Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

A vártnál kedvezőbben alakultak az internetes hirdetési bevételek a negyedik negyedévben

Bodnár Ádám, 2003. június 12. 15:53
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[WSJ] 2002 negyedik negyedévében végre növekedésnek indult az internetes hirdetési piac -- áll az Interactive Advertising Bureau (IAB) által közzétett jelentésben.

hirdetés
[WSJ] 2002 negyedik negyedévében végre növekedésnek indult az internetes hirdetési piac -- áll az Interactive Advertising Bureau (IAB) által közzétett jelentésben.

A ma nyilvánosságra került adatok szerint a tavalyi év utolsó három hónapjában az online megjelenésekért -- bannerekért, szponzorált linkekért és pop-up hirdetésekért -- a hirdetők 1,58 milliárd dollárt fizettek, ami 8,9 százalékos növekedést jelent a harmadik negyedévehez képest. Az internetes hirdetési piac korábban két éven keresztül folyamatosan csökkent, 2000 negyedik negyedéve óta nem fordult elő, hogy a bevételek negyedévről negyedévre növekedtek volna.

Az AIB áprilisban már közzétette a 2002 negyedik negyedéves online hirdetési piacról szóló jelentését, azonban az csak becsült adatokat tartalmazott. Akkor az AIM még 1,5 milliárd dolláros hirdetési bevételről számolt be, azonban a végleges adatok ennél kedvezőbben alakultak. 2002-ben az internetes hirdetési piac 6,01 milliárd dollárt tett ki.

A Goldman Sachs két napja tette közzé a 2003-as online hirdetési piacra vonatkozó előrejelzését. Az intézet elemzői úgy találták, hogy az internetes reklámbevételek a korábban becsült 5,47 milliárd dollár helyett 5,99 milliárd dollárt tesznek ki. A Goldman Sachs azért emelte fel forgalmi kilátásait, mert az általa rendezett konferenián az internetes cégek a vártnál kedvezőbb képet festettek a hirdetési bevételek alakulásáról.

Az online reklámokból származó bevétel a mérsékelt növekedés ellenére is messze elmarad a dotkom-korszakban tapasztalt virágzástól. Az IAB adatai szerint a 2002 negyedik negyedéves hirdetési bevételek 3,6 százalékkal alacsonyabbak a 2001 negyedik negyedéves szintnél és 26 százalékkal maradnak el a két évvel korábban mérttől. 2000 utoló három hónapjában a hirdetők 2,12 milliárd dollárt költöttek internetes reklámokra.

Szakértők megjegyzik, hogy a gazdasági visszaesés miatt a hirdetési bevételek nem csak az interneten, hanem minden médiumban csökkentek, azonban az online reklámok piaca a dotkom-korszak hanyatlásával drasztikusan esett vissza. Ennek oka, hogy számos, interneten hirdető cég egyszerűen csődbe ment.

"Az eredmények azt mutatják, hogy az online hirdetési piac stabilizálódott" -- mondta Peter Petrusky, a PricewaterhouseCoopers "újmédia" elemzője. Az IAB részére a PwC végezte el a kutatást, amelynek keretében több mint 100 vállalatot kérdeztek meg. Petrusky szerint a fellendülés idén tovább folytatódik, a hirdetési piacnak nagy lökést adhat a szélessávon internetezők számának növekedése, illetve ennek megfelelően az ún. "rich media" (animációt, hangot tartalmazó) reklámok terjedése.

2003 első negyedévében több jelentős internetes cég számolt be a hirdetési bevételek növekedéséreől. A Yahoo első negyedévében a hirdetési bevételek 38 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a világ legnagyobb internetes szolgáltatását üzemeltető America Online a reklámbevételek csökkenéséről számolt be -- 2002-ben a cég hirdetésekből származó forgalma 42 százalékkal esett vissza és a vállalat az idén további csökkenésre számít.

Szakértők azonban rámutatnak, hogy az internetes hirdetési piac 2002-ben 16 százalékkal esett vissza, azonban ha az AOL bevételeit figyelmen kívül hagyjuk, a csökkenés csupán 3 százalék. 2003 első negyedévében az AOL reklámbevételei 42 százalékkal 226 millió dollárra csökkentek, azonban Don Logan, a média- és kommunikációs részleg elnöke közölte, hogy 2004-ben már kétszámjegyű százalékos emelkedésre számít.

2002-ben a legnépszerűbb online hirdetési formátum a szponzorált link volt, az ilyen reklámok az összes megjelenés 15 százalékát tették ki. 2001-ben az arány 4 százalék volt, 2002 negyedik negyedévében pedig 21 százalék. A rich media hirdetésekből származó bevétel a tavalyi évben az összes bevétel 5 százalékát tette ki, 2001-ben csak 2 százalékot.

A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.