetrációt. Zadak szerint a PC-k terjedésében kulcsszerepe lesz az egyre olcsóbb szélessávú internetelérésnek, a Skype-hoz hasonló telefonos alkalmazásoknak, valamint a szórakoztató PC koncepciónak.