Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Meglepetés: versenyügyi vizsgálat a Facebook ellen

Gálffy Csaba, 2016. március 04. 10:30

Piaci erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt indított eljárást a német versenyügyi hatóság a Facebook ellen. Az illetékesek szerint a cég csak azért tudja az adatkezelési gyakorlatát a felhasználókra erőltetni, mert domináns piaci pozícióban van.

hirdetés

Egészen új szögből támadhatja a Facebook adatvédelmi gyakorlatát a német hatóság. A cég ellen ugyanis nem az adatvédelemben illetékes szerv, hanem meglepő módon a versenyügyi hivatal, a Bundeskartellamt indított vizsgálatot. A vizsgálatba a németek a Facebook német leányvállalata mellett az ír leányt és az amerikai céget is bevonták, a vád a piaci erőfölénnyel való visszaélés.

A Facebookot a hatóság azzal gyanúsítja, hogy az adatkezelési gyakorlat megsérti az adatvédelmi szabályokat. Hogy ez miért releváns a versenyügyiek számára? Mert felmerül, hogy a cég ezt azért teheti meg a felhasználókkal, mert piaci erőfölénnyel rendelkezik - a kérdés tehát az, hogy ideális, versengő körülmények között a cég folytathatná-e ezt a gyakorlatát?

"A domináns piaci státuszt élvező cégekre speciális korlátozások vonatkoznak. Ezek közé tartozik, hogy a felhasználási feltételeknek versenyképeseknek kell lenniük. A hirdetéses üzleti modellt használó internetes szolgáltatásoknak, mint a Facebook, a felhasználóról szóló adatok rendkívül fontosak. Pontosan ezért a kérdést a piaci erőfölény szempontjából is vizsgálni kell, hogy a felhasználókat a cég megfelelően informálja-e az adatgyűjtés természetéről és céljáról" - mondta a hivatalos közleményben Andreas Mundt, a versenyügyi iroda elnöke.

Mondjuk együtt: monopólium

Ne féljünk kimondani, ahogy a Microsoft a PC-piacon, úgy a Google a keresésben (és egyre inkább az okostelefonoknál), a Facebook pedig a közösségi hálózatok területén élvez monopol-státuszt (különösen Európában). A piaci erőfölény, legyen bármennyire nagy, önmagában még nem bűn, de az azzal való visszaélés már annak számít, és egy monopol-cég esetében sok olyan tevékenység visszaélés, ami egy kis szereplő esetében természetesnek számít.

A német hatóság szerint a Facebook esetében az adatkezelési feltételek lehetnek problémásak. Ezeket ugyanis a felhasználónak kötelező elfogadnia akkor, amikor a szolgáltatásba regisztrál, ez a feltétele a Facebookhoz való hozzáférésnek. Ideális (elméleti) esetben, egy versengő piacon a szolgáltatások között az adatkezelésben is verseny alakulna ki, vagyis a cégek a felhasználók kegyeit keresve írnának jobbnál jobb adatvédelmi nyilatkozatokat és igyekeznének informálni a felhasználókat, a vásárlók pedig ezt is szempontként kezelnék, amikor regisztrálnak egy szolgáltatásba.

Verseny hiányában azonban a felhasználó mozgástere szélsőségesen leegyszerűsödik, a gyakorlatban csupán azt döntheti el, hogy regisztrál a Facebookra vagy sem. Utóbbi döntéssel pedig teljesen kizárja magát a szolgáltatásból, és ezzel gyakorlatilag kivonul a közösségi hálózatok piacáról is, hiszen a Facebooknak nincs ekvivalens alternatívája.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.