Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. június 9. 14:30

Itt az Apple Music, nem lett nagy dobás

Fény derült az Apple saját zenei streaming szolgáltatásának részleteire is, mely meglehetősen alulmúlta a várakozásokat: az Apple Music végleges előfizetői díja tíz dollár lett, ám ezért cserébe nem tartalmaz semmilyen egyedi funkciót, amit máshol már ne láttunk volna.

Lerántotta a leplet várva-várt zenei streaming szolgáltatásáról az Apple. A cég éves fejlesztői konferenciáján jelentette be, hogy a Deezer és a Spotify konkurenciájaként induló szolgáltatása június 30-án fog elindulni 100 országban, köztük Magyarországon is - egyelőre iOS-re, Mac és Windows rendszerekre, ősszel pedig Apple TV-n és Androidon is elérhető lesz. A konkurens érkezésétől tartva a Tidal és a Spotify is beújított az elmúlt hetekben, ám a várakozásokkal ellenben az Apple Music nem kínál különösebben innovatív, vagy egyedi funkciót. A szolgáltatás magját a felhasználó ízléséhez igazodó zeneajánló motor adja, amit igazi emberek által összeállított rádióadás, és a zenészek és a hallgatók közti kommunikációt biztosító közösségi platform egészít ki.

Eddig is tudni lehetett, hogy az Apple a freemium helyett kizárólag fizetős modellben gondolkodik, de három hónapig fizetés nélkül lehet kipróbálni a szolgáltatást, utána 9.99 dolláros havidíjat kell fizetni további használatáért. Az Apple eredeti célja az lett volna, hogy az előfizetői árat a konkurenseknél is tartott, 9.99 dollár alá pozicionálja, ám a kiadók nyomására kénytelen volt ennél az összegnél maradni - legalábbis az iparági pletykák szerint. Míg a Tidal az iskolások számára kínál kedvezményes csomagot, addig az Apple egész családot célozza meg: 14.99 dollárért vásárolható havonta családi csomag is, amellyel hat fő használhatja a szolgáltatást.

Mit kínál tíz dollárért az Apple?

Sokan még emlékezhetnek az iTunes Ping nevű közösségi funkciójára, melyet a cég most újjáéleszt a Musicon belül tabként elérhető, zenészek hírfolyamaként szolgáló Connect formájában. Ez viszont már  2010 és 2012 közt is az iTunes egyik legkevésbé népszerű funkciója volt, ami két év után ki is került a szolgáltatásból. Ennek egyik oka az volt, hogy az akkor feltörő Facebook sokkal fejlettebb közösségi funkcióinak köszönhetően értelmetlenné vált a zenészek számára, hogy építsék az iTunes-os Ping profilt. A szolgáltatás látogatottsága is gyengének bizonyult, így gyorsan le is állt fejlesztésével az Apple.

Az újjászületett Connect sajnos nem kínál nyomós érvet arra, hogy miért pont most lenne érdemes elkezdeni használni: elődjéhez hasonlóan ezzel a funkcióval a zenészek saját csatornájukon keresztül képeket, bejegyzéseket, dalszövegeket, videókat és más exkluzív tartalmakat tehetnek közzé a hallgatóknak - amit aztán kedvelhetnek és kommentálhatnak a hallgatók. Még inkább megkérdőjelezi a funkciót az, hogy Twitter és Facebook integrációnak köszönhetően a Connectben közzétett tartalom egyszerre kikerül a népszerű közösségi oldalakra is.

(Kép: TechCrunch)

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Némi csalódást okozott több zenésznek is (köztük a Linkin Parkos Mike Shinodának), hogy az Apple Music nem kínál veszteségmentes (lossless) zenét. A Tidal ereje ezzel szemben kimondottan a Hi-Fi minőségű zenében rejlik, ezzel szemben a Spotify, illetve a Google Play Music esetében is lehetőség van 320 kbps-s hanganyagok elérésére a fizetős csomagon belül. A keynote prezentáció alatt nem volt egyértelmű az sem, hogy lesz-e lehetőség offline zenelejátszásra, de az Apple megerősítette a Recode-nak, hogy ezt az opciót is tartalmazza majd az app. Emellett támogatja az Apple saját asszisztensét, Sirit, amely (a Google Now - Google Music pároshoz hasonlóan) lehetővé teszi, hogy hangparancsokkal irányítsuk a lejátszót és természetes nyelven (natural language) kérjünk számokat.

Az Apple különlegességként állítja be saját appon belüli rádióadását is, ami nem egy automatizált lejátszási lista lesz, hanem emberek által vezetett műsor - Iovine szerint az emberi válogatás sokkal relevánsabb találatokat eredményez. A Beats1 rádióállomás 24/7-ben szolgáltatja a híres DJ-k által válogatott dalokat, emellett olyan "exkluzív" tartalmakat hallgathatnak a felhasználók, mint sztárinterjúk, és híres előadókat is hívnak majd műsorvezetőnek. További dalok és albumok felfedezésére a For You névre keresztelt ajánlási motort építették be a Musicba, ami algoritmusok és emberi választások keveréke, ezzel biztosítva a felhasználó számára releváns ajánlásokat. Első használatkor az app megkérdezi, hogy milyen stílusú zenéket kedvelünk, a pontosítás érdekében pár zenészt is meg kell adni stílusmintának.

Ezeket az adatokat kombinálja aztán a motor a felhasználó addigi iTunes-os vásárlásaival (amennyiben vannak). E téren sem sikerül azonban nagyobbat mutatnia, mint a Spotifynak: a konkurens az évek alatt sokkal elegánsabb módon fejlesztette a hangulathoz, időponthoz és ízléshez illeszkedő dalok válogatását, ami szintén egyszerre vegyíti az algoritmusokat, a többmillió felhasználó által összeállított lejátszási listákat és a szakemberek válogatásait - ezzel a hatalmas előnnyel sokkal hatékonyabban használja fel a felhasználók által biztosított adatokat.

Probléma a szerződésekkel?

A nagy streaming szolgáltatások közötti csata ma áttevődött az exkluzív tartalom frontjára, vagyis a cégek igyekeznek előadókat, albumokat akár ideiglenesen is kizárólagos joggal megszerezni. A hírek szerint az előző hónapokban az Apple próbált több kiadót is saját oldalára állítani, ám az induláskor egyelőre nem tudott sok nevet említeni. Bár Jimmy Iovine elmondása szerint a szolgáltatás könyvtára több, mint 30 millió dalt tartalmaz majd, pontos számot nem említettek. Joshua Topolsky, a Bloomberg újságírója Twitterén osztotta meg ezzel kapcsolatos aggályait: "Bárkivel beszéltem az Apple-nél, pontos számokat senki sem tudott megerősíteni azzal kapcsolatban, hogy mekkora is az Apple Music zenei könyvtára." A bizonytalanság oka az lehet, hogy az Apple valószínűleg nem véglegesítette még minden kiadóval a szerződését, így nem tudni egészen pontosan, hogy milyen zenei könyvtárral élesedik a szolgáltatás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról