Szerző: Vörös Péter

2003. február 25. 17:31

Euronet: új vezetőséggel a magasabb hozzáadott értékért

[KHP Budapest] Balogh Levente, az Euronet vezérigazgatója sajtóbeszélgetésen számolt be a cég tavalyi eredményeiről, valamint az új vezetőség által idén megvalósítandó stratégiáról és célokról. 2002-ben az Euronet Rt. -- sok informatikai céggel ellentétben -- növelni tudta árbevételét, mégpedig 44%-kal, 1,2 milliárd forintra. Szerény haszonnal zárta az évet, mert a képződő nyereséget visszaforgatták termékfejlesztésbe, amelyek várhatóan idén válnak termővé. Cél a hozzáadott érték további növelése, újabb nagy projektek elnyerése és színvonalas megvalósítása.

[KHP Budapest] Balogh Levente, az Euronet vezérigazgatója sajtóbeszélgetésen számolt be a cég tavalyi eredményeiről, valamint az új vezetőség által idén megvalósítandó stratégiáról és célokról. 2002-ben az Euronet Rt. -- sok informatikai céggel ellentétben -- növelni tudta árbevételét, mégpedig 44%-kal, 1,2 milliárd forintra. Szerény haszonnal zárta az évet, mert a képződő nyereséget visszaforgatták termékfejlesztésbe, amelyek várhatóan idén válnak termővé. Cél a hozzáadott érték további növelése, újabb nagy projektek elnyerése és színvonalas megvalósítása.

Az Euronet Rt. elsősorban kommunikációs megoldásszállítóként működik, fő feladata a magas szintű, komplex távközlési-informatikai hálózatok kiépítése és vállalati kommunikációs rendszerek megvalósítása. Emellett fontos, bár súlyát tekintve csökkenő árbevétele származik a koszovói és boszniai NATO bázis távközlési infrastruktúrájának kiépítéséből, támogatásából. Növekszik ezzel szemben a magas hozzáadott értékű Contact Center, illetve CRM projektek jelentősége.

Az Euronet Rt. 2002-es év árbevétele 1,2 milliárd forint volt, ami 44% növekedés az előző évhez képest. Jelenleg 31 főállású alkalmazott, és (részben vagy egészben) saját tulajdonú alvállalkozók, kft-k, hazai és külföldi beszállító partnerek vesznek részt a munkában.

A cég saját és honosított termékek fejlesztésébe forgatja vissza a képződő nyereséget: most készült el a kis- és középvállalatok igényeire tervezett Euronet Contact Center, s az idei év folyamán egy újabb CRM elemmel kiegészülve már komplett, saját fejlesztésű megoldást ajánlhatnak a hazai középcégek széles körének.

Az Euronet elődcégei hagyományosan külföldi hálózatépítési, strukturált kábelezési feladatokat láttak el, s ezt folytatta magasabb szinten és immár itthon is a 2000. őszén megalakult Euronet Rt. Ebből a tevékenységből 2000-ben 77 millió, 2001-ben 834 millió, tavaly pedig 660 millió forint árbevétel származott. A 2003-as tervek szerint csökkenni fog ennek a területnek a jelentősége -- a magasabb hozzáadott érték felé való elmozdulással.

A vállalati kommunikációs divízió eddig mintegy 30 000 végpontot épített ki. 2002-es legnagyobb projektje a TVNetWork internetszolgáltató és a Kőbánya-Újhegyi Lakásszövetkezet számára kiépített, IP-telefóniára is alkalmas internet- és kábeltévéhálózat és a Mol-Gáz 12 telephelyre kiterjedő integrált hang-adat hálózata volt. A kisebb munkák közé tartozik több APEH székház (Budapest, Mosonmagyaróvár, Győr, Tatabánya, Miskolc), a Közép-Európai Egyetem (CEU), a Francia Iskola és a TNT futárszolgálat hálózatának kiépítése.

Járosi Miklós, az Euronet kereskedelmi igazgatója szerint ezen a piacon már évek óta óriási a verseny, és kegyetlen árharc dúl. Nem ritka, hogy egy-egy tenderen akár húsz cég is indul, és több milliós tételeknél is öt százalékon belül szóródnak az árak. Ebben az Euronet csak úgy tud talpon maradni, ha folyamatosan keresi a legújabb megbízható minőségű megoldásokat, és szakemberei és alvállalkozói folyamatos fejlesztésével kiváló szolgáltatást nyújt.

Az Euronet Rt. tevékenységének másik hangsúlyos területe a vállalati ügyfélszolgálati rendszerek kialakítása: az intelligens alközpontoktól az IVR-eken át a call centerekig és contact centerekig terjed a paletta. Az Euronet egyaránt támaszkodik a világ vezető gyártóinak termékeire (IBM, Genesys), és saját fejlesztésű eszközökre. Ez a divízió a másiknál később, csak 2001 végén indult, s a 2002-es év végére már 540 millió forintos árbevétel produkált.

A 2002-es év árbevételéből már 45%-ot tett ki ez a terület, 2003-ra pedig mind arányában, mind pedig értékében erőteljes felfutásra számítanak, terveik szerint az árbevétel 55%-át, mintegy 770 millió forintot hoz a CRM divízió. Sas Tibor üzletfejlesztési igazgató rávilágított arra, hogy az informatika rohamos fejlődése mellett is az ember marad a középpontban, és 90%-ot tesz ki a beszéd-alapú kommunikáció, ezért mindenképpen van és marad hosszú távon is létjogosultsága az Euronet Rt. által forgalmazott megoldásoknak.

Sas Tibor elmondta, hogy a 2003-as év elejére teljessé vált az Euronet CRM-palettája: a nagyvállalatok, középvállalatok és kisvállalatok számára egyaránt rendelkeznek megfelelő termékkel, és szakértelemmel, referenciával is. Nagy cégek számára a világ vezető CRM-megoldását, a Genesys-t ajánlják -- egy komplex rendszer bevezetése jelenleg az Axelerónál folyik. Közepes cégek számára a Genesys Express ("kisvállalatinak" nevezett) megoldást javasolják, amelynek az első hazai megvalósítása a Mol-Gáznál van folyamatban. Kis cégek esetén a saját fejlesztésű ECC-t javasolja az Euronet.

"A 2002-es évet szerény nyereséggel zártuk" -- mondta Balogh Levente vezérigazgató. "A képződő nyereséget visszaforgattuk a fejlesztésbe, megalapozva ezzel a jövőnket. 2003-ra célunk árbevételünk további növelése, s hogy a tulajdonosok érdekeit szolgálva már érdemi nyereséget termeljen a cég. Úgy gondolom, erre minden reményünk meg is van. Természetesen mi is érezzük az egész iparágban tapasztalható stagnálás jeleit, de bizakodó vagyok, hogy kiváló termékeinkre, referenciáinkra és munkatársainkra támaszkodva növekedni tudunk."

Járosi Miklós kereskedelmi igazgató a 2003-as tervek ismertetése között kiemelte, céljuk, hogy ne csak a hazai piacon legyenek otthon, hanem nyitni kívánnak a dél-keleti régió felé. Ezt elsősorban partnereken keresztül tervezik megvalósítani.

A megújult vezetőség tagjai korábban is az Euronetnél töltöttek be felelős pozíciókat, a cég növekedésével, illetve változásával szükségessé vált a felelősségi körök közötti újfajta felosztása. Balogh Levente vezérigazgató korábban a logisztika és anyagbeszerzés vezetője, illetve a telepítésért és kivitelezésért felelt. Sas Tibor a kereskedelmi igazgatói posztot töltötte be, azonban a partnerkapcsolatok, együttműködési szálak bővülésével szükségessé vált a partnerkapcsolati feladatok magasabb szinten való irányítása. A kereskedelmi igazgatói pozíciót január óta Járosi Miklós tölti be, aki korábban a kiemelt ügyfél-felelős volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról