Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Hatékonyabb GPU-kat kínál az új PowerVR széria

Asztalos Olivér, 2016. február 23. 17:25

Egy új, a belépőszintet megcélzó GPU-sorozattal állt elő az Imagination. A Series8XE elsősorban a helytakarékosságban lépett előre, miközben a tervezők néhány korábban opcionális funkciót alapértelmezetté tettek.

hirdetés

Az Imagination bejelentette legújabb, XE jelölésű, belépőszintű GPU-családját, mely a korábbi Series7XE helyét veszi át. A célszegmensnek megfelelően az új sorozat a területhatékonyságot helyezi előtérbe, a megoldások kisebb területen érik el az előd számítási teljesítményét, ami az árérzékeny célterületeken a legfontosabb szempont. A termékcsalád új megoldásai elsősorban beágyazott rendszerekben, felsőkategóriás viselhető eszközökben, valamint a belépőszintre és a középkategóriába érkező okostelefonokban kaphatnak helyet.

A most bejelentett Series8XE sorozat a már jól bevált Rouge architektúrára épít, amin kisebb optimalizációkkal próbál tovább javítani. Ezeknek köszönhetően a grafikus egység már támogatja az OpenGL ES 3.2-t, miközben természetesen már a Vulkan API támogatása is megoldott. A tesszellációt és az ASTC textúratömörítést immáron alapértelmezetten támogatja a rendszer, akárcsak az OmniShield biztonsági funkciót, mely az ARM TrustZone technológiájához nagyon hasonló megoldást kínál.

Ezek mellé még olyan opcionális funkciók társíthatóak, mint a 10 bites YUV támogatás vagy a saját fejlesztésű PVRIC3 tömörítési eljárás. Ezeknek különféle videódekóderek mellett van értelme, leginkább a sávszélesség, illetve ezzel együtt a lejátszáskori energiaigény csökkentése végett.

A legnagyobb hangsúly ugyanakkor nem az egyes új funkciókon, hanem a területhatékonyság növelésén volt. Különféle, az erőforrásmegosztás optimalizációját érintő módosításokkal azonos pixelkitöltési sebesség mellett 25 százalékkal sikerült csökkenteni az adott GPU-hoz szükséges területet. Az Imagination szerint ezzel tovább növelték előnyüket a konkurenciához mérten, ami valószínűleg az ARM Mali sorozatát takarja.

Az erőforrások újracsoportosítása nem érintette a rendszer alapvető működését. A számításokat végző, legfeljebb 16 futószalagot alkalmazható USC (Unified Shading Cluster) továbbra is négy darab 16 bites, illetve két darab 32 bites lebegőpontos feldolgozót, valamint egy SFU-t (special-function unit) tartalmaz.

A mikroarchitektúra mellett két GPU-dizájnt is bejelentett az Imagination, a GE8300 és GE8200 típusjelzésű megoldások a korábbi GE7800 és GE7400 típusokat váltják. Míg a GE8300 egy teljes USC-t, azaz 16 futószalagot tartalmaz, órajelenként pedig 4 pixelt számol ki, addig a GE8200 már csak ennek a feléből, 8 futószalagból gazdálkodhat, ezzel pedig órajelenként 2 pixeles teljesítményre képes.

Az Imagination arról egyelőre nem beszélt, hogy mikor érkezhetnek az első Series8XE GPU-t tartalmazó rendszerlapkák. A licencelés már elkezdődött, és a cég elmondása szerint már nyélbe ütöttek néhány megállapodást is, ami azt sejteti, hogy az év harmadik vagy negyedik negyedévében kerülhetnek piacra az első termékek.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.