Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Microsoft az Apple zenepiaci babérjaira tör

Bodnár Ádám, 2005. június 14. 16:33
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Robbie Bach
Robbie Bach
[WSJ/HWSW] A Microsoft az Xbox konzol megszületésénél is bábáskodó Robbie Bach kezébe adta a digitális zenei részleg gyeplőjét, a redmondiak szerint Bach irányítása alatt a cég méltó versenytársa lehet a zenei piacon az Apple Computernek.

A céghez közeli pletykafészkek szerint Bach önálló csapatot hoz létre, amely kifejezetten a zenei piacra koncentrál majd, az átszervezés mellett pedig akár felvásárlások is várhatók. Nem is lehet kérdéses, hogy a Microsoft az Xbox segítségével szeretné meghódítani a zenei piacot, Bach egyik legfontosabb feladata lesz az Xbox 360 felkészítése az otthoni zenelejátszó szerepére. A konzol összekapcsolható lesz a PC-kkel és hordozható audiolejátszókkal, valamint speciális szoftvert tartalmaz majd a Windows XP Media Center Edition támogatására.

Nem jött be

Az asztali operációs rendszerek és az irodai alkalmazások területén szinte egyeduralkozó Microsoftnak nem lesz egyszerű dolga a digitáls zenei piacon, amelyet az Apple iPod lejátszó és az iTunes zenebolt ural. A PC-s piacon sikeresnek bizonyult a Microsoft azon stratégiája, hogy az általa kifejlesztett szoftvereket, technológiákat licencelte a gyártók számára, amelyek iparági kváziszabvánnyá váltak. A zenepiacon azonban hiába kaphatók a Microsoft szoftverével működő lejátszók és hiába használja a Windows Media formátumot sok online zenebolt, a várt hatás egyelőre elmarad. A különböző neveken elérhető szolgáltatások és a készülékek sokasága összezavarta a vevőket.

Ezzel szemben áll az Apple, amely maga gyártja az iPod lejátszót, illetve maga értékesíti azokat a zenéket, amelyeket aztán az iPodok lejátszanak. Az Apple "mindent egy cégtől" stratégiája nem működött a PC-piacon, viszont tökéletesen beválik a zenebizniszben: a vevők tudják mire számítsanak és ha valami nem működik, hová forduljanak. Sőt, az Apple még ennél is többet tett, hiszen az iPod valóságos kulturális ikonná vált.

A Microsoft megérezte a vevők igényeit és tavaly bevezette a "PlaysForSure" ("biztosan lejátszható") márkanevet, amely azt hivatott garantálni a vevők számára, hogy a zeneboltokból megvásárolt dalok biztosan lejátszhatók a feliratot viselő készülékek egész seregén. Még Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója is elismerte egy interjúban, hogy a cége hibázott, amikor nem integrálta szorosabban a készülékeket a zeneszolgáltatásokkal.

Együttműködésben

A Microsoft az Xbox esetében a fentiektől eltérő, ám mégis sikeres stratégiát alkalmazott. A cég együttműködésben dolgozik több szoftverfejlesztővel, azonban szigorúan kézben tartja az Xbox hardverét, gyártását, valamint a marketing-tevékenységet és a márkanevet. Noha Robbie Bach "csemetéje" egyelőre veszteséget termel a Microsoftnak, a márkaneve és ismertsége vitán felül jó. A Microsoftnál egyes vélemények szerint az Xbox sok tekintetben hasonlít az iPodra.

A Microsoft szerint a zenepiachoz az Xbox mellett a mobiltelefonokon keresztül is vezet út, Bill Gates maga is úgy véli, hogy előbb-utóbb az emberek többsége nem vásárol külön MP3-játszót hanem egy megfelelő mobiltelefonon hallgatja a dalokat. A vállalat legújabb mobil operációs rendszere már támogatja a merevlemezeket, amelyek egyre több zenelejátszós mobilban bukkannak fel. A Microsoft emellett együttműködési megállapodást kötött a Nokiával is, így hamarosan a finn cég mobiltelefonjai alkalmasak lesznek a WMA formátumú számok lejátszására.

Bach feladata lesz a kapcsolatok kiépítése ás ápolása a zeneipari partnerekkel, ez magában foglalja a lejátszók gyártóit ugyanúgy, mint a lemezkiadókat. Ennek a folyamatnak az előjele a Microsoft és a Philips áprilisi bejelentése, amelynek keretén belül a két cég mérnökei szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy a Philips otthoni elektronikai berendezései támogassák a Microsoft zenei formátumait és technológiáit.