Szerző: Bodnár Ádám

2003. május 29. 11:18

A technológiai lehetőségek ellenére kevesen veszik igénybe az internetes banki szolgáltatásokat

[BellResearch] Az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele bankügyeit elektronikus kapcsolaton keresztül intézi, igaz, vállalatméret szerint jelentős eltérések figyelhetők meg: míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel -- derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentés 2003-as kiadásából.

[BellResearch] Az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele bankügyeit elektronikus kapcsolaton keresztül intézi, igaz, vállalatméret szerint jelentős eltérések figyelhetők meg: míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel -- derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentés 2003-as kiadásából.

A legelterjedtebb forma a modemes banki szolgáltatás, amelyet az internet-hozzáféréssel rendelkező nagyvállalatok 85 százaléka, a középvállalatok háromnegyede, a kisvállalatok fele, a mikrovállalatoknak pedig ötöde használ. Emellett a webes böngészőprogrammal elérhető e-banki ügyintézést tíz vállalat közül mindössze egy veszi igénybe.

Az egyenleg és a tranzakciókról szóló tájékoztató mellett a mobiltelefonon keresztüli megbízások kezdeményezése SMS-ben vagy WAP-os felületen keresztül még számottevően nem terjedt el a vállalatok pénzügyi gyakorlatában: annak ellenére, hogy a jelentős mobilitási, de egyszerűbb pénzügyi igényekkel rendelkező mikrovállalati szegmens számára a szolgáltatás kifejezetten előnyös lehet, használata jelenleg a legkisebb cégek mindössze 5 százalékára jellemző.

A legelterjedtebbnek számító, telepített szoftver segítségével és telefonvonalon keresztüli elektronikus banki szolgáltatást közel 29 ezer magyarországi cég használja, míg a weben keresztül igénybe vehető internetes banki szolgáltatások lehetőségével hozzávetőlegesen 9 ezer cég él; ezek 71 százaléka a mikrovállalati szegmensből kerül ki, amely az 1-9 fős vállalatok "home office" jellegéből fakadóan nem meglepő.

A több alkalmazottat foglalkoztató, bérelt vonali vagy a DSL technológiára épülő szélessávú kapcsolattal rendelkező cégek többsége a bankokkal még különálló modemes kapcsolaton keresztül bonyolítja az ügyintézést: a korábban megszokott és biztonságosabbnak tartott formát szívesebben használják -- igaz, nem minden pénzintézet kínál vállalati ügyfeleinek webes e-bank szolgáltatást, amelynek a tranzakciók biztonságos adatforgalma mellett a különböző aláírási jogosultságokkal rendelkező felhasználók hozzáférését is szabályozni szükséges.

A weben keresztüli banki szolgáltatást használó vállalatok leginkább a régebb óta internetező cégek közül kerülnek ki, akiknél a domináns technológia az ISDN-alapú hozzáférés; bár az internetes megoldást átlag felett választják a szélessávú DSL vagy kábelkapcsolattal rendelkező mikrovállalatok is.

Európa egyik legnagyobb Atlassiannal kapcsolatos rendezvénye, immár kilencedik alkalommal, új lendületet ad a vállalati produktivitásnak és a hatékony ügyfélkezelésnek. A március 20-21-i rendezvényen is lesznek top nemzetközi vendorok, a fókuszban pedig a projekt menedzsment, az IT szolgáltatásmenedzsment, és a HR lesznek.

a címlapról