Szerző: Vörös Péter

2003. július 7. 09:45

A SARS ellenére lényegesen emelkedtek a PC-eladások Kínában

A PC-forgalom erőteljesen emelkedett Kínában a második negyedévben, dacára az atípusos tüdőgyulladás (SARS) terjedésének. Az elemzők szerint a fogyasztók egyebek között azért növelték számítógépvásárlásaikat, hogy jobban elfoglalják magukat az otthon töltött idő kényszerű növekedése miatt.

A PC-forgalom erőteljesen emelkedett Kínában a második negyedévben, dacára az atípusos tüdőgyulladás (SARS) terjedésének. Az elemzők szerint a fogyasztók egyebek között azért növelték számítógépvásárlásaikat, hogy jobban elfoglalják magukat az otthon töltött idő kényszerű növekedése miatt.

A negyedéves forgalom ugrása éles ellentétben áll az előzetes előrejelzésekkel, melyek szerint a fogyasztók és a vállalatok egyaránt csökkentették volna PC-vásárlásaikat a májusban tetőző SARS-járvány miatt.

A JP Morgan és a Goldman Sachs egyaránt emelték a Legend Group -- Kína legnagyobb PC-gyártójának -- nyereségelőrejelzését, hivatkozva arra, hogy a várakozásoknál erősebbek voltak a fogyasztói eladások a második negyedévben.

"A jelek arra utalnak, hogy a fogyasztói PC-k iránti kereslet júniusban visszatért a SARS előtti szintre és a Legend Group túlteljesítette az ipari átlagot, mivel a fogyasztók előnyben részesítik a márkás PC-ket a klónokkal szemben" -- mondta Henry King, a Goldman elemzője.

A Goldman pénteki kutatási jelentésében az áll, hogy a Legend mintegy 360 ezer fogyasztói PC-t adott el a második negyedévben, 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Goldman előzetesen 3 százalékos visszaesést várt. A JP Morgan még ennél is nagyobb mértékű emelkedésről számolt be: a bank elemzői szerint a Legend fogyasztói PC-forgalma elérte a 400 ezret, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg.

Az IDC piackutató vállalat szerint a Legend kezében van a kínai PC-piac mintegy 28 százaléka és a cég forgalmának harmadát adják a fogyasztói eladások. A JP Morgan egyúttal 8,2 százalékkal emelte a Legend pénzügyi éves nyereségelőrejelzését, míg a Goldman 1,3 százalékkal növelte pénzügyi éves profitvárakozását.

Alice Li, a Legend szóvivője nem kommentálta konkrétan a vállalat második negyedéves forgalomadatait. "Mindenki arra számított, hogy az eladások drasztikusan csökkenni fognak a SARS-járvány miatt" -- mondta Li. "Ezzel szemben az történt, hogy a SARS hatása messze nem volt olyan súlyos, mint a szakértők várakozásai."

Johnny Chan, a JP Morgan elemzője szerint a váratlanul erős fogyasztói kereslet részben az oktatási piacnak köszönhetően volt erős. Több iskolát bezártak a vírus terjedésének megfékezése miatt, ugyanakkor az aggódó szülők nem akarták azt, hogy a gyerekek visszaessenek tanulmányaikkal.

Kitty Fok, az IDC elemzője elmondta, hogy várható volt a Legend PC-eladásainak emelkedése a második negyedévben az előző évhez képest, mivel a cég 2002 első féléves forgalmát hátrányosan érintette a kiskereskedelmi csatornák átszervezése.

"Nem lep meg az, hogy a cég fogyasztói PC-eladásai jobban alakultak a tavalyinál" -- mondta Fok, aki ezzel együtt úgy véli, hogy a Legend forgalmának 37 százalékos előrejelzése várhatóan túlságosan optimista. A szakértők szerint a multinacionális PC-gyártók (többek között a Dell, a Hewlett-Packard és az IBM) kínai forgalma várhatóan nem emelkedik ilyen mértékben, mivel ezek a cégek főképp a vállalati PC-piacra összpontosítanak.

A Legend részvényei több mint 9 százalékkal emelkedtek a múlt héten a kedvező kilátások miatt, míg csütörtökön 6,5 százalékkal nőtt a részvényárfolyam.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról