Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Karácsony előtt sokan szállnak fel a Sulinet Expresszre

Bodnár Ádám, 2004. október 21. 13:58
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Sulinet Expressz programban bekövetkezett változások látványosan csökkentették a vásárlási kedvet -- derül ki az Oktatási Minisztérium által lapunkhoz eljuttatott anyagokból. Ez részben annak köszönhető, hogy márciusban kikerültek a programból a forgalom jelentős részét adó digitális fényképezőgépek, júliusban pedig módosult a kedvezményezettek köre és az igénybevétel lehetősége is, másfelől sokan már tavaly, a program indulásakor kihasználták a kedvezményes lehetőséget. A kereskedők szerint az ünnepek előtt ismét nagy vásárlási roham várható.

[HWSW] A Sulinet Expressz programban bekövetkezett változások látványosan csökkentették a vásárlási kedvet -- derül ki az Oktatási Minisztérium által lapunkhoz eljuttatott anyagokból. Ez részben annak köszönhető, hogy márciusban kikerültek a programból a forgalom jelentős részét adó digitális fényképezőgépek, júliusban pedig módosult a kedvezményezettek köre és az igénybevétel lehetősége is, másfelől sokan már tavaly, a program indulásakor kihasználták a kedvezményes lehetőséget. A kereskedők szerint az ünnepek előtt ismét nagy vásárlási roham várható.

Vásárlási láz

Az Oktatási Minisztérium szerint a digitális fényképezőgépek a Sulinet Expressz program forgalmának ötödét adták. Mielőtt a készülékek márciusban kikerültek az államilag támogatott körből, a vásárlók láthatóan megrohamozták értük a boltokat: februárban a Sulinet Expressz forgalma 2,15 milliárd forintot tett ki, ami elképesztő emelkedés a januári 704 millió forintos szinthez képest.

Ennél sokkal nagyobb szabású volt az a vásárlási láz, ami idén júniusban tört ki. Az Oktatási Minisztérium ekkor jelentette be, hogy július 1-én módosulnak a Sulinet Expressz feltételei: bár a kedvezményezettek körét kiterjesztették, az adókedvezmény már csak a megvásárolt termék árának legfeljebb fele után járt. A bejelentésre a vevők megrohamozták a boltokat, hogy még a régi, kedvezőbb feltételek mellett költhessék el az állam pénzét és egy hónap alatt összesen 4,28 milliárd forint értékű hardvert és szoftvert vásároltak. Ez volt a Sulinet Expressz történetének második legerősebb hónapja, a legnagyobb forgalmat 2003 decemberében bonyolították, 8,66 milliárd forintot.

Stabil növekedés

Ki szállhat fel az Expresszre?
Július 1-től valamennyi, a személyi jövedelemadóról szóló törvény hatálya alá eső magánszemély igénybeveheti a Sulinet Expressz nyújtotta évente maximum 60 ezer forintos adókedvezményt, feltéve, hogy éves bruttó jövedelme nem haladja meg a 4 millió forintot.

A júniusi roham után a Sulinet Expressz iránti érdeklődés érezhetően lanyhult, az informatikai piacon rendszerint gyengének számító júliusban az eladások ugyan kétszeresen felülmúlták a tavaly júliusi szintet, augusztusban és szeptemberben azonban látványosan gyengébben alakultak. Az idei év nyolcadik hónapjában a sulinetes forgalom 558 millió forint volt, szemben a tavaly augusztusi 878 millióval, jóllehet, ebben közrejátszhat az is, hogy akkor a Sulinet Expressz még az újdonság erejével hatott és bizonyára sokan éltek a kedvezmény lehetőségével.

A szeptemberi adatok sem rózsásak: idén az iskolakezdés hónapjában a Sulinet Expressz program forgalma 826 millió forint volt, míg egy éve felülmúlta az 1,45 milliárdot. Az Oktatási Minisztérium sajtóosztálya azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az idén ősszel is folyamatosan nőttek az eladások és már most biztos, hogy az októberi szint felül fogja múlni a szeptemberit. Nagyon valószínű, hogy a forgalom túlnyomó része idén is az ünnepek előtt fog realizálódni, az adózók ugyanis szeretik minél tovább kitolni a vásárlást, így lerövidül az az idő, amíg az APEH-től megérkezik az adóvisszatérítés.

A Sulinet Expressz progam nem titkolt célja, hogy azok juthassanak új számítógéphez, akiknek korábban erre nem volt lehetősége. A kedvezményezett termékek körének változása, valamint a feltételek nyár eleji módosítása ebből a szempontból eredményes lépésnek bizonyult, ugyanis az első negyedéves forgalomban még csak 3 százalékkal szerepeltek az új PC-k, mostanra azonban a részarányuk már eléri a 13 százalékot -- derül ki az Oktatási Minisztérium adataiból. A legnépszerűbbek továbbra is az "upgrade" alkatrészek, amelyek a teljes forgalom 46 százalékát adják. A legkevesebben szoftvert vásárolnak, a programok a sulinetes eladásokból mindössze 0,3 százalékkal részesednek.

Ünnepek előtti várakozás

Patkó Zsolt, az egyik legnagyobb, országos hálózattal rendelkező számítástechnikai üzletlánc, a Bluefish Computers munkatársa lapunk kérdésre megerősítette, a kedvezményes feltételek nyár eleji megváltozása után az eladások valóban látványosan visszaestek. Szerinte az is komolyan visszafogta a forgalmat, hogy a nyáron egyes szabályok megsértése miatt több beszállítót is megbüntettek, egyeseket hosszabb-rövidebb időre kizártak a programból. A velük kapcsolatban álló kiskereskedőknek ez komoly bevételkiesést jelenhetett.

Amikor a kedvezmény igénybevételére vonatkozó feltételek megváltoztak, a kereskedők abban reménykedtek, hogy az eladások nem csökkenni, hanem éppen emelkedni fognak, mivel a diákokról és a szüleikről gyakorlatilag mindenkire kiterjesztették a kedvezményezettek körét. Ezek a prognózisok egyelőre azonban nem jöttek be, jóllehet biztos sok vevő vár a karácsonyra, így az év végén ismét látványosan emelkedhetnek az eladások -- mondta a Bluefish Computers munkatársa.

"A Sulinet Expressz tavaly ősszel indult be igazából és már több mint egy éve robog" -- mondta Farkas Szilárd, a budapesti Mikland Computerszalon üzletvezetője. "Sokan már kihasználták az adódó lehetőséget, még a mostaninál is kedvezőbb feltételekkel megvették, amit szerettek volna. Ma már több embernek van lehetősége kihasználni a programot, így az év végére mindenképpen a tavalyihoz hasonló, ha nem magasabb forgalmat várunk." Farkas rámutatott, hogy a Sulinet Expressz program tavalyi indulásakor óriási reklámkampány hívta fel a figyelmet a lehetőségre, mára ez szinte teljesen elhalt, így talán kevesebb vásárló tud az adókedvezményről.