Szerző: Bizó Dániel

2005. augusztus 12. 08:44

A Keresztapától függ az Electronic Arts jövője?

[The New York Times] Az Electronic Arts a világ legnagyobb független játékkiadója, részben neki köszönhetjük a mára klasszikussá váló Need for Speed első részét, vagy a sok joystick halálát okozó jégkorong- és focijátékokat.

[The New York Times] Az Electronic Arts a világ legnagyobb független játékkiadója, részben neki köszönhetjük a mára klasszikussá váló Need for Speed első részét, vagy a sok joystick halálát okozó jégkorong- és focijátékokat.

Góliát bajban?

Az EA a videojátékok piacának negyedét birtokolja, éves bevétele pedig idén elérheti a 3,4 milliárd dollárt, így több mint kétszer nagyobb a vállalatot követő Activisonnél. A vállalat a legutóbbi negyedévében azonban 58 millió dolláros veszteséget halmozott fel, miközben éves szinten 16 százalékkal esett vissza forgalma, az éves forgalmi prognózist pedig száz millió dollárral finomították. Mi lehet a probléma? -- boncolgatta a The New York Times.

Iparági szakértők és pénzügyi elemzők egy része szerint a vállalat túlságosan függ a sorozatoktól. Az idén megjelenő 26 játékából egy kivételével mind olyan folytatások, mint például az NHL, a FIFA, vagy a Need for Speed következő részei, illetve filmek vagy könyvek licencei alapján fejlesztett szoftverek. A félelmek szerint a vevők egyre nagyobb része fásul bele, hogy évente adjon ki jelentős összeget azért, hogy egy már unalomig ismert, ráncfelvarrott játékot indíthasson el otthon.

Az aggódó hangok azt tartják e jelenség másik fő veszélyének, hogy a vállalat egyszerűen elveszti versenyképes kreativitását a piacon, mivel egyszerűen "elfelejti", hogyan kell a semmiből ütős kasszasikereket gyártani, kiveszik belőle a megújulás, a rugalmasság képessége. Az EA által kiadott játékok nagy része ráadásul franchise, azaz például filmek vagy könyvek játékba öntése, gondoljunk James Bondra, vagy Harry Potterre, vagy a Gyűrűk Urára.

Nem hiba, hanem képesség

Amit sokan kritizálnak, azt mások erősségnek vélik felfedezni. A sorozatok piacra dobása sokkal kisebb marketing-erőfeszítésekkel, kiadásokkal jár, nem beszélve a fejlesztés költségeiről. Semmiből megalkotni egy korszerű játékot manapság akár 10 millió dollárba is kerülhet műfajtól függően. Az EA sorozatait vevők nagyobbik része ráadásul visszatérő vásárló, azaz korábban már megvette valamelyik korábbi részt.

A sorozatokkal járó alacsonyabb költségek ráadásul (legalábbis egyelőre) piaci sikerrel is párosulnak. A tavalyi év legsikeresebb tíz játékából kilenc ugyanis egy sorozat része. Vegyük például az első helyen végzett és rengeteg botrányt kavaró Grand Theft Auto: San Andreast, amely valójában az ötödik darabja a GTA szériának.

Az EA forgalmának majdnem harmadát hozó sportjátékok terén ráadásul a vállalat toronymagas fölényt tudhat magáénak a piacon, amit borsos áron megvásárolt exkluzív jogokkal igyekszik körbebástyázni: az amerikai focit szimuláló Madden NFL-hez például összesen 1,2 milliárd dollárért vásárolt meg 15 évre kizárólagos jogokat.

A sportjátékok mellett szól továbbá az is, hogy a játékosok intenzív átigazolásai, és az újabbak felbukkanásai erőteljesen stimulálják a forgalmat. Ez az EA vezetői is elismerték. A sportjátékok vásárlóinak 60-70 százaléka újravásárló. A Madden NFL szériából eleddig több mint 43 millió darab kelt el világszerte az elmúlt 15 évben.

Piaci erők

Az EA időleges megzuhanásáért továbbá az iparág ciklikussága is okolható, amelyet a vállalat hatalmas méreténél fogva azonnal megérez. A következő generációs konzolokra való várakozás és az éves forgalom felét produkáló ünnepi szezon közeledte visszafogja a forgalmat, ahogyan a játékvásárlók kivárnak. Az EA jelenléte a következő generációs Microsoft Xbox 360, amely idén november végén jelenik meg, és Sony PlayStation 3 konzolokon rendkívül erős, több mint két tucat játék fejlesztése van folyamatban a két platformra.

Az EA vezetői ráadásul fogadkoznak, hogy évente legalább egy teljesen új játékot is piacra dobnak. Ezek közül mind a játékosok, mind a Wall Street és az elemzők által leginkább figyelemmel követett cím a The Godfather, azaz "A Keresztapa", amely természetesen a nagy sikerű mozifilmre alapoz, és korábban nem látott fotorealisztikus grafikával kecsegtet az előzetes képek alapján. A Godfather azonban nem jelenik meg egészen jövő tavaszig, amikor is a PlayStation 3 debütál, igaz, mind Xbox 360, mind PC-platformokra is elkészül. Sokak szerint ez az EA erőpróbája lesz: képes-e átütőt produkálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról