Szerző: Vörös Péter

2002. február 12. 16:04

A notebookeladások jól, az asztali PC-k forgalma gyengébben alakult az USA-ban a negyedik negyedévben

[CNET] Az NPD Techworld piackutató cég e héten megjelent jelentése szerint a laptopforgalom mentette meg az amerikai kiskereskedelmi PC-eladásokat, amelyek egyébként katasztrofálisan alakultak volna.

[CNET] Az NPD Techworld piackutató cég e héten megjelent jelentése szerint a laptopforgalom mentette meg az amerikai kiskereskedelmi PC-eladásokat, amelyek egyébként katasztrofálisan alakultak volna.

Az erős ünnepi szezonnak köszönhetően az eladott laptopok száma 21,5%-kal nőtt az előző év hasonló időszakához képest, míg az év egészében 7,9% volt a notebookforgalom növekedése 2000-hez viszonyítva.

Az asztali PC-k forgalma 19,9%-kal csökkent az előző év hasonló időszakához képest, az év egészében pedig 23%-os volt a csökkenés 2000-hez viszonyítva.

A PC-gyártók így a notebookeladásoknak köszönhetően elviselhető negyedévet és évet zártak.

A PC-gyártók és a perifériagyártók szintén segítettek a helyzeten azáltal, hogy különböző akciókat kínáltak a vásárlóknak. Steve Baker, az NPD Techworld egyik elemzője szerint a fogyasztóknak köszönhetően a negyedik negyedév nem volt olyan rossz, mint az év egésze volt. Baker úgy véli, hogy a negyedik negyedév a "laptop mennyország" volt a PC-gyártók számára.

A notebookok eladásainak növekedése természetesen segítette a PC-ipar forgalmának növekedését is. A számítógépekből és kapcsolódó perifériákból származó forgalom 3,5%-kal nőtt 2000-hez képest. Ha magukat a PC-ket kivesszük az összehasonlításból, akkor az eladások közel 11%-kal nőttek.

A laptopeladások növekedése mögött álló egyik legfontosabb tényező az ár volt. Az átlagos kiskereskedelmi ár körülbelül 200$-ral, 1655$-ról 1444$-ra csökkent 2001 negyedik negyedévében az előző év hasonló időszakához képest. Ez az ár pedig azt jelenti, hogy nem kell sokkal többet fizetni egy lapos kijelzővel felszerelt, 900-1000$-os asztali PC-hez képest.

Baker szerint a "notebook jelenség jól mutatja, hogy milyen vásárlók vannak jelenleg a piacon. Azok a felhasználók, akik második vagy harmadik PC-t vesznek, jó eséllyel laptopot vásárolnak, szemben azokkal a vásárlókkal, akik az első PC-jüket veszik. A második PC-jüket vásárlók sokkal inkább hajlandóak többet adni azért, hogy azt kapják, amit akarnak (pl. nagyobb hordozhatóságot).

Mindezzel együtt az asztali PC-k kiskereskedelmi forgalma az USA-ban 3:1 arányban áll a laptopforgalomhoz viszonyítva.

Dacára annak, hogy a negyedik negyedévben a laptopforgalom nőtt, az év egészét nézve csökkent a kiskereskedelmi forgalomban értékesített PC-k volumene: 2000-hez képest 22,4%-os volt a visszaesés, amellyel az 1998-as 5,9 millió darabot sikerült csak elérni.

A globális PC-piac 2001-ben kb. 5%-kal, kb. 128 millió darabra esett vissza a Gartner piackutató cég felmérése szerint.

A 2001-es év jó eredményekkel zárult a notebookeladások szempontjából, ami talán jó jel lehet arra, hogy a 2002-es forgalom visszatér a normális szintre. Ezzel együtt az elemzők nem túl optimisták a 2002 első felét illetően. "Előreláthatóan semmi különösen pozitív esemény nem fog történni. Úgy vélem, hogy a piac továbbra is gyenge és sok a nyitott kérdés mind a gyártóknál, mind a kiskereskedelmi szinten" -- mondta Baker.

Az egyik bizonytalansági tényező az, hogy vajon mi fog történni a két legnagyobb kiskereskedelmi PC-gyártóval, a Hewlett-Packarddal és a Compaqkal.

Baker azt is hozzátette, hogy a jelek szerint a vásárlók a pénzüket a PC-k helyett más termékekre költik: PDA-kra, MP3 lejátszókra, digitális kamerákra, monitorokra, nyomtatókra és pótlólagos memóriára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról