Szerző: Bodnár Ádám

2004. augusztus 17. 10:00

Csupán 49 centért adja a dalokat online boltjában a RealNetworks

Rob Glaser
Rob Glaser
Az online zenepiacon vezető Apple Computer ellen indított hadjárat részeként a RealNetworks bejelentette, hogy a felhasználók három hétig féláron vásárolhatnak a RealPlayer Music Store-ban. Az internetes zeneboltban most a letöltött dalok után 49 centet, a letöltött albumok után pedig 4,99 dollárt kell fizetni. Az Apple boltjában egy dal 99 centbe, egy album pedig 9,99 dollárba kerül.

Szakértők szerint az akció rövid távon biztosan veszteséget okoz majd a RealNetworksnek, hiszen a cég kevesebb pénzt kér a felhasználóktól, mint amennyit a lemezkiadóknak fizet. Hosszú távon azonban a vállalat elcsábíthatja a vevőket az Apple zeneboltjából, amely egyes becslések szerint az online zenepiac forgalmának 70 százalékát bonyolítja.

A RealNetworks nem titkolt célja, hogy az akcióval felhívja a figyelmet új Harmony szoftverére, amely immár az Apple népszerű iPod lejátszójával is kompatibilis. Az iPod korábban csak az Apple zeneboltjából letöltött, az Apple másolásvédelmében ellátott dalokat játszotta le, a RealNetworks azonban olyan programot készített, amely képes a dalokat az iPod által megkívánt formátumba alakítani, így akár a RealPlayer Music Store-ban vásárolt zenék is meghallgathatók. Az Apple azt állítja, hogy a RealNetworks törvénytelenséget követett el, mert visszafejtette az iPodban alkalmazott másolásvédelmet, a RealNetworks azonban magabiztosan állítja, hogy minden jogszabályt betartott.

A két cég közötti huzavona előrevetíti, hogy az Apple zenepiaci pozíciója mennyire ingatag lábakon áll. A vállalat stratégiája gyakorlatilag azon alapul, hogy az iTunes Music Store-ból letöltött zenéket csak az iPod képes lejátszani, illetve az iPod-tulajdonosok csak az Apple boltjában vehetnek zenét. Rob Glaser, a RealNetworks elnök-vezérigazgatója szerint az Apple egyszerűen magához láncolja a felhasználókat és az árcsökkentés jó alkalom arra, hogy felhívják erre a lehetséges vevők figyelmét.

A RealNetworks az árcsökkentéssel egyidőben nagyszabású reklámkampányt is indít, amelynek keretén belül napilapokban, hetilapokban és más újságokban is feltűnik a cég hirdetése: "Az Apple árának fele. A választás lehetősége". A reklám egy iPod lejátszó képét is tartalmazza, amelyet a rajzoló egy nyitott lakattá alakított át.

A háromhetes akció azonban jelentős veszteségeket okozhat a cégnek, ugyanis a RealNetworks minden eladott dal után mintegy 40 cent veszteséget kénytelen elkönyvelni, így a negyedéves nyereség akár részvényenként 1 centtel, azaz összesen 1,8 millió dollárral is csökkenhet. A cég azonban arra számít, hogy a kedvező tapasztaltok után egyre több felhasználó pártol át a RealPlayer Music Store-hoz, illetve a Rhgapsody előfizetéses zeneszolgáltatáshoz, amelynek havidíja 9,95 dollár. Ezért az árért a felhasználó korlátlan számú dalt hallgathat meg PC-jén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról