Szerző: Budai Péter

2005. március 10. 09:04

A Google stratégiája: oszd el és uralkodj!

[News.com] Lehet, hogy a Google 8 milliárdnál is több leindexelt dokumentumot tartalmazó adatbázisa már nem fog a többszörösére nőni, de a keresőmotor sokkal jobb hatásfokkal fogja csoportosítani a meglévő adatokat -- derült ki Peter Norvig, a Google keresési minőségéért felelős igazgatójának keddi beszédéből, a Semantic Technology Conference-en.

[News.com] Lehet, hogy a Google 8 milliárdnál is több leindexelt dokumentumot tartalmazó adatbázisa már nem fog a többszörösére nőni, de a keresőmotor sokkal jobb hatásfokkal fogja csoportosítani a meglévő adatokat -- derült ki Peter Norvig, a Google keresési minőségéért felelős igazgatójának keddi beszédéből, a Semantic Technology Conference-en.

Az adatbázis bővítése helyett az adatok csoportosítása a cél

Norvig korábban a NASA-nál dolgozott, és több könyvet is írt a mesterséges intelligenciával kapcsolatos témákról. Kiemelte, hogy a Google által folytatott kutatási projektek némelyike kifejezetten az adatok rendszerezését és elosztását tűzte ki feladatául, ezzel is javítva a keresési eredmények pontosságán.

A kutatások célja a keresési eredmények megfelelő fürtözése, aminek a segítségével kapcsolódó kereséseket, személyre szabott listázásokat és konkrét kérdésekkel vezérelt adatbányászást lehet megvalósítani. "Szeretnénk, ha ez a fajta kommunikáció nagyobb hangsúlyt kapna. Egyedül az a kérdés, hogyan készítsük el az ehhez szükséges nyelvet" -- folytatta Norvig.

Annak ellenére, hogy az utóbbi években egyre nagyobb a versengés a legkiterjedtebb keresési adatbázis felépítésére, Norvig arról számolt be, hogy nem látja reálisnak a Google adatbázisának további bővítését, mivel túl nagy aránnyal szerepelnének benne haszontalan oldalak. A vállalat az adatbázis növelését külső, interneten közvetlenül nem elérhető adatok beillesztésével képzeli el -- ennek céljából külön programokat szervez a Google. Ezek keretében történik a TV adások és a könyvek indexelése is.

Útban az értelmezhető web felé

Norvig arra is kitért, hogy cégének egyik alkalmazottja a múlt évben készített egy adatosztályozó motort, amit a Google most is tesztel. A technológia egyes főneveket, vagy összetett szavakat képes elemezni, és ahhoz kapcsolódó keresési ajánlatokat listáz a felhasználók számára.

Az új módszerek segítségével a Google is képes lesz a megújult Microsoft MSN Search által bevezetett, felhasználók által feltett konkrét kérdések megválaszolására, például híres emberek születési adatának megkeresésére. Az MSN esetében ezt a Microsoft Encarta elektronikus enciklopédia integrálásával érték el, ezért Norvig véleménye szerint a kevésbé pontosan fogalmazott keresésekre nem tud megfelelő válaszokkal szolgálni, ellentétben a most készülő Google-modullal.

Norvig bemutatta a Keyhole elnevezésű technológiát is, ami a Google műholdas térképezési megoldása. Véleménye szerint a vállalat a jövőben szorosabban fogja integrálni a rendelkezésre álló térképeket és helyi információkat a keresések működésébe. "Fontos, hogy a valódi világról is tudjunk információt közvetíteni, különösen, hogy az emberek már magukkal viszik [elektronikus] eszközeiket is" -- tette hozzá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról