Továbbra sincs megoldás a dialerekre - az NHH feketelistát tesz közzé a számokról
A hírközlési fogyasztói jogok képviselője nyilvánosságra hozza azokat a hívószámokat, melyeket betárcsázóprogramok hívnak. A feketelista ugyan közvetlenül nem csökkenti a modemesekre leselkedő veszélyt, ám a távközlési szolgáltatók a lista alapján kitilthatják az automatikus forgalomból a feketelistára került számokat.
Egyelőre nincs mindent megoldó ötlet a dialerprogramok okozta károk csökkentésére. Juhász Károly, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) hírközlési fogyasztói jogok képviselője az európai egységes szabályozásban látja a megoldást, ám -- mint fogalmazott -- még keresik a módját, hogy miképpen lehetne ezt elérni. Egyelőre a legnagyobb angol távközlési szolgáltató, a British Telecom lépését követve nyilvánosságra hozzák a dialer programokban azonosított telefonszámokat.
A fogyasztók képviselője ígéretet tett arra, hogy összegyűjtik a külföldi társszervek, illetve szolgáltatók által nyilvánosságra hozott számokat is, így a hazai szolgáltatók egy egységes feketelista alapján kezdeményezhetik az automatikus nemzetközi hívásfogalomból való kitiltást (a hívószámokat továbbra is lehet hívni, de csak kézi kapcsolással).
Ugyanakkor a biztos azt tanácsolja a modemeseknek: kössék PIN-kódhoz a külföldi hívások lehetőségét, így elkerülhető, hogy automatikusan hívást kezdeményezzen egy program a magas tarifájú nemzetközi zónák valamelyikébe.
Míg a Netért egyesület a tájékoztatást tartja megoldásnak, s ennek érdekében korábban létrehozta a vedekezz.netert.hu oldalt, a blogjával tiltakozó Telkes József megkapta a Matáv válaszlevelét -- öt hónappal a kérdések elhangzása után. A blogról kiderül, hogy a levél címzettje elégedetlen a válasszal, és újra feltette ugyanazokat a kérdéseket Straub Eleknek.
Mint a rendőrségtől megtudtuk: a korábbi kettőről tízre emelkedett a betárcsázós csalásokkal kapcsolatos feljelentések száma. Ez ugyan a rendőrségnek már elegendő arra, hogy a csalások sorozatjellegét igazolva lássa, azt azonban nem bizonyítja, hogy valóban jelentős lenne a károsultak száma. Noha nyilvánvalóan sokan pórul jártak már internetezés közben, úgy tűnik, annyira mégsem jelentős a kár, hogy a feljelentéssel járó adminisztrációt vállalják a károsultak.