Szerző: Gálffy Csaba

2015. július 14. 11:21

Okostelefonok: Apple vitte a profit 92 százalékát

Az okostelefongyártók között az Apple és a Samsung tud konzisztensen nyereséget termelni - ezt már tudjuk egy ideje. A Samsung lejtmenetével azonban látványosan megnőtt az Apple részesedése az összesített profitból, egy friss elemzés szerint a cég több, mint 90 százalékát hasítja ki a gyártói profittortának.

Az első negyedéves pénzügyi adatok, iparági becslések és egyéb információk alapján a Canaccord kiszámolta, hogyan oszlik meg az okostelefon-gyártók között a szegmens össz-profitja. Az eredmény még a piacot ismerőket is mellbe tudja vágni, az adatok szerint az Apple már a teljes profit mintegy 92 százalékát viszi haza. A legtöbb versenytárs vagy veszteséges, vagy éppen nulla közelébe hozza ki ezt a tevékenységet, így nem csoda, hogy a profitban úszó Apple viszi haza a legnagyobb részt.

A nyolc legnagyobb okostelefon-gyártó üzleti eredményeit vizsgálva jutott arra a Canaccord, hogy az Apple az összesített profit 92 százalékát tette zsebre. A Samsung részesedése 15 százalék volt - az összeget a többi szereplő negatív teljesítménye viszi vissza 100 százalékra. Ez eléggé drámai változás még 2014 azonos időszakához képest is, akkor az Apple még "csak" 65 százalékot tett zsebre. A változásért egyik oldalon az új iPhone kirobbanó sikere felel, a nagy kijelzővel szerelt modellek az ázsiai piacokon a vártnál is sokkal népszerűbbek, a másik oldalon pedig a Samsung profitja olvadt el, ahogy a cég értékesítései és pénzügyi eredménye is egyre aggasztóbb jeleket mutat.

Bizony, pokolba lovagoltak

Kommentelőink kollektív emlékezete máig élénken őrzi Bizó Dániel kollégánk elemzését, amely az androidos gyártókra váró világról festett igencsak borús képet. A 2010-es szöveg már régen valósággá vált, az összes, annak idején élen járó telefongyártó megroppant mára, egyedik a Samsung maradt talpon az akkor releváns szereplők közül, a többiek (Sony, HTC, Motorola, stb.) mára másod- vagy harmadrangú gyártóvá olvadtak, amelyek inkább követik, mint meghatározzák a piac irányát.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A helyzet pedig úgy tűnik hosszabb távon sem fog érdemben változni. Ma az androidos gyártók nem tudnak hozzáadott értéket generálni a telefonok kapcsán, a Google-féle platformból tapasztalataink szerint inkább csak elvenni tudnak (teljesítményben, funkcióban és frissíthetőségben), innovációval azonban képtelenek megkülönböztetni magukat. Ilyen körülmények között pedig maradt az árverseny, és maradnak a pengevékony üzemi eredményhányadok, ami csak abszolút kompetens menedzsment mellett fordul le parányi profitra, de inkább szelíd veszteség lesz belőle.

Máshol vannak a hangsúlyok

A Canaccord száma mögött persze sokkal komplexebb valóság van, mint az elsőre látszik - mondhatjuk almát a robottal hasonlít össze. A fent említett profit ugyanis kizárólag a hardvergyártók rétegét vizsgálja, márpedig a modern okostelefonos ökoszisztémában nagyon sok réteg rakódik egymásra, ezek pedig mind más-más vonalak mentén osztják fel a profitot. Csak néhány releváns réteg: az összeszereléssel foglalkozó bérgyártók szintje, alkalmazásprocesszor- és egyéb komponensgyártók szintje, félvezető-bérgyártók szintje, majd persze a hardvercégek fölött a platformtulajdonosok szintje és végül az alkalmazásfejlesztők szintje. Míg az androidos oldalon egy-egy szereplő jellemzően csak egy szinten képviselteti magát (a Samsung jelent érdemi kivételt), az Apple integrált modellje szinte az összes rétegre kiterjed. Ez lényegesen torzítja a képet, és emiatt érdemes is odafigyelni erre.

Az androidos oldalon ugyanis vannak nagy nyertesek. A processzort gyártó Qualcomm, az utasításarchitektúráját licencelő ARM vagy a platformtulajdonos Google is masszív nyereséget húz az eladott okostelefonok után, és hosszú távon is fenntartható üzleti modellel rendelkezik. De ugyanide sorolható a Sony is, amely komponensgyártóként látja a jövőjét, elsősorban a telefonos képérzékelőkre fókuszálva.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról