Szerző: Vörös Péter

2005. február 1. 15:14

A vezető telefontársaságokkal szemben a Skype szinte ingyen terjeszkedik

[CNET] Miközben a világ vezető telefontársaságai dollármilliárdokat költenek a terjeszkedésre, a Skype lényegében ingyen építi ki globális hálózatát. A cég ma tette közzé a Linux és a Mac operációs rendszeren működő programjának 1.0-s változatát, így szinte az összes népszerű platformon fut már a cég szoftvere.

[CNET] Miközben a világ vezető telefontársaságai dollármilliárdokat költenek a terjeszkedésre, a Skype lényegében ingyen építi ki globális hálózatát. A cég ma tette közzé a Linux és a Mac operációs rendszeren működő programjának 1.0-s változatát, így szinte az összes népszerű platformon fut már a cég szoftvere.

"A Skype felhasználók száma az azonnali üzenetküldő szoftverek korai időszakában tapasztalt ütemben emelkedik, míg a cég kiadásai lényegében egyedül azzal kapcsolatosak, hogy elérhetővé kell tenni a programokat és folyamatosan javítani kell azokat" -- mondta Niklas Zennstrom, a Skype elnök-vezérigazgatója. Naponta 140 ezer új felhasználó regisztrálja magát a Skype-nál. "Szoftvergyártók vagyunk, így nagyon egyszerű növelni felhasználóink számát."

Távközlési felvásárlási hullám

A távközlési cégek felsővezetői világszerte rémülettel figyelik a jelenséget, miközben felvásárlásokkal igyekeznek javítani pozíciójukat. Az amerikai SBC nemrég jelentette be, hogy 16 milliárd dollárért megvásárolja az AT&T-t (a világ egykor legértékesebb vállalatát, az "amerikai Matávot"), míg a Sprint 31 milliárd dollárt fizetne a Nextel Communicationsért. A Cingular Wireless tavaly lépett elő vezető amerikai mobiltársasággá, miután több mint 40 milliárd dollárért megvette az AT&T Wirelesst.

A hagyományos szolgáltatásokat használó telefontársaságoknak további dollármilliárdokat kellene költeni bővítésekre, marketingre és fúziókra ahhoz, hogy elérjék a Skype növekedési ütemét. Ugyanakkor egyre kevesebb az olyan cég, amelyet érdemes volna megvenni.

Skype: a siker összetevői

A Skype robbanásszerű sikerei mögött a Voice Over Internet Protocol (VoIP) áll, amelynek révén a szélessávú internet lényegében telefonvonalként működik. A hagyományos telefóniával szemben a VoIP szoftver nem köti a szolgáltatót konkrét földrajzi helyhez, csupán a rendelkezésre álló broadband szolgáltatáshoz.

A Skype felhasználói ingyenesen beszélhetnek a 23 millió regisztrált felhasználó bármelyikével, a hagyományos telefonhálózatokba irányuló hívásokért azonban fizetni kell, bár a percdíjak rendkívül kedvezőek: a fejlett országokba történő hívások ára percenként 1,7 eurocent, azaz 4,20 Ft, míg Magyarországra 3,4 eurocent (vezetékes hálózatokba történő hívás esetén). Az Evalueserve piackutató cég nemrég közzétett jelentése szerint a hagyományos telefonszolgáltatók forgalmuknak akár 30 százalékát is elveszíthetik a Skype-jelenség következtében.

Vállalati felhasználások

További rossz hír a telefontársaságok számára, hogy a Skype egyre népszerűbb a vállalati felhasználók között is, mivel ezek is egyre inkább rákapnak az ingyenes internetes telefonálás ízére. Természetesen a Skype is fontosnak tartja a üzleti felhasználásokban rejlő lehetőségeket. A vállalat még az idén be fogja mutatni kifejezetten vállalatoknak szánt szolgáltatását, amely ugyanazokat a funkciókat tartalmazza, mint az ingyenes Skype, azonban kiegészítik például videokonferencia lehetőséggel és vállalati telefonkönyvvel is. Egyelőre nincs hír a vállalati Skype áráról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról