:

Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2004. november 12. 10:12

Valódi e-ügyintézés Budapest IX. kerületében

[HWSW] Elektronikus aláírással hitelesített, elektronikus ügyintézésre alkalmas rendszert adták át tegnap Budapest IX. kerületében. A kerület honlapján, a www.ferencvaros.hu címen található rendszer segítségével a helyi lakosok három ügyben is intézkedhetnek.

Az e-ügyintézés sem egyszerű

Míg a legtöbb hazai település honlapján -- már amelyiknek van -- elektronikus ügyintézés címén jó esetben az egyes kinyomtatható űrlapok, vagy a személyes ügyintézés időpontjának lefoglalása a szolgáltatások maximuma, Ferencváros önkormányzatának weboldalán keresztül érdemi ügyintézésre van lehetőség. A kerület lakói három ügytípusban: helyi adó bevallása, gépjármű-adó és parkolási engedély esetén tudnak otthonról intézkedni.

A honlapra látogatók figyelemmel kísérhetik a kapcsolódó aktuális jogszabályokat, illetve segítséget kaphatnak az elektronikus ügyintézés lépéseihez, tájékozódhatnak továbbá aktuális adóegyenlegükről, letölthetik, vagy kitöltés után elektronikusan aláírva rögtön be is küldhetik a szükséges nyomtatványokat. Mindezen kívül az érdeklődők ugyanitt információhoz juthatnak az elektronikus aláírással és a PKI technológiával kapcsolatban is.

Az e-ügyintézés azért némi áldozatot kíván a polgároktól is, így például az elektronikus aláíráshoz egy űrlapot postán vagy személyesen el kell juttatni a megfelelő helyre. Másodsorban azokat az iratokat, amiket be kell nyújtani az űrlappal együtt -- így például a gépkocsi adás-vételi szerződését, parkolási engedély esetén a személyi igazolvány, adókártya, forgalmi engedély -- elektronikus formában kell csatolni az űrlaphoz, azaz be kell szkennelni, vagy digitális géppel lefényképezni. Azonban akinek a fentiek nem okoznak gondot, sorban állás nélkül el tudja intézni ügyeinek egy részét a polgármesteri hivatalban.

Ingyen e-aláírás

A ferencvárosi önkormányzat és a Netlock Kft. megállapodásának értelmében száz digitális aláírást ingyen igényelhetnek az 59 ezer lakosú kerület érdeklődő polgárai. Az aláírások előnye az ingyenességen túl az, hogy nemcsak a helyi ügyek intézéséhez, hanem bármilyen más elektronikus hitelesítést kívánó ügyben használhatók, például jövőre, amikor elektronikus formában küldhetjük be adóbevallásunkat az APEH-nek, ugyanezzel az aláírással hitelesíthetjük az adóíveket.

Mint megtudtuk, a IX. kerületnek kevesebb mint ötmillió forintjába került az e-ügyintézési lehetőség kialakítása -- ebben benne foglaltatik az aláírásokra szánt keretösszeg és a weboldal e-ügyintéző portáljának kialakítása is, melyet a Magnet-x 2000 Kft. végzett el. A honlap fenntartása havi néhány tízezer forintos költséget jelent majd, amihez a Közép-magyarországi Fejlesztési Tanács pályázatán elnyert összeg is fedezetet nyújt.

Az önkormányzat az elektronikusan intézhető ügytípusok körének bővítését és az időbélyegzés bevezetését is tervbe vette: ez utóbbi megoldással hitelesíteni lehet egy-egy beadvány benyújtásának időpontját, ami fontos lehet a határidős ügyintézések esetén.

Belehúz a kormányoldal is

Az egyes önkormányzatok önálló kezdeményezései mellett a kormányzat is igyekszik elektronikus ügyintézési szolgáltatásokkal előrukkolni -- igaz, ennek megvalósítása még odébb van: 2005 végére kell elérhetővé tenni húsz elektronikus kormányzati szolgáltatást -- írja a Magyarország.hu. Az érintett tárcák azonban csak januárban kezdik meg a cselekvési tervük kidolgozását.

A jövőre várható elektronikus ügyintézési lehetőségek közül kiemelkedik az adóbevallás elektronikus beküldésének lehetősége -- azaz az idei jövedelmekről jövő márciusban elektronikus formában lehet bevallást küldeni az APEH-nek. Év végéig az állással és munkával kapcsolatos ügyintézés, a járulékokkal kapcsolatos szolgáltatások, a személyes iratok ügyintézése, a gépjármű-nyilvántartás, az építési engedélyek kérése, rendőrségi bejelentések, közkönyvtári szolgáltatások, anyakönyvi kivonatokkal kapcsolatos ügyek, egyetemi jelentkezés, lakcímváltozás bejelentése és különböző egészségügyi szolgáltatások lesznek elektronikus úton is elintézhetőek.

Áprilisi, minden munkavállaló számára kötelező, laza jogi hallgatmányunk után itt a második, befejező rész. Nem kell megijedni, informatív és hasznos lesz ez is! Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.

a címlapról