Szerző: Vörös Péter

2002. január 21. 10:06

A globális PC-forgalom 16 éve először csökkent a tavalyi évben

[Bloomberg] 1985 óta először, a PC-k történetében másodszor csökkent tavaly a PC-forgalom, a visszaesés fő oka a recesszió és a piaci telítettség volt, közölte két piackutató vállalat. Az IDC szerint a PC-eladások 5,1%-kal 125,3 millió darabra csökkentek 2001-ben, a Gartner Dataquest szerint 4,6%-kal 128,1 millió darabra esett vissza a PC-forgalom. Tavaly tovább nőtt a Dell és az ázsiai PC-piac szerepe.

[Bloomberg] 1985 óta először, a PC-k történetében másodszor csökkent tavaly a PC-forgalom, a visszaesés fő oka a recesszió és a piaci telítettség volt, közölte két piackutató vállalat. Az IDC szerint a PC-eladások 5,1%-kal 125,3 millió darabra csökkentek 2001-ben, a Gartner Dataquest szerint 4,6%-kal 128,1 millió darabra esett vissza a PC-forgalom. Tavaly tovább nőtt a Dell és az ázsiai PC-piac szerepe.

A számítógépgyártók forgalma csökkent, mivel a fogyasztók és a vállalatok lassították vásárlásaikat a recesszió miatt, valamint azért, mert kevés ok szól amellett, hogy új PC-ket vegyenek. A legnagyobb öt PC-gyártó közül egyedül a Dell tudta növelni eladásait és piaci részesedését 2000-hez képest.

Roger Kay, az IDC egyik elemzője szerint "azoknak a felhasználóknak, akik számítógépre vágynak, már van PC-jük és úgy vélik, hogy a meglévő számítógép megfelel a célnak ... Alapvetően ezért sikerült olyan rosszul a 2001-es év".

A Dell forgalma 18%-kal 17 millió PC-re nőtt tavaly, a cég piaci részesedése 10,7%-ról 13,3%-ra nőtt, közölte a Gartner Dataquest.

A PC-gyártók abban reménykednek, hogy az új zene-, fotó- és videoalkalmazások meggyőzik a fogyasztókat arról, hogy új PC-ket vegyenek. "A fogyasztói piacon a felhasználók egy részének szüksége van ezekre az alkalmazásokra, de úgy vélem, hogy ez nem a többség lesz. A professzionális/vállalati piacon ezeknek az alkalmazásoknak nincs szerepe. A hardverek teljesítménye és az alkalmazások igényei között egyre nő a távolság" -- mondta Charles Smulders, a Gartner Dataquest egyik alelnöke.

Az IDC szerint a negyedik negyedévben a globális PC-forgalom 6,7%-kal 34,2 millió darabra csökkent az előző év hasonló időszakához képest, míg a harmadik negyedévhez képest 17%-os volt a növekedés, ami mögött főként a fogyasztók ünnepi szezonbeli vásárlásai álltak.

Az USA PC-piac forgalma 12,2%-kal nőtt tavaly, míg a negyedik negyedévben 8,5%-os volt a visszaesés az előző év hasonló időszakához képest, közölte az IDC. A Gartner Dataquest szerint az éves csökkenés 11,1% volt és 44 millió PC-t adtak el az USA-ban.

A PC-k története során 1985 után 2001 volt a második olyan év, amikor csökkent a PC-forgalom.

A Dell USA-beli piaci részesedése 27%, ez a valaha elért legmagasabb piaci részesedés bármilyen cég részéről, közölte az IDC. A Gartner Dataquest szerint a cég részesedése az USA piacon 24,5% volt, szemben a Compaq 12,5%-os piaci részesedésével. Smulders megjegyezte, hogy ha az ellentmondásos Hewlett-Packard-Compaq összeolvadás létre is jön, a Dell akkor is vezető helyen lesz az amerikai piacon.

Ashok Kumar, a U.S. Bancorp Piper Jaffray egyik elemzője szerint a Dell tovább növelte előnyét a többi PC-gyártóval szemben a gyártási költségek csökkentése terén.

A Hewlett-Packard a negyedik negyedévben a fogyasztói keresletnövekedését tapasztalta az USA-ban, a cég forgalma gyorsabban nőtt a versenytársakénál, közölte az IDC (Megj: a HP jelentős szereplője a kiskereskedelmi piacnak, míg a Dell kizárólag közvetlen eladással foglalkozik ). Ezzel együtt a cég PC-forgalmának egésze (beleértve a vállalati eladásokat is) csökkent az USA-ban és a globális piacon is ebben az időszakban.

Az ázsiai/csendes-óceáni régió (Japán nélkül) volt az egyetlen olyan régió, ahol a forgalom nőtt tavaly. Az Intel nemrég közzétette azt, hogy a cég története során először több processzort adott el Ázsiában, mint Észak-Amerikában.

Japánban csökkent a forgalom és az IDC szerint a felkelő nap országában kétszámjegyű visszaesés lesz a következő néhány negyedévben.

Az USA-ban és az európai PC-piacon a vállalati vásárlások lassú élénkülése várható.

Smulders szerint Ázsia a kevés növekedéssel kecsegtető területek egyike a világon, de az amerikai cégeknek rugalmasnak és mozgékonynak kell lenniük ahhoz, hogy eredményesen vehessék fel a versenyt az ottani gyártókkal, mint pl. a kínai Legend Holdingsszal.

A Gartner Dataquest szerint az idén 4%-os növekedés várható, az első negyedévben csökkenést prognosztizál a piackutató cég, majd fokozatos javulást a negyedik negyedévig, amikor erős növekedésre van kilátás. A piaci körülmények elég nehezek lesznek addig, amíg be nem indul a gazdasági fellendülés. Az USA piacon 4%-os csökkenést prognosztizál 2002-re a Gartner Dataquest.

Kay szerint a negyedik negyedév viszonylag jó teljesítményéből nem lehet automatikusan további javulásra számítani. "Ennek nincs hosszabb távú kihatása. A fogyasztói kiadások növekedése azt tükrözi, hogy emelkedett az emberek bizalma egy sikeresen végrehajtott háború után. Ezzel együtt a vállalati PC-kiadások továbbra is alacsonyak és a globális munkanélküliség még mindig nő" -- mondta Kay, aki szerint 2002-ben a legjobb esetben is zéró növekedés lesz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról