:

Szerző: Ady Krisztián

2004. november 16. 09:02

Az előtöltések révén máris lehet játszani a Half-Life 2 akciójátékkal

[HWSW] Véget ért a hosszú -- és az utóbbi napokban igencsak idegtépő -- várakozás: egyes hírek szerint körülbelül kétmillió számítógépen aktiválódhat ma az előtöltött Half-Life 2 akciójáték. A játékot közel 3 hónapon keresztül lehetett lassan, hét egymást követő darabban letölteni a Valve saját terjesztési rendszerén, a Steamen keresztül. A játékot bárki előtölthette, majd már csak várnia kellett a mai napot, hogy végre játszhasson is a játékkal.

Ármány és csalás

A Half-Life 2 végül több mint egy év csúszást, hat évnyi, öt évig teljesen titokban tartott fejlesztést követően kerülhetett végre a játékosok kezébe. Az akciójátéknak eredetileg 2003. szeptember 30-án kellett volna megjelennie. A tavaly tavasszal lebonyolított E3 rendezvényen hatalmas port kavart demonstrációt követően a Valve folyamatosan kitartott a szeptember 30-ai megjelenési időpont mellett, s csupán 23-án, egy héttel a kitűzött időpont előtt közölte, hogy a játék "csúszni fog az ünnepek környéki időpontra".

Tette mindezt úgy, hogy mint utólag kiderült, a fejlesztőknek a saját fejlesztésű Source motor egy korai verzióján, néhány, az E3 demonstrációban is használt karakteren, hangon, modellen, pályán és textúrán kívül más nem nagyon volt a kezében. A Valve folyamatosan azt állította, hogy az E3 rendezvényen látottak a futó játékból származnak, azonban később kiderült, mindez hazugság volt csupán.

Az ellopott kód

Az eltolt megjelenési dátum azonban csak a kisebbik probléma volt a játékot fejlesztő Valve háza táján. 2003. október elején, alig pár nappal a korábban kommunikált megjelenési időpontot követően kiderült, hogy valaki(k) hosszú idő óta hívatlan vendégei voltak a Valve belső számítógépes rendszerének. A magát Da Guynak nevező hacker nemcsak a játék forráskódját, hanem minden mozdítható adatot ellopott a Valve tucatnyi számítógépéről, többek között a játék addig fejlesztett, meglévő részeit is.

A magát Half-Life fanként jellemző hacker azt követelte a Valvétől, hogy hozza nyilvánosságra meddig és miért csúszik a játék, valamint ismerje el, hogy a korábban kitűzött szeptember 30-ai időpontban nem jelenhetett volna meg a játék. Mivel a cég ezt nem tette meg, a hacker letölthetővé tette azt a közel 1 gigabájtos csomagot, mely mindent tartalmazott, amit a Valve addig fejlesztett, többek között néhány játszható pályát és az E3-on látott technológiai demót is.

A csapda

A hacker végül azonban saját kardjába dőlt. Levelezésbe bonyolódott a Valve elnök-vezérigazgatójával, Gabe Newellel, aki miután meggyőződött arról, hogy valóban a Valve rendszerének feltörőjével áll szemben, némi "altatást" követően állásajánlatot tett, majd értesítette az FBI-t. Végül azonban nem az Egyesült Államokban, a repülőről leszállva, hanem még Németországban fogták el azt a fiatalt, akit azóta is gyanúsítanak a játék ellopásával.

A Valve folyamatosan azt kommunikálta, hogy a játékot azért nem adják ki, mert számos kódrészletet újra kell írniuk az ellopott forráskód miatt. Mint kiderült, ez is hazugság volt, a játék ugyanis egyszerűen még nem volt kész. Sőt még csak alfa, tesztelhető állapotban sem volt.

Végre a boltokban

A játékot végül idén nyárra, majd később őszre ígérte a Valve. A korábbi eseményeket követően azonban -- talán nem véletlenül -- csak akkor vált valósággá a Half-Life 2 idei megjelenése, amikor 2004. augusztus 26-án a Valve a saját online rendszerén keresztül letölthetővé tette a játék már nem módosuló részeit. Az első letöltést hamarosan újabb és újabb részek követték.

A játék végül októberben került a kiadóhoz, a Vivendihez aranylemez formájában, majd nem sokkal később közölték, hogy a Half-Life 2-t november 16-án lehet megvásárolni. A Valve semmit sem bízott a véletlenre: az év játéka cím egyik várományosa világszerte azonos időpontban lett elérhető és megvásárolható.

Steam

A Steam a Valve saját fejlesztésű játékterjesztő- és frissítő rendszere. A jelenleg több tucat szerverből álló, 12,5 gigabit/s-os összesített sávszélességgel rendelkező tartalomszolgáltató szerverek nemcsak a múltban megjelent és jövőben megjelenő Valve játékok online megvásárlását, hanem ezek folyamatos frissítését is lehetővé teszik. A Steam minden indításkor ellenőrzi a telepített játékokat, s amennyiben a cég frissítést tett elérhetővé valamelyikhez, automatikusan telepíti azt.

A Steam alkalmazást elindítva nemcsak játszhatunk a Valve játékaival, hanem rajta keresztül -- egy dombornyomott bankkártya segítségével -- meg is vásárolhatjuk azokat. Az online megvásárolt játékot ezt követően letölthetjük. Nemcsak a Half-Life 2 kivételes, hanem maga a Steam is: a Valve rendszere az első olyan globális terjesztőhálózat, mely a játékok közvetlen, kiadó nélküli értékesítését teszi lehetővé.

A játékot azonban nem elegendő megvásárolni vagy interneten keresztül előtölteni/letölteni, hanem aktiválni is kell. A csak online játszható játékok mellett talán ez az első olyan játék, melyhez -- minimum az aktiválás időpontjára -- feltétlenül szükséges internetkapcsolat. A hagyományos adathordozón, CD- vagy DVD-lemezen megvásárolt játék is tulajdonképpen a feltelepítendő Steam környezetet, valamint az előtöltés során is elérhető Half-Life 2 állományokat tartalmazza. A játék az aktiválást követően internetkapcsolat nélkül is elindítható, játszható.

Ennek köszönhető, hogy bár néhány szerződést szegő üzlet -- melyek között olyan nagyobbak is találhatók, mint a BestBuy, Wal-Mart -- már múlt héten csütörtökön és pénteken megvásárolhatóvá tette a játék CD-s és DVD-s változatát, a boldogan hazavitt játékot még csak telepíteni sem lehetett. A Valve ezzel kapcsolatban egy közleményt is kiadott, melyben a csalódott vásárlók elnézését és türelmét kérte: a Half-Life 2 aktivációja a Vivendi kérésére csak az előzetesen megadott, mai időpontban vált lehetővé.

Half-Life 2

A számos online és offline játékmagazin által tesztelt, világszerte mérföldkőnek nevezett Half-Life 2 története egy kelet-európai városban játszódik, röviddel az előző epizód történései után. A Földet ismét megtámadják az idegen lények, és nekünk a már jól ismert Gordon Freeman szerepében kell elhárítanunk a veszélyt. Hősünk ezúttal már nem kutatóként lesz jelen a helyszínen, hanem egy titkos kormányzati ügynökségnek dolgozik. A játék 12 részre osztott története a fejlesztők szerint 40 órányi játékidőt jelent majd.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 04:18

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.