:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. március 4. 10:30

Meglepetés: versenyügyi vizsgálat a Facebook ellen

Piaci erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt indított eljárást a német versenyügyi hatóság a Facebook ellen. Az illetékesek szerint a cég csak azért tudja az adatkezelési gyakorlatát a felhasználókra erőltetni, mert domináns piaci pozícióban van.

Egészen új szögből támadhatja a Facebook adatvédelmi gyakorlatát a német hatóság. A cég ellen ugyanis nem az adatvédelemben illetékes szerv, hanem meglepő módon a versenyügyi hivatal, a Bundeskartellamt indított vizsgálatot. A vizsgálatba a németek a Facebook német leányvállalata mellett az ír leányt és az amerikai céget is bevonták, a vád a piaci erőfölénnyel való visszaélés.

A Facebookot a hatóság azzal gyanúsítja, hogy az adatkezelési gyakorlat megsérti az adatvédelmi szabályokat. Hogy ez miért releváns a versenyügyiek számára? Mert felmerül, hogy a cég ezt azért teheti meg a felhasználókkal, mert piaci erőfölénnyel rendelkezik - a kérdés tehát az, hogy ideális, versengő körülmények között a cég folytathatná-e ezt a gyakorlatát?

"A domináns piaci státuszt élvező cégekre speciális korlátozások vonatkoznak. Ezek közé tartozik, hogy a felhasználási feltételeknek versenyképeseknek kell lenniük. A hirdetéses üzleti modellt használó internetes szolgáltatásoknak, mint a Facebook, a felhasználóról szóló adatok rendkívül fontosak. Pontosan ezért a kérdést a piaci erőfölény szempontjából is vizsgálni kell, hogy a felhasználókat a cég megfelelően informálja-e az adatgyűjtés természetéről és céljáról" - mondta a hivatalos közleményben Andreas Mundt, a versenyügyi iroda elnöke.

Mondjuk együtt: monopólium

Ne féljünk kimondani, ahogy a Microsoft a PC-piacon, úgy a Google a keresésben (és egyre inkább az okostelefonoknál), a Facebook pedig a közösségi hálózatok területén élvez monopol-státuszt (különösen Európában). A piaci erőfölény, legyen bármennyire nagy, önmagában még nem bűn, de az azzal való visszaélés már annak számít, és egy monopol-cég esetében sok olyan tevékenység visszaélés, ami egy kis szereplő esetében természetesnek számít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A német hatóság szerint a Facebook esetében az adatkezelési feltételek lehetnek problémásak. Ezeket ugyanis a felhasználónak kötelező elfogadnia akkor, amikor a szolgáltatásba regisztrál, ez a feltétele a Facebookhoz való hozzáférésnek. Ideális (elméleti) esetben, egy versengő piacon a szolgáltatások között az adatkezelésben is verseny alakulna ki, vagyis a cégek a felhasználók kegyeit keresve írnának jobbnál jobb adatvédelmi nyilatkozatokat és igyekeznének informálni a felhasználókat, a vásárlók pedig ezt is szempontként kezelnék, amikor regisztrálnak egy szolgáltatásba.

Verseny hiányában azonban a felhasználó mozgástere szélsőségesen leegyszerűsödik, a gyakorlatban csupán azt döntheti el, hogy regisztrál a Facebookra vagy sem. Utóbbi döntéssel pedig teljesen kizárja magát a szolgáltatásból, és ezzel gyakorlatilag kivonul a közösségi hálózatok piacáról is, hiszen a Facebooknak nincs ekvivalens alternatívája.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 23:57

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.