Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Komoly security line-up az idei SYSADMINDAY-en: FPS játékok hackelésétől a hálózati szemfényvesztésen át a COM-Object Hijackingig!

A windowsos autóké a jövő?

Budai Péter, 2004. október 22. 08:47
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[News.com] A Microsoft legújabb tervei közt szerepel autók szoftvereinek fejlesztése. A hír elsőre valóban meglepő lehet, de a világ legnagyobb szoftvervállalata komoly lehetőséget lát az autóiparban, és megkísérli magát feltornászni annak első számú szoftverbeszállítójává. Az autókba szánt rendszerek lelkét egy módosított Windows CE operációs rendszer képezné, és a szórakoztatástól egészen a műholdas navigációig terjednének képességei.

[News.com] A Microsoft legújabb tervei közt szerepel autók szoftvereinek fejlesztése. A hír elsőre valóban meglepő lehet, de a világ legnagyobb szoftvervállalata komoly lehetőséget lát az autóiparban, és megkísérli magát feltornászni annak első számú szoftverbeszállítójává. Az autókba szánt rendszerek lelkét egy módosított Windows CE operációs rendszer képezné, és a szórakoztatástól egészen a műholdas navigációig terjednének képességei.

A még felfedezésre váró autóipar

Peter Wengert, a Microsoft Automotive Business Unit részleg marketingmenedzsere -- aki korábban villamosmérnökként tevékenykedett -- elmondta, hogy kifejezetten teljes körű, telematikus megoldások kifejlesztésén dolgoznak. A telematika egy meglehetősen új szó, és nem más, mint az autóipar saját elnevezése a hálózattal és szoftverekkel ellátott autókra.

A Microsoft nagy erőkkel összpontosít erre a területre, hiszen jelenleg úgy tűnik, a különféle kényelmi funkciókkal ellátott autóké a jövő -- ez pedig egy újabb, még ki nem aknázott piacot jelenthet a szoftveróriásnak. A General Motors állítása szerint a jelenlegi gépjárművek árának már most több mint egyharmadát az elektronika teszi ki, és az IBM egyik vezetőjének eheti jóslata szerint ez az arány öt éven belül akár a kilencven százalékot is elérheti.

A Microsoftnak egyre nagyobb szüksége van az új piacok becserkészésére, hiszen részvényeinek értéke már közel négy éve azonos szinten mozog. Mivel a PC-eladások egyre csökkenő ütemben nőnek, és a jövőben is csak egyszámjegyű élénkülés várható, az autókba építendő szoftverek jelenthetik az egyik kitörési lehetőséget a vállalat számára.

A Microsoft mindent belead

A Microsoft jelentősen növelte erőfeszítéseit az autógyártó vállalatok bevonására, és az eheti detroiti kiállítás alkalmával az egyik legnagyobb pavilonnal jelent meg. A rendezvényen bemutattak egy Windowszal felszerelt Hummer H2 és egy Volvo járművet; mindkettő hatalmas sikert aratott. A Windows Automotive megoldás alapját képező Windows CE operációs rendszer 3 dollártól egészen 100 dolláros árhatárig licencelhető, a felhasználási területtől függően. Jelenleg kéziszámítógépekben és mobiltelefonokban terjedt el igazán.

A Hummer belsejében a mikrofonokon és hangszórókon kívül egy Windows doboz található, ami várhatóan 300-400 Mhz-es processzorral, 32 Mbyte memóriával, és egy flash memória számára kialakított bővítőhellyel fog rendelkezni. Mindez a hátsó ülések alatt található meg a hozzá csatlakoztatott GPS-vevővel és a Bluetooth kezeléshez szükséges eszközzel egyetemben. Az elképzelések szerint az autóvezetők Bluetooth technológiára épülő telefonjaikkal és meglévő vezeték nélküli internetszolgáltatóikon keresztül fognak csatlakozni az internethez, különösen az MSN azon szolgáltatásaihoz, amik az utazás során hasznosítható információkat közvetítenek.

Az új szolgáltatások és a helymeghatározás révén olyan feladatokra is képes a Microsoft eszköze, mint például az adott cél eléréséhez szükséges pontos útíterv megadása, illetve az út során elhelyezkedő legolcsóbb benzinkutak megkeresése. Wegnert bemutatta a járművek beépített hangfalait is, amik segítségével telefonhívást is le lehet bonyolítani. A megoldással ugyan még vannak problémák, hiszen a tárcsázni kívánt telefonszámot a szoftverek csak negyedik alkalommal értették meg pontosan.

Akik nem bíznák az életüket a Microsoft termékeire saját autójukban, ne aggódjanak: a Windows Automotive részei teljesen függetlenül működnek a jármű elektronikus rendszerétől, így annak lefagyása semmilyen esetben sem vonhatja maga után a vezetés során létfontosságú rendszerek meghibásodását.

Egyébiránt a Microsoft autóipari megjelenése nem teljesen jelent újdonságot, hiszen a vállalat már 1998 óta értékesíti Windows-alapú navigációs rendszereit, amik a kérdéses térképeket kis LCD képernyőn jelenítik meg. Tíz gyártó közel két tucat autótípusában található meg a meglehetősen drága technológia -- ismertette a Microsoft.

Az LCD képernyők opcionálissá tételével viszont már lényegesen csökkenthetőek a rendszer előállítási költségei, és a vezetők figyelmének elvonása sem jelenthet problémát többé. A néhány hónap múlva kapható 2005-ös Fiat modellek közül 23 típus fogja támogatni a Microsoft új megoldását, ami egy kézi beavatkozást nem igénylő kommunikációs- és vezérlőközpont képében jelentkezik. A technológia a Fiat által gyártott Lancia, Alfa Romeo és Ferrari gépjárművek extrákkal ellátott változataiban lesz megtalálható.

Nem csak a Microsoft célozta meg az autóipart

Természetesen nem a Microsoft az egyetlen informatikai vállalat, ami részt kíván venni az autóipar szoftveres ellátásában. Az IBM, a UNIX-megoldások egyik legjelentősebb szállítója is ugyanezen terület felé araszol. Eheti bejelentésük szerint a DaimlerChrysler számára fejlesztettek ki egy komplett, nyílt szabványokra épülő szoftverplatformot, amivel már a 2005-ös Honda gépjárművek navigációs rendszerei készülnek. Az Acura RL, Acura MDX és a Honda Odyssey típusokban jövőre már találkozhatunk az új megoldásokkal. Ezen kívül az IBM múlt évben a BMW-vel kötött megállapodást szoftvereinek tervezésével kapcsolatosan.

Az informatikai gazdaság elemzői azonban óvatosságra intenek: a szoftvergyártók által szállított megoldások képességei és a vásárlók által támasztott igények között gyakran nagy szakadék tátong. Elég csak a Sun és a General Motors négy évvel ezelőtti megállapodására gondolni, amiben az autóipar szoftvereinek szabványosításán volt a fő hangsúly. Abból a mai napig gyakorlatilag semmi sem valósult meg.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
FPS játékok hackelésétől a hálózati szemfényvesztésen át a COM-Object Hijackingig: Veres-Szentkirályi András (Silent Signal), Balázs Zoli (MRG Effitas), Marosi-Bauer Attila (Hacktivity) és sokan mások. A standupot Felméri tolja.