Szerző: Barna József

2002. május 24. 12:55

A Dell a nyomtatópiac felé kacsingat

[CNET] Egy piaci elemzőcég információi szerint a PC-gyártó óriás Dell azt fontolgatja, hogy belép a jövedelmező nyomtatópiacra. A meg nem erősített híresztelés elemzői találgatások sorát indította el, melyek középpontjában az áll, hogy vajon pontosan milyen ambíciói is vannak a Dellnek, és ki járhat a jelenlegi piaci szereplők közül legrosszabbul egy erős új résztvevő megjelenését követően.

[CNET] Egy piaci elemzőcég információi szerint a PC-gyártó óriás Dell azt fontolgatja, hogy belép a jövedelmező nyomtatópiacra. A meg nem erősített híresztelés elemzői találgatások sorát indította el, melyek középpontjában az áll, hogy vajon pontosan milyen ambíciói is vannak a Dellnek, és ki járhat a jelenlegi piaci szereplők közül legrosszabbul egy erős új résztvevő megjelenését követően.

Amint azt ismert, a Dell jelenleg is forgalmaz nyomtatókat számítógép-konfigurációi mellé, ám ezek kivétel nélkül más gyártók, így a Hewlett-Packard, a Lexmark, az Epson vagy a Canon termékei. Közismert ugyanakkor, hogy e piacon a legnagyobb bevételt nem maguknak a nyomtatóknak az értékesítéséből lehet realizálni, hanem a hozzájuk tartozó kiegészítő alkatrészek, tonerek és tintapatronok eladásából. A Bear Stearns egyik elemzője, Andy Neff tegnap azt hozta nyilvánosságra, hogy egy Michael Dell-lel folytatott beszélgetés alapján valószínűsíthető: a mamutcég nem kíván kimaradni e komoly haszonnal kecsegtető üzletágból.

Jelenleg azonban nem tudni, hogy a Dell milyen konstrukcióban gondolkodik, hiszen számos stratégia képzelhető el. Ezek közé tartozik egy nyomtatógyártó cég felvásárlása, Dell márkanév alatt értékesített nyomtatók gyártásának kihelyezése, vagy a vezető gyártókkal kötött részesedési megállapodás is.

A Dell szóvivője természetesen nem erősítette meg Neff értesüléseit, csupán annyit mondott, cége továbbra is, ahogy a múltban is tette, folyamatosan felméri, mely piacokra érdemes belépni, ám efféle tervekkel kapcsolatban egyelőre nem tett hivatalos bejelentést.

További izgalmas spekulációra adhat okot, hogy noha a Dell a világ leghatékonyabb PC-gyártója, amelynek az elhúzódó iparági visszaesés ellenére is sikerült piaci pozícióját erősíteni és nyereséget realizálnia, a cég egyben a legkonzervatívabb és legmegfontoltabb szereplő is a piacon. A Dell ugyanis sosem lépett be új piacokra mindaddig, amíg a piacot szabályozó szabványok és a vásárlási szokások nem váltak átláthatóvá. Jellemző, hogy a Dell története során csupán egyetlen vállalatot vásárolt fel, a ConvergeNetet, melynek működését azonban két év múlva fel is függesztette.

Ezért is valószínűsítik többen, hogy a cég a már hagyományosan bevált partnerségi kapcsolatok révén törne be a nyomtatók piacára. Nagyjából úgy, ahogyan jelen van a tárolási eszközök piacán is az EMC-vel kötött szövetségnek köszönhetően. A Dell e szövetségben támogatja az EMC-t a termelés fejlesztésében és értékesítési partnerként is, míg az EMC közös márkájú tárolási megoldásokat fejleszt cserébe.

A Dell megjelenése a nyomtatók piacán kétségkívül a Hewlett-Packardot érintené a legérzékenyebben. A HP április 30-án véget ért negyedévében a Printing and Imaging üzletág 4,9 milliárd dollárral részesedett a vállalat 10,6 milliárdos összbevételéből. A patronok pedig az üzletág forgalmának több mint a felét adják.

A Dell esetleges partnerei között felmerült a Xerox, a Lexmark és a Canon neve is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról