Szerző: Bizó Dániel

2005. szeptember 23. 10:34

Tízezer ember bánja a Sony új vezérének reformját

Howard Stringer
Howard Stringer
[Associated Press/HWSW] Nagyjából tízezer alkalmazottat bocsát el, és 11 üzemet zár be világszerte a Sony -- közölte ma a japán vállalat. Ezen túlmenően a vezetés 15 veszteséges tevékenységi területet szüntet meg vagy zsugorít egy kényszerű költségcsökkentési program keretében, melytől 2008 márciusára 200 milliárd jen (~360 milliárd forint) megtakarítás remélnek.

A bejelentéssel egyidőben a vállalat közölte, hogy a korábbi 10 milliárd jenes (~18 milliárd forint) profit helyett a 2006. márciusában véget érő pénzügyi év végén 10 milliárdos veszteséget várnak, aminek okaként az átstrukturálási tervezettel járó költségeket jelölte meg. A lépés Howard Stringer amerikai-brit elnök-vezérigazgató első markán lépése, aki a vállalat történetének első nem-japán (japánul gájdzsin, kb. külfi) csúcsvezetőjeként nem rég, idén márciusban került kinevezésre.

Ugyanaz, vékonyabban

A jelenleg 151 ezer alkalmazottal rendelkező ikonikus vállalat nem részletezte a leépítés pontos területeit és nagyságát, így nem tudni, mely termékvonalak, családok, vagy például mely országok mekkora veszteséget szenvednek majd. Egyelőre annyit tudni, a munkaerő hat százalékra rúgó karcsúsítás Japánban 4000, a világ más részein 6000 főt érint, a termékek száma pedig akár ötödével is megcsappanhat. Tekintve az elmúlt évek teljesítményét, elemzők nyilvánvalónak látják, hogy a lefaragás az elektronikai részleget érinti döntő mértékben, amely az elmúlt két pénzügyi évben folyamatosan veszteségesen üzemelt.

A ma megismert terv ugyanakkor nem tartalmaz sem feldarabolást, sem egyes üzleti egységek eladását, ami Damoklész kardjaként lebeg a szerteágazó tevékenységi körökkel rendelkező konglomerátum felet. Az Associated Press által megszólaltatott Jang John, a Standard & Poor's tokiói elemzője csalódott Stringer lépésében, ugyanis ezeket a fogyókúrás elképzeléseket már a korábbi elnök-vezérigazgató, Idei Nobujuki is lefektette. Márpedig Stringer, mint külföldi bevonásával az igazgatótanács céljának a vállalat felrázása kellett lennie, kulturális frissítés, új szemléletmód hozzáadása.

A legszembetűnőbb, hogy Stringer nem vázolt fel markáns elképzeléseket a tekintetben, hogy a Sony hogyan akarja visszahódítani az embereket. Az utóbbi öt évben a japán elektronikai ipar zászlóshajója folyamatosan visszaszorult az olyan rendkívül gyorsan felfejlődő vállalatokkal szemben, mint a Samsung, vagy az LG. Saját maga alatt kezdte el vágni a fát, mikor az olcsóbb koreai versenytársak előretörését látva belépett a piac alsóbb kategóriáiba is, lerontva ezzel saját, magas minőséget sugárzó arculatát. Eközben a riválisok fejlesztéseikkel kíméletlen ütemben érték utol a valaha elérhetetlen óriásnak tartott Sony-t, míg nem mára a Samsung félvezetők, LCD- és plazmatechnológiák terén egyértelműen maga mögé utasította a japánokat. Nem beszélve márkaerejéről, mely az Interbrand felmérése szerint mára magasan meghaladja a Sony-ét.

A legfrissebb csapást pedig az Apple mérte rá iPod lejátszóival, hirtelen teljesen elavulttá téve a CD-s és minidisc-es Walkmaneket, a hordozható zenélés kategóriájának megalkotóját. A Walkman a vállalat belső politikai konfliktusainak, konkrétan a médiaiparban érdekelt részlegeknek esett áldozatul. A filmstúdiók és lemezkiadók érdekeikre hivatkozva éveken keresztül szabotálták a hordozható zenelejátszók fejlesztéseit, így például az, hogy a Sony a kor követelményeinek csatlakozzon az mp3-at támogatók sorához, és kizárólag saját, jogkezeléssel ellátott ATRAC formátuma mellett felkészítse lejátszóit más formátumok támogatására is. Az iPod sikeréből látható, ennek mára keményen megfizették az árát.

A kisebb Sony jó Sony?

Stringer ezzel szemben elmondta (védve a menedzsment döntését), úgy látja, a fogyókúrát követően a gyorsabb döntéshozatal, és a jobban összpontosuló erőforrások meghozzák majd gyümölcsüket. "Úgy kell küzdenünk, mint a Sony harcosok, akik vagyunk" -- mondta Stringer a japán sajtótájékoztatón.

A technológiai és médiakonvergencia korában a Sony valóban példátlan potenciállal rendelkezik, nem beszélve arról, egyes területeken ma is vezető szerepben tetszeleghet. A digitális szórakozást a jövőben egyre inkább meghatározó játékkonzolok terén PlayStation 2 gépével hatalmas előnnyel vezeti piacot. Az eddig több mint 90 millió készülék mellettit 800 millió játék is elkelt, melyek után a vállalat 5-10 dollár közötti jogdíjat kap, nem beszélve a saját kiadású címekről és kiegészítőkről, melyekből ennél is többet szakíthat.

A PlayStation 3 bár a Microsoft Xbox 360-nál hónapokkal később, jövő tavasszal jelenik meg csak a tervek szerint, szintén bombasikernek ígérkezik, köszönhetően főként a hatalmas rajongótáborokkal rendelkező exkluzív játékoknak, valamint a PlayStation "menő" imidzsének. Szintén a vállalat képességeit csillogtatja meg a vállalat első hordozható játékgépe, a PlayStation Portable, mely egyből kultikus termékké avanzsált a vásárlók körében.

Szintén ígéretes a megkopott Walkman márka feltámasztására tett kísérletek, melynek leginkább előremutató terméke a svéd Ericssonnal közösen működtetett mobilgyártó Walkman-telefonja, a W800i. A Strategy Analytics kutatóvállalat becslése alapján idén világszerte már 112 millió mobilt értékesítenek, amely zenelejátszási képességekkel rendelkezik, miközben az önálló mp3-lejátszók száma 60 millió alatt marad. Egy év múlva már kétszáz millióról, 2007-re pedig háromszáz millióról fogunk beszélni, miközben az mp3-lejátszók piaca a 100 millió darab körül lesz -- igaz, az IDC ennél némileg magasabb számokról beszél. Az évtized végére legalább minden második eladott telefon egyben "walkman" is lesz. Ez évente több mint 500 millió darab "zenés" készüléket jelent majd.

Tekintve, hogy rendelkezik filmstúdióval, lemez- és játékkiadóval, a Sony aranybányának bizonyulhat a következő években. A trendek azt mutatják, a különböző szórakoztatóiparok egyre inkább összefonódnak, aminek jelei bárki számára látható: Mátrix, Gyűrűk Ura, Harry Potter. Ez esetben szerencsésebb világokról beszélni, hiszen mint látható, hogy a könyvek, filmek, zene és játékok világa átjárható.

A befektetők és az ipar szeme most Stringeren csüng, képes lesz-e megvalósítani mindazt, amely elődjének nem sikerült, és a digitális világ középpontjába küzdve a Sony-t megint egy virágzó birodalommá varázsolni. A kettős állampolgárságú elnök-vezérigazgató bukása egyben újabb sokkot is magával hozhat, további leépítések, átszervezések, valamint a vezetőség számára még rémisztőbb esetben feldarabolás formájában.

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.

a címlapról