Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Adblock-ellenes kampányba kezdtek a francia kiadók

Gálffy Csaba, 2016. március 22. 13:46

Elkeseredett gesztusra kényszerültek a francia online lapok, a héten a hirdetésblokkolást használó felhasználóikat a blokkolás feloldására kérik. A tiltás aránya már bőven meghaladja a kritikus mértéket, ez már keményen a kiadók zsebébe vágó kérdéssé vált.

A legnagyobb francia médiumok indítottak közös kampányt az adblock ellen. A kezdeményezést a GESTE, a francia online kiadókat tömörítő iparági szervezet koordinálja, célja pedig leszoktatni a felhasználókat a gyorsan terjedő hirdetésblokkoló megoldásokról. Az akciót még tavaly decemberben jelentette be a szervezet, erre pedig ezen a héten kerítettek sort a tagok. Az akkori bejelentésben a GESTE megfogalmazta, "a műszaki és jogi kérdések mellett tagjaink szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a tartalom és a szolgáltatás nem ingyenes" - utalva arra, hogy a hirdetésblokkolás miatt kieső bevételek súlyosan érintik a francia online kiadványokat (is).

A L'Express tömör cikkben magyarázta az akciót. A lap szerint a hirdetések elengedhetetlenek, ha a tartalomhoz való szabad hozzáférést célnak tekintjük, másrészt az adblock-megoldások sem angyalok, fizetségért cserébe bizonyos hirdetéseket átengednek, sőt, saját hirdetéseket is szúrnak be, működésük pedig átláthatatlan.

Francia lapok a kioszkban - szorít a hirdetésblokkolás

A demonstrációban részt vevő oldalak valamilyen formában felhívják a bekapcsolt adblockkal érkező felhasználók figyelmét a tiltás lekapcsolására, ellenkező esetben nem adnak hozzáférést a tartalomhoz. Az akcióhoz csatlakozott a Le Monde, a Le Parisien, a L'Équipe és számos más online médium mellett a szintén francia zenestreaming-szolgáltatás, a Deezer is. Az online hirdetési piac Franciaországban hatalmas, 3,2 milliárd eurót tett ki 2015-ben, ami a hirdetési torta 27,7 százalékát tette ki, szorosan a tévé (28,3%) nyomában.

A The Verge által idézett francia kutatás szerint 10 francia felhasználóból már 3 használ adblock-megoldást böngészés közben. A 16-24 éves korosztály esetében pedig az arány 54 százalékot is eléri, de a 60 év fölöttiek esetében is 20 százalékos már a hirdetéstiltás az IAB France felmérése szerint. A válaszadók túlnyomó többsége, 85 százaléka a "böngészés megzavarását" hozta fel a hirdetésblokkolás melletti legfőbb érvként.

A hasonló kampányok hatékonysága azonban megkérdőjelezhető, sokszor képes pont az ellenkező hatást kiváltani, mint amit a szervezők szeretnének. A mainstream olvasótábor számára ugyanis a hirdetésblokkolás fogalma még most is jórészt ismeretlen, e kampányok pedig rengeteget tesznek a közönség informálásáért, ami paradox módon pont a blokkolás terjedését, és nem visszafogását hozza.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.