Szerző: Bodnár Ádám

2005. augusztus 29. 11:35

Véget ért a Rio MP3-lejátszók története

A MP3-lejátszók piacán patinás névnek számító Rio elhagyja a piacot, mivel a márkát birtokló japán vállalat úgy határozott, bezárja ezt a részleget, ugyanis az nem illik hosszú távú terveibe.

[HWSW] A MP3-lejátszók piacán patinás névnek számító Rio elhagyja a piacot, mivel a márkát birtokló japán vállalat úgy határozott, bezárja ezt a részleget, ugyanis az nem illik hosszú távú terveibe.

A D&M Holding -- amely többek között a Denon és Marantz hi-fi termékek gyártója közölte, hogy az MP3-lejátszók piacán csak rendkívüli erőfeszítések árán tudna versenyképes maradni, a befektetések nem térülnének meg, így nem éri meg számára a folytatás. A cég úgy határozott, hogy szeptember végén beszünteti a Rio MP3-lejátszók gyártását, a garanciális szervizelésről és az ügyfélszolgálatról azonban továbbra is gondoskodik és a márkanevet is megtartja.

Kanyargós úton

A Rio lejátszók inkább híresek mint népszerűek voltak a piacon. Az MP3-lejátszókat a Diamond Multimedia mutatta be még a 90-es évek legvégén, a céget egyből be is perelte az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége (RIAA) azt állítva, hogy a készülékek elősegítik a zenekalózkodást. A per miatt egy időre fel is kellett függeszteni a Rio lejátszók árusítását, de a bíróság végül a RIAA ellen ítélt. A Rio lejátszók eleinte beépített flash memóriát és CD-t használtak a dalok tárolására, de később megjelentek a merevlemezes megoldások is.

A lejátszókat akkoriban gyártó Diamond Multimediát később felvásárolta az S3 Graphics, amely chipgyártó részlegének bezárása után 2000-ben SONICblue néven multimédiás termékek gyártásába kezdett. A SONICblue égisze alatt több Rio MP3-játszó is megjelent, azonban az akkor még méregdrága memóriás és CD-s készülékekre nem volt vevő a piac. A vállalat másik húzóterméke, a ReplayTV nevű digitális videó a TiVóval folytatott folyamatos jogi csatározások miatt volt népszerűtlen, így a SONICblue 2003-ban végül csődbement, a Rio részleget ekkor adták el a D&M Holdingsnak, mindössze 40 millió dollárért.

A D&M égisze alatt a Rio terméksorozat teljesen megújult, azonban a készülékek nem tudtak versenyezni az akkor már szinte egyeduralkodó Apple iPoddal, vagy az MP3-lejátszók piacán jelentősnek számító többi szereplővel, mint az iRiver, a Creative vagy a Samsung. A Rio családban az elsők között jelent meg a Cornice bélyeg nagyságú merevlemezét tartalmazó lejátszó, a Nitrus, ezen kívül a vállalat egy 20 gigabájtos meghajtóval szerelt modellt is harcba küldött az Apple iPod ellen, teljesen sikertelenül.

Innováció

A Rio története során sosem volt híján az innovációnak. A memóriás, merevlemezes és CD-s lejátszókon kívül a vállalat számos figyelemre méltó termékkel jelentkezett, köztük a Rio Car nevű készülékkel, amely egy autóba építhető MP3-lejátszó volt és beépített merevlemezén tárolta a zenéket. A Rio Car 2001-ben jelent meg, de az alapváltozat több mint 1000 dolláros árát kevesen akarták megfizetni, nem beszélve a 60 gigabájtos merevlemezzel érkező csúcsmodell 2000 dolláros áráról.

Szintén érdekes kezdeményezés volt a Rio Advanced Digital Audio Center, amely egy beépített merevlemezt és CD-írót tartalmazó készülék volt modemmel és Ethernet-porttal. A készüléken található zenéket a hi-fi tornyon is meg lehetett hallgatni, ennél sokkal izgalmasabb volt azonban, hogy a médiacenter a dalokat Ethernet- vagy telefonkábelen keresztül tudta közvetíteni a Rio Receiver vevőkhöz, így a vásárlók a lakás tetszőleges pontján élvezhették zenéiket. Az 1500 dolláros médiacenter és a 200 dolláros vevő azonban nem vonzott sok vásárlót.

A Rio újkori történetéből a Karma nevű, 20 gigabájtos merevlemezt tartalmazó lejátszó emelhető ki, amelynek érdekessége, hogy a hozzá adott dokkolóállomás Ethernet-illesztővel is rendelkezik, így a hálózaton keresztül is másolhatunk rá anyagokat. A Karmát természetesen USB-csatlakozóval is ellátták.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról