Szerző: Vörös Péter

2003. július 8. 12:15

A mobiltelefon-eladások újra nekilendülnek Kínában

[WSJ] A GfK Asia piackutató cég legfrissebb adatai arra utalnak, hogy a fogyasztói kiadások Kína legnagyobb városaiban visszatértek a SARS kitörése előtti szintre. A vállalat szerint június egyik hetében a mobiltelefon-eladások meghaladták az atípusos tüdőgyulladás kitörése előtti hasonló időszak szintjét.

[WSJ] A GfK Asia piackutató cég legfrissebb adatai arra utalnak, hogy a fogyasztói kiadások Kína legnagyobb városaiban visszatértek a SARS kitörése előtti szintre. A vállalat szerint június egyik hetében a mobiltelefon-eladások meghaladták az atípusos tüdőgyulladás kitörése előtti hasonló időszak szintjét.

"A jelek arra utalnak, hogy a visszaesés erős, de viszonylag rövid volt" -- mondta Andy Drake, a GfK Asia ügyvezető igazgatója. Június első három hetében a mobiltelefon-eladások 3 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbi hasonló időszaktól. A június 22-én végződött héten a forgalom 2 százalékkal haladta meg a SARS előtti heti átlagot, június utolsó hetéről egyelőre nincsenek végleges adatok.

A mobiltelefon-eladások a többi fogyasztói kiadásokkal együtt jelentősen visszaestek a járvány csúcspontján. A vírus által leginkább sújtotta Pekingben például 55 százalékkal csökkent a mobiltelefon-forgalom volumene májusban a 2002-es szinthez képest, míg június első három hetében 17 százalékkal csökkentek az eladások. Az ország legnagyobb városában, Sanghajban viszont mind májusban, mind júniusban emelkedtek a mobiltelefon-eladások.

A GfK Asia korábban közölte, hogy márciusban és áprilisban Kína egyes, a SARS-járvány által sújtott részeiben 30 százalékkal csökkent a mobiltelefon-forgalom az egy évvel korábbi szinthez képest. A felmérésben szereplő 20 városban a mobiltelefon-eladások volumene 2 százalékkal csökkent májusban 2002 májusához viszonyítva, a forgalom értéke pedig 9,4 százalékkal esett vissza, mivel a kiskereskedelmi cégek árcsökkentéssel próbálták visszacsalogatni a vevőket.

A Nokia és a Motorola, a világ két legnagyobb mobiltelefon-gyártója júniusban figyelmeztetést tett közzé arról, hogy a SARS okozta forgalomkiesésnek hatása lesz a második negyedéves forgalomnövekedésre. Mindkét vállalat csökkentette negyedéves előrejelzéseit, a Motorola pedig lejjebb szállította negyedéves és éves profitkilátásait.

A Motorola szóvivője pénteken közölte, hogy a várakozások szerint a fogyasztói kiadások Kínában újra emelkedni fognak a SARS-járvánnyal kapcsolatos utazási tilalmak és figyelmeztetések végeztével. A cég arra számít, hogy a nyár során bemutatandó új modellek hozzájárulnak a régió teljesítményének javulásához.

A távközlési ipar vezetői és az elemzők szerint a SARS hozzájárult a mobiltelefon-készletek felhalmozásának káros hatásához, amelyet a kínai gyártók számának jelentős emelkedése okozott az elmúlt két évben. "Úgy véljük, hogy a mobiltelefon-eladások elérték a mélypontot Kínában, most pedig az a kérdés, hogy mikor térnek vissza a 'normális' piaci körülmények?" -- írta Sean Debow, a UBS AG elemzője egy június végén közzétett kutatási jelentésben.

Bár a gyorsan növekvő kínai vezeték nélküli piacon a figyelem összpontjában a mobiltelefon-eladások állnak, a többi elektronikai termékek (különösen a TV-k és a digitális kamerák) iránti kereslet erős maradt a világ legnépesebb országában és szerte Ázsiában. A digitáliskamera-eladások például erőteljesen növekedtek a régió egészében a SARS-krízis alatt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról