Szerző: Bodnár Ádám

2005. március 9. 12:53

A grafikus gyorsítók után jönnek a fizikai gyorsítók

A játékpiac szakértői szerint a grafika mellett egyre inkább előtérbe kerül a valósághű fizikai modellezés, amely azonban igen számításigényes, ezért a fejlesztők keze erősen meg van kötve. A megoldás egy olyan chip lehetne, amely kifejezetten a fizikai gyorsítást szolgálná. És íme, megszületett.

[HWSW] A játékpiac szakértői szerint a grafika mellett egyre inkább előtérbe kerül a valósághű fizikai modellezés, amely azonban igen számításigényes, ezért a fejlesztők keze erősen meg van kötve. A megoldás egy olyan chip lehetne, amely kifejezetten a fizikai gyorsítást szolgálná. És íme, megszületett.

A három évvel ezelőtt a kaliforniai Szilícium-völgyben alapított AGEIA Technologies a Game Developers Conference rendezvényen bejelentette, hogy hamarosan piacra dobja PhysX chipjét, amelyet kifejezetten az új játékok fizikai motorjának gyorsítására fejlesztett ki, bár természetesen más jellegű, például tudományos alkalmazása sem kizárt.

Jóval részletesebb, valósághűbb fizika

A világ első PPU-ja (physics processing unit) tehermentesíti a processzort és segítségével a jelenleginél jóval részletesebb fizikai modellek hozhatók létre. A gyártó szerint a fizikai társprocesszorok megjelenése legalább olyan hatással lehet a játékokra, mint annak idején a grafikus gyorsítók elterjedése. A grafikus chipek a programok látványvilágát forradalmasították, a fizikai chipek a programok valószerűségét emelhetik egy teljesen új szintre, eddig sosem látott effekteket létrehozva.

Az AGEIA úgy véli, ahogy a játékoknál ma már alapkövetelmény a grafikus gyorsítók támogatása, hamarosan megjelenhetnek azok a programok, amelyek kihasználják a fizikai gyorsítók képességeit. "A hardveresen gyorsított grafika jelentős innováció, ami teljesen új életet lehelt a PC-s játékokba" -- mondta Dr. Jon Peddie, a grafikával kapcsolatos piackutatásokra szakosodott Jon Peddie Associates vezetője. "Bár a CPU és a GPU lehetővé teszi a nagysebességű feldolgozást és megjelenítést, szükség van egy dedikált PPU-ra a számításigényes valósághű fizikai modellek futtatásához."

Az új Unreal motor támogatni fogja a chipet

A cég máris megállapodott az Unrealt fejlesztő Epic Games-szel és a több népszerű szoftvert kiadó Ubisofttal arról, hogy következő generációs szoftvereik már támogatni fogják a PhysiX processzort. Az Epic ígérete szerint az új Unreal motor harmadik verziója már együttműködik a PhysX-szel.

Az AGEIA már korábban elérhetővé tette a játékfejlesztők részére a NovodeX Physics fejlesztői eszközkészletet, amelynek segítségével valósághű fizikai modellel rendelkező szoftverek készíthetők. Az első ilyen programok megjelenését 2005 karácsonyára várhatjuk. A NovodeX támogatja a többszálú végrehajtást és a többmagos processzorokat is, amelyek hamarosan terjedésnek indulhatnak az otthoni gépekben. "A hardveres fizikai gyorsítással és a párhuzamos feldolgozással csak a csillagos ég a határ a játékok fejlesztői előtt" -- mondta Manju Hedge, az AGEIA társalapítója és elnök-vezérigazgatója.

A fizikai gyorsítóchip működő példányait a Game Developers Conference-en -- zárt ajtók mögött -- meg lehet tekinteni. A vállalat közleménye nem sokat árul el a processzor specifikációiról és teljesítményéről, illetve arról sem, hogy az pontosan hogyan illeszkedik a PC-be, de a PhysX minden bizonnyal egy PCI vagy PCI Express bővítőkártyán kap helyet, bár az sem kizárt, hogy a grafikus kártyákra kerül, a videochip mellé.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról