Szerző: Vörös Péter

2001. október 24. 09:54

Dell-EMC megállapodás tárolási eszközök forgalmazásáról és fejlesztéséről

[CNET, Reuters, Wall Street Journal] A Dell Computer és az EMC hétfőn széles körű szövetség megkötéséről számolt be. A Dell EMC tárolási rendszereket fog viszonteladni, és tovább fogja fejleszteni a tárolási eszközöket gyártó óriásvállalat just-in-time termelését, míg az EMC abban fogja segíteni a Dellt, hogy sikeresen szerepeljen a csúcskategóriájú tárolási eszközök területén. A megállapodás pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, de a két cég szerint a megállapodás értéke több milliárd dollár lehet.

[CNET, Reuters, Wall Street Journal] A Dell Computer és az EMC hétfőn széles körű szövetség megkötéséről számolt be. A Dell EMC tárolási rendszereket fog viszonteladni, és tovább fogja fejleszteni a tárolási eszközöket gyártó óriásvállalat just-in-time termelését, míg az EMC abban fogja segíteni a Dellt, hogy sikeresen szerepeljen a csúcskategóriájú tárolási eszközök területén. A megállapodás pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, de a két cég szerint a megállapodás értéke több milliárd dollár lehet.

A Dell már jó ideje igyekezett növelni jelenlétét a még mindig bőséges nyereséggel kecsegtető tárolási piacon. Azonban a SAN (storage area networks - 'tárolási hálózat') piac összetettsége és a szabványok hiánya nem nagyon kedvezett a Dell hatékonyság-orientált gyártási stílusának, amelynek középpontjában a nagy tömegű gyártás és a minimális kutatás-fejlesztési kiadások állnak. Ezzel szemben az EMC problémája az volt, hogy hogyan tud a cég a Fortune 1000 (ez lényegében az 1000 legnagyobb amerikai vállalat listája) vállalaton kívül tárolási hardvereket és szoftvereket értékesíteni, egyszersmind visszaverni a versenyt az olyan óriáscégekkel szemben, mint pl. az IBM.

A mostani megállapodás értelmében a Dell le fogja állítani saját SAN termékeinek gyártását, és ehelyett az EMC Clariion és Symmetrix tárolási rendszereit fogja viszonteladni, ugyanakkor a Dell továbbra is gyártani fogja saját egyszerűbb NAS (network attached storage -- 'hálózatcsatolt tárolás') termékeit. Ezenkívül a két cég szolgáltatási és tanácsadási részlegeket állítanak fel a Dellen belül az EMC installációk kezeléséhez, és a cégek együttműködnek a jövőbeni tárolási rendszerek létrehozásában.

Bruce Kornfeld, a Dell tárolási termékekért felelős marketing igazgatója szerint jelenleg az összes tárolási piac közül a SAN piac van a legtávolabb a szabványosítást tekintve, ezért van szüksége a Dellnek az EMC kutatás-fejlesztési hátterére.

Az érem másik oldala az, hogy a Dell fogja értékesíteni az EMC termékeit a következő piacokon: kormányzat, kisvállalatok, oktatás és egészségügy. Kornfeld elmondta, hogy az EMC nem fog közvetlenül értékesíteni ezeken a piacokon. Ezenkívül a két cég együtt fog működni a kulcsfontosságú szerződések összehozásában is, bár mihelyt megköttetnek ezek a szerződések, onnantól fogva a Dell veszi át a teljes lebonyolítást. A Dell gyártási kérdésekkel kapcsolatban is tanácsadást fog nyújtani az EMC-nek, a cél az, hogy minél hatékonyabb legyen a tárolási eszközöket gyártó cég termelése.

Gillian Munson, a Morgan Stanley egyik elemzője szerint a Dell abban fog segíteni az EMC-nek, hogy javuljon az eszközök felhasználási hatékonysága és csökkenjenek az alkatrész költségek. Munson úgy véli, hogy ez egy olyan terület, ahol feltétlenül javulnia kell az EMC-nek -- a vállalat cash flowja jelentősen javulna ez esetben.

Ugyanakkor az EMC-nek vigyáznia kell arra, hogy a Dell ne alakítsa át a SAN piacot alacsony haszonrésű területté, mint azt a PC-vel tette.

Az EMC a tárolási világ vitathatatlan vezetője, de számos vetélytárs igyekszik előrelépést tenni ezen a piacon. Az EMC a Wall Street egyik kedvence volt az elmúlt években, de a cég jelenleg kétségbeesetten küzd azért, hogy megőrizze vezető helyét a gazdasági lassulás és (egyebek között) a Sun, az IBM és a Hitachi Data Systems erősödő nyomása közepette. Egyes elemzők szerint a cég az utóbbi időkben (a jelentősen lecsökkent részvényárfolyamnak köszönhetően) potenciális felvásárlási célponttá vált.

Bár az EMC a tárolási piac vezetője, a középső kategóriájú tárolási eszközök piacán az EMC és a Dell együttes részaránya is mindössze 10%. A két cég célja az, hogy jelentősen növeljék ezt a részarányt -- ebben a piaci szegmensben a vezető hely a Compaqé. Joseph Tucci, az EMC elnök-vezérigazgatója elmondta, a most bejelentett szövetségtől azt várja, hogy gyorsan sikerül piaci részesedést nyerni ezen a területen, amelynek értéke tavaly 15 milliárd $ volt -- az EMC szerint ez a piac 2005-ben már 100 milliárd $ felett lesz.

A Sony áprilisban kötött megállapodást az EMC-vel az alacsonyabb kategóriájú tárolási termékekkel kapcsolatban. A Sony főként azokban a rendszerekben használja az EMC tárolási eszközeit, amelyeket tv-állomásoknak adnak el és amelyeket digitális videoszerkesztésre használnak. A Sony a Clariion termékek viszonteladását vállalta a megállapodás értelmében, ezeket saját logójával ellátva adják el a Sony XPRI szerkesztési rendszerek részeiként.

Ez év elején a Dell bejelentette, hogy a cég csúcskategóriájú SAN termékei immár együttműködnek az IBM, a Compaq és a Hewlett-Packard Windows szervereivel. Egy kihívással még mindig meg kellett küszködnie a cégnek: ez pedig a SAN-ok együttműködése Unix szerverekkel.

Májusban azonban a Dell bezárta azokat a San Jose-i (Kalifornia) irodákat, amelyeket a ConvergeNet tárolási specialista cég megvételekor szerzett meg. A ConvergeNet volt a Dell első és máig is egyetlen akvizíciója.

Andrew Neff, a Bear Stearns egyik elemzője így foglalta össze frappánsan a mostani megállapodást: "A Dellnek tárolási termékekre van szüksége, míg az EMC hozzá akart férni a Dell értékesítési hálózatához.

A múlt héten az EMC 12 éve első veszteséges negyedévét jelentette be, a cég 825 millió $-os egyszeri költséget könyvelt el a harmadik pénzügyi negyedévben és azt is bejelentette, hogy nem várható nyereség 2002 második feléig.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról