Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Globális túlkínálat az LCD-piacon?

Vörös Péter, 2004. február 18. 13:55
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az iSuppli piackutató cég szerint a piacvezető LG.Philips LCD és más nagy LCD-gyártók TV- és számítógép-képernyő termelésének növekedése ahhoz vezet az idén, hogy a kínálat 1,8 százalékkal meghaladja majd a keresletet, s ez az árak további csökkenéséhez vezethet. A gyártók folyamatosan növelik gyártókapacitásukat abban bízva, hogy tovább nő a nagy méretű TV-k és monitorok iránti fogyasztói kereslet.

Az iSuppli piackutató cég szerint a piacvezető LG.Philips LCD és más nagy LCD-gyártók TV- és számítógép-képernyő termelésének növekedése ahhoz vezet az idén, hogy a kínálat 1,8 százalékkal meghaladja majd a keresletet, s ez az árak további csökkenéséhez vezethet. A gyártók folyamatosan növelik gyártókapacitásukat abban bízva, hogy tovább nő a nagy méretű TV-k és monitorok iránti fogyasztói kereslet.

A Samsung Electronics, a világ második legnagyobb LCD-gyártója januárban közölte, hogy az első félévben a kereslet 1,1 százalékkal lesz nagyobb a kínálatnál, míg a második félévben 0,5 százalékos túlkínálatra lehet számítani. A gyártók az idén 11 ötödik generációs, 2 hatodik generációs és egy hetedik generációs LCD-gyárat állítanak üzembe, ez utóbbi a Samsung Electronicsé.

Az iSuppli úgy véli, hogy a maximum 32 hüvelyk átmérőjű LCD TV-k ára e hónapban 1-2 százalékkal csökken, majd júniusig további folyamatos csökkenésre van kilátás. A piackutató cég előrejelzése szerint 2004-ben az LCD-panelek globális forgalma -- 32 százalék emelkedést követően -- elérheti a 47 milliárd dollárt is. 2003-ban 27,9 százalékos emelkedést követően 35,7 milliárd dolláros forgalom jellemezte az iparágat.

Az idei évre prognosztizált, tavalyi évinél is erősebb globális forgalomnövekedést az asztali monitorok, notebookok, LCD-televíziók iránti magas kereslettel indokolja meg az iSuppli. A vállalat szerint ráadásul a hordozható eszközök, a digitális kamerák, mobiltelefonok és videolejátszó készülékek rohamos terjedésével nem csak a nagy képátlójú LCD-panelek, hanem a kisebb termékek forgalma is jelentősen növekedhet.

A forgalom "természetes" növekedését továbbra is gátolhatja az alkatrészhiány. A nagyméretű LCD-panelek piacán 2003 harmadik negyedévében fellépett hiány az elemzők szerint továbbra is érezteti hatását. Sőt, a jelenlegi negyedévben sem várható javulás ezen a téren, továbbra is kevesebb LCD-panelt gyártanak, mint amennyire a készülékgyártók megrendelést adnak.

A DisplaySearch piackutató vállalat még az iSuppli-nél is derűlátóbb az LCD-kijelzők idei forgalmát illetően. A cég szerint a képmegjelenítő lapos panelek forgalma akár 45 százalékkal is növekedhet ebben az évben, elérve a 46,6 milliárd dolláros értéket. A tavalyi 32,1 milliárd dolláros éves eladásokhoz képest ezt a jelentősen emelkedő forgalmat az LCD-gyártó vállalatok új gyáregységei szolgálják majd ki.

A legtöbb elemző nem aggódik az alacsonyabb árakból adódó profit miatt sem, mivel az újabb gyártósorok jobb kihozatallal rendelkeznek, nagyobb méretű üvegszubsztrátumok létrehozására képesek és így jelentősen csökkenthetik a gyártási költségeket.