Szerző: Vörös Péter

2003. január 20. 17:28

Kiemelkedően sikerült az eBay negyedik negyedéve

[Bloomberg, WSJ] Az eBay közzétette negyedik negyedéves eredményeit, amelyek messze felülmúlták az elemzők és a cég várakozásait. A nettó nyereség több mint háromszorosára nőtt az előző év hasonló időszakához képest és a vállalat megemelte 2003-as forgalom- és nyereségkilátásait is.

[Bloomberg, WSJ] Az eBay közzétette negyedik negyedéves eredményeit, amelyek messze felülmúlták az elemzők és a cég várakozásait. A nettó nyereség több mint háromszorosára nőtt az előző év hasonló időszakához képest és a vállalat megemelte 2003-as forgalom- és nyereségkilátásait is.

Az eBay nettó nyeresége 87 millió dollár (részvényenként 28 cent) volt, a First Call által megkérdezett elemzők részvényenként 24 centes nyereségre számítottak. Egy évvel korábban a cég nettó nyeresége 25,9 millió dollár (részvényenként 9 cent) volt. Az éves nettó nyereség 249,9 millió dollár volt, közel háromszor akkora mint a 2001-es 90,4 millió dollár.

A negyedéves forgalom 413,9 millió dollár volt, szemben az előző év hasonló időszakában elért 219,4 millió dollárral. A cég előzetes várakozása 381 millió dollár volt. Az éves forgalom 1,21 milliárd dollárt tett ki, ez 62 százalékos javulás az egy évvel korábban elért 748,8 millió dollárhoz képest.

Meg Whitman elnök-vezérigazgató elmondta, hogy a jelentős emelkedés részben annak az agresszív marketingkampánynak köszönhető, amelynek célja az volt, hogy a webaukciós cég az ünnepi szezon egyik központi site-ja legyen. "Egyre több ember csatlakozik az internetre és egyre több internetfelhasználó vásárol hónapról hónapra az USA-ban és a világ többi részén."

"Ragyogó negyedévet zártunk" -- mondta Rajiv Dutta, a San Jose (Kalifornia) központú eBay pénzügyi vezérigazgatója. "Az amerikai és a nemzetközi részleg egyaránt jól szerepelt, csakúgy mint a nemrég megvásárolt Pay Pal üzletág."

A vállalat meglepően jól sikerült negyedéve elgondolkodtatta az elemzőket a növekedéssel kapcsolatos korábbi feltevésekről. Az egy évvel korábbi szinthez képest 68 százalékkal, 4,6 milliárd dollárra emelkedett a cég webhelyén értékesített áruk értéke. A regisztrált felhasználók száma 46 százalékkal 61,7 millióra, míg a nemzetközi online nettó forgalom 173 százalékkal 107,4 millió dollárra nőtt.

"Lehet, hogy az eBay egy új korszakba lép és általános e-kereskedelmi hely lesz a korábbi kereskedelmi site-ból? Ha ez a helyzet, akkor tovább gyorsulhat a növekedés" -- mondta Safa Rashtchy, a U.S. Bancorp Piper Jaffray elemzője.

Az eBay 440 millió dolláros forgalomra számít az első negyedévben, ez 6 százalékos növekedés a negyedik negyedévhez viszonyítva. "Nem tudom elképzelni azt, hogy ilyen lassan növekednének. Nekem úgy tűnik, hogy a vállalat még mindig hiper-növekedési pályán van" -- mondta Rashtchy.

A vállalat új 2003-as előrejelzései szerint a forgalom 1,9 milliárd dollár lesz, ez 70 millió dollárral magasabb, mint a korábbi becslés felső határa. A cég arra számít, hogy az éves nettó nyereség részvényenként 1,12 dollár lesz, ami 7 centtel magasabb, mint az előző várakozások csúcspontja. A jelenlegi negyedévre az eBay részvényenként 26 centes nyereséget jelez előre.

Jeetil Patel, a Deutsche Bank Securities elemzője elmondta, hogy a negyedik negyedéves eredmények és az idei kilátások segítenek eloszlatni azokat az aggodalmakat, miszerint a cég kialakult, vezető üzletágai kezdenek éretté válni. "Az USA-ban már hét éve működik sikeresen a vállalat, de még így is folyamatosan felülmúlja a várakozásokat" -- mondta Patel.

Az elemző azt is kiemelte, hogy a Pay Pal online fizetési vállalat akvizíciója szintén sikeresnek tűnik. "Úgy tűnik, hogy arannyá válik mindaz, amihez hozzányúl a vállalat."

A cég részvényárfolyama pénteken 3,60 dollárral (5,05 százalékkal) 74,85 dollárra emelkedett. A részvényárfolyam és az előrejelzett 2003-as nyereségaránya (64) igen magas, az S&P 500-nál ez az arány 18 körül van. Az elmúlt egy évben a részvényárfolyam 22 százalékkal emelkedett és 48,85-75,10 dollár között volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról