Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Csökkent a Nokia piaci részesedése

Bodnár Ádám, 2004. június 08. 16:08
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Látványosan csökkent a Nokia részesedése a globális mobiltelefon-piacon -- adta hírül a Gartner piackutató cég. Noha a finn gyártó az év első három hónapjában több mobiltelefont adott el, mint a megelőző év azonos időszakában, piaci részesedése 34,6 százalékról 28,9 százalékra esett vissza. A vállalat nagy versenytársai eközben mindannyian növelték piaci befolyásukat.

Látványosan csökkent a Nokia részesedése a globális mobiltelefon-piacon -- adta hírül a Gartner piackutató cég. Noha a finn gyártó az év első három hónapjában több mobiltelefont adott el, mint a megelőző év azonos időszakában, piaci részesedése 34,6 százalékról 28,9 százalékra esett vissza. A vállalat nagy versenytársai eközben mindannyian növelték piaci befolyásukat.

A Gartner jelentése szerint a mobiltelefon-piac stabilan növekedik, az első negyedéves eladások 34 százalékkal 153 millió darabra nőttek. Ennek oka elsősorban a fejlődő piacokon végbemenő látványos robbanásban keresendő.

"A nagy hír Nyugat-Európa, itt a Nokia 10 százalékpont részesedést vesztett" -- mondta a Gartner elemzője, Ben Wood. "A Nokiának két alapvető problémája van. Az egyik, hogy nem rendelkezik szoros kapcsolattal a szolgáltatókkal, hogy egyedi készülékeket szállítson a részükre. A másik a termékportfolió, ami nem elég versenyképes a riválisokéval szemben."

A Nokia áprilisban közölte, hogy csökkenti egyes készülékeinek árát annak érdekében, hogy növelje piaci részesedését addig, amíg megérkeznek az új, középkategóriás mobiltelefonjai. Elemzők szerint azoban az árcsökkentés önmagában nem képes megállítani a piaci részesedés csökkenését. Némely szakértő leszállította a Nokiával kapcsolatos második negyedéves pénzügyi előrejelzését. Vannak akik arra számítanak, hogy a cég forgalma a tavalyi második negyedévhez képest csökkenni fog.

A Gartner adatai szerint a Nokia az első negyedévben 28,9 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett. A cég saját becslései szerint 2003-ban a piaci részesedése 38 százalék volt, a vállalat célkitűzése a 40 százalékos részesedés elérése. A Nokia saját becslése szerint az első negyedévben a részesedése 35 százalék volt. A vállalat által értékesített mobiltelefonok száma nőtt, de a piac bővülésénél kisebb ütemben.

A Gartner a fogyasztóknak eladott mobiltelefonok száma alapján vizsgálja a cégek piaci részesedését, és nem a disztribútoroknak leszállított termékek alapján, ezért iparági szakértők szerint a fogyasztói keresletet illetően a legpontosabb becslést szolgáltatja. A Gartner által közzétett adatok nagyon hasonlóak a Strategy Analytics által áprilisban nyilvánosságra hozott számokkal.

Elemzők szerint mivel a Gartner adatai egy bizonyos időszak után készülnek, ezért inkább csak történeti jelentőségűek, azonban mégis meglepetést jelent, mekkora eltérés van a piackutató cég és a Nokia saját adatai között. "Az emberek meg fogják kérdezni, miért van ekkora különbség a Nokia és a Gartner számai között, azaz inkább a Nokia és mindenki más számai között" -- mondta az Evli Bank elemzője, Karri Rinta.

A Gartner adatai szerint a gyártók versenyében második Motorola 14,7 százalékról 16,4 százalékra növlte piaci részesedését, a harmadik helyzett Samsung pedig 10,8 százalékról 12,5 százalékra növelte befolyását. A Siemens részesedése 7,6 százalékról 8 százalékra nőtt, a Sony Ericssoné pedig 4,7-ről 5,6 százalékra emelkedett.

A kiváló első negyedéves forgalmi adatok miatt a Gartner megemelte éves piaci előrejelzését, a piackutató cég legfrissebb prognózisa szerint 2004-ben 600 millió mobiltelefon talál majd gazdára. A Gartner immár másodszor módosítja idei előrejelzését, először 560, később 580 millió mobiltelefon eladását jósolta a cég. 2003-ban világszerte 520 millió mobiltelefont adtak el -- állítja a Gartner.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.