Szerző: Vörös Péter

2001. október 22. 11:09

Az amerikai broadband felhasználás növekedése lassul a magas költségek miatt

[Wall Street Journal] 2006-ra nagy sebességű internet-hozzáférés lesz az összes amerikai háztartás 41%-ában, szemben a tavalyi 9%-kal, de a broadband szolgáltatások rövid távú növekedését gazdasági és egyéb tényezők akadályozzák. A Jupiter Media Metrix piackutató cég legújabb előrejelzései szerint a broadband hozzáférésű háztartások száma az idén közel megduplázódik: a tavalyi 5,2 millióról 10 millióra nő ez a szám -- ezután további növekedés várható és 2006 végén már 35,1 millió amerikai háztartásban lesz nagy sebességű internetcsatlakozás.

[Wall Street Journal] 2006-ra nagy sebességű internet-hozzáférés lesz az összes amerikai háztartás 41%-ában, szemben a tavalyi 9%-kal, de a broadband szolgáltatások rövid távú növekedését gazdasági és egyéb tényezők akadályozzák. A Jupiter Media Metrix piackutató cég legújabb előrejelzései szerint a broadband hozzáférésű háztartások száma az idén közel megduplázódik: a tavalyi 5,2 millióról 10 millióra nő ez a szám -- ezután további növekedés várható és 2006 végén már 35,1 millió amerikai háztartásban lesz nagy sebességű internetcsatlakozás.

Joe Laszlo (!!), a Jupiter egyik elemzője szerint a legtöbb broadband internetfelhasználó korábban már használt lassúbb dial-up (modemes vagy ISDN) csatlakozást. Laszlo szerint a Jupiter úgy véli, hogy a következő két évben nem lesz növekedés a hagyományos, telefonos internetező háztartások számában, mivel a broadbandre áttérők száma kiegyenlíti az új dial-up ügyfelek számát.

Összességében a Jupiter előrejelzése szerint az online népesség növekedési üteme 2001-2006 között évi 7%-ra fog lassulni. 2006 végén Laszlo szerint 86,3 millió amerikai háztartásban (az összes háztartás 76%-ában) lesz internet-hozzáférés, szemben az idei 62,8 millióval (59%-kal). A 7%-os növekedési ütem jelentősen az 1999-2001. közötti 19%-os becsült éves növekedési ütem alatt van.

Szeptember 11-e óta rekord számú ügyfél használta a streaming médiákat a terrorista akciókkal kapcsolatos hírek követéséhez, és számos cég (közte a Microsoft és az Intertainer) folyamatosan reklámozza az új video-on-demand (video kérésre) előfizetési szolgáltatásokat, amelyeket eleve a broadband felhasználóknak terveztek.

A gond a nagy sávszélességű szolgáltatásokkal csak az, hogy drágábbak, mint a dial-up szolgáltatások, az installálás körülményesebb, és egyelőre csak egyes területeken érhetőek el. A szolgáltatók már dolgoznak azon, hogy ezeket a nehézségeket (különösen a hozzáférési területet és az installálási gondokat) elhárítsák, ez a Jupiter szerint tovább növelheti a broadband népszerűségét.

Azonban rövid távon a növekedés lelassult, részben azért, mert az egyes kábeltévés modem ill. telefon alapú DSL szolgáltatások ára emelkedett ez év elején. A szolgáltatók azért emelték fel a díjakat, mert a közöttük folyó verseny többek (pl. Covad Communications Group, Rhythms NetConnections és Northpoint Communications Group) csődjéhez vezetett.

A Jupiter adatai szerint a második negyedévben a kábeltévé modemes előfizetők száma csak 17%-kal nőtt az első negyedévhez képest -- 2000-ben a negyedéves növekedés 29%-ot is elért. A DSL szolgáltatást még jobban érintette a díjak emelkedése: a második negyedévben a felhasználók száma csak 14%-kal nőtt az első negyedévhez képest -- 2000-ben a negyedéves növekedés 55%-ot is elért.

A trend megfordítása érdekében több szolgáltató jelentett be speciális akciókat a költségek csökkentése érdekében. A Verizon Communications szerdán bejelentette, hogy 3-hónapos bevezető díjat kínálnak a DSL szolgáltatásért -- mindössze 29,95$-ért (kb. 8.500 Ft-ért). A felhasználóknak nem kell fizetni az aktiválásért ill. felbontásért, és ajándékba kapnak egy ingyenes PC kamerát. A cég elmondta, hogy a mostani akció célja az, hogy sikerüljön elérni az év végére tervezett 1,3 millió DSL felhasználót -- jelenleg 1 millió DSL előfizetője van a cégnek.

Az ilyen akciók abban is segíthetnek, hogy csökkenjen a különbség a kábeltévés modem ill. DSL szolgáltatások között: tavaly az összes broadband kapcsolat 72%-a volt a kábeltévé modemes megoldás, míg a DSL részaránya csak 26% volt. A Jupiter adatai szerint a kábel részaránya öt éven belül 54%-ra fog csökkenni, míg a DSL részesedése 40%-ra fog nőni. A DSL részben a költségek miatt volt eddig hátrányban a kábeltévés modem mögött. Az installálás, a modem és más indulási költségek után az átlagos DSL szolgáltatás általában havi 50-60$-ba (14-17 ezer Ft-ba) kerül, szemben a kábeltévé modemes megoldás rendszerint havi 40-45$-os (11,3-12,7 ezer Ft-os) árával.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról