Szerző: Vörös Péter

2002. augusztus 05. 23:51:12

A Sharp jövőre több mint kétszeresére növeli kisméretű lapos kijelző termelését

[Bloomberg] A Sharp, Japán első számú LCD kijelző gyártója a tervek szerint több mint kétszeresére növeli a mobiltelefonokban, digitális fényképezőgépekben és más eszközökben használt kisméretű lapos kijelzők termelését a következő pénzügyi évben ahhoz, hogy kielégítse a növekvő keresletet.

[Bloomberg] A Sharp, Japán első számú LCD kijelző gyártója a tervek szerint több mint kétszeresére növeli a mobiltelefonokban, digitális fényképezőgépekben és más eszközökben használt kisméretű lapos kijelzők termelését a következő pénzügyi évben ahhoz, hogy kielégítse a növekvő keresletet.

Az oszakai központú óriásvállalat a 2004 március 31-én záruló pénzügyi évben 150 millió 1-10"-os lapos kijelzőt fog gyártani, szemben a jelenlegi pénzügyi évben tervezett 70 millióval, közölte Mikio Katayama, a Sharp mobiltelefon LCD részlegének igazgatója.

A Sharp szeretné növelni piaci részesedését, mivel attól tart, hogy a dél-koreai LG.Philips LCD Co. és Samsung Electronics Co. valamint a tajvani lapos kijelző gyártók meglévő nagyméretű lapos kijelző gyáraik egy részét átalakíthatják kisméretű kijelző gyárakká. Bár a Sharp várhatóan képes lesz megőrizni piacvezető helyét, a kínálat növekedése alacsonyabb árakhoz és nyereségekhez vezethet.

"A kérdés az, hogy mennyire tudja jövőre fenntartani az árakat a Sharp" -- mondta Hiroyuki Yoshida a Meiji Dresdner Asset Management egyik vezető elemzője. "Fennáll annak a veszélye, hogy a nyereségek csökkenni fognak, ha az árak a vártnál jobban esnek."

A Sharp kisméretű kijelző gyártási részlege nyereséges, közölte Katayama, azonban további részleteket nem árult el ezzel kapcsolatban. A cégnek számos szabadalma van a lapos kijelzők területén, az egyik új szabadalom például helytakarékossághoz és magasabb felbontáshoz vezet speciális chipek felhasználásával.

A Sharp kb. 800 millió dollárt költ két olyan gyár megépítésére, amelyek az újfajta (CGS LCD, "continuous-grain-silicon" liquid-crystal display) kijelzőt fogják gyártani. A két gyár termelőkapacitása havonta 6,5 millió 2"-os kijelző lesz.

"Igyekszünk megkülönböztetni magunkat azoktól, akik belépnek erre a piacra. A magasabb termelés lehetővé teszi azt, hogy olcsóbban vásároljuk meg az alkatrészeket." -- mondta Katayama.

A dél-koreai és a tajvani riválisok olyan, úgynevezett ötödik generációs gyárakat építenek, amelyek képesek akár 16 laptop kijelzőt is elkészíteni egyetlen üveglapból, ez több mint kétszerese a korábbi mennyiségnek. Ezek a vetélytársak egyre hatékonyabbá teszik a nagy méretű kijelzők termelését, ugyanakkor a meglévő gyárakban növelhetik illetve elkezdhetik a mobiltelefonokban és kéziszámítógépekben használt kisméretű kijelzők termelését.

"A kisméretű kijelző piacra várhatóan újabb vállalatok lépnek be, de a kijelzők gyártásához technológiai know-how-ra is szükség van" -- mondta Yoshida. E téren előnye van a Sharpnak és a másik piacvezető cégnek, a Seiko Epsonnak.

A cég célja az, hogy növelje a jelenleg kevesebb mint 50%-os kisméretű kijelző piaci részesedését, közölte Katayama.

A Sharp azt tervezi, hogy az új kijelzőket először digitális kameragyártóknak fogják szállítani októberben, ezt követik a japán mobiltelefon-gyártóknak szánt szállítmányok, jövőre pedig a külföldi mobiltelefon-gyártóknak is szállít majd a vállalat. Katayama nem tette közzé az ügyfelek nevét.

A Sharp arra számít, hogy a kisméretű kijelzők kereslete növekedni fog, mivel a mobiltelefon-gyártók egyebek között színes kijelzőket és beépített kamerákat kínálnak az új mobiltelefonokhoz annak érdekében, hogy rávegyék a fogyasztókat arra, hogy lecseréljék meglévő mobiltelefonjukat. Különösen a kamerával felszerelt mobiltelefonok felhasználóinak lehet szüksége arra, hogy magas felbontású legyen a kijelző.

Bár a globális mobiltelefon-eladások az idén várhatóan 400 millió darab körül lesznek az idén (ami alig jelent változást a tavalyi évhez képest), e készülékeknek kb. egyharmadában lesz színes kijelző, szemben a tavalyi kb. 30 millióval, Katayama becslése szerint. Ez az arány akár 50%-ra is nőhet jövőre, mondta Katayama.

A Sharp két újabb kisméretű kijelző tervező központot nyit meg a közeljövőben: az eddig meglévő japán és brit központokon kívül Kínában és az USA-ban tervez új központokat létesíteni.

a címlapról