Szerző: Voith Hunor

2015. május 11. 10:15

A kínai mobilpiac sem feneketlen

Miközben sokan még mindig egy végtelen felvevő képességgel rendelkező okostelefon-piacként gondolnak Kínára, az IDC piackutató cég szerint mostanra már fordult is a kocka, és a legutóbbi negyedévben már zsugorodott is a piac.

A vártnál talán előbb, de Kínában is bekövetkezett az elkerülhetetlen: a közel 1,4 milliárd lakosú országban telítődni látszik az okostelefon-piac az IDC friss felmérése szerint. A piackutató cég néhány hónapja már jelezte, hogy idén megállhat a több mint fél évtizede tartó, hihetetlenül lendületes növekedés, mert Kínában is lezajlott a legnagyobb forgalmat és növekedést generáló első adoptációs hullám – a meglévő okostelefon-tulajdonosokat pedig már sokkal nehezebb rávenni a készülékváltásra.

Az IDC 2015 első három hónapjában 98,8 millió okostelefon fogyott az országban, négy százalékkal kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában. Persze a piacban továbbra is hatalmas lehetőségek rejlenek, főleg három vállalat számára, melyek éves szinten hatalmas növekedést tudtak elérni, ezt azonban a többi szereplő rovására érték el, maga a torta már nem nőtt, csupán a szeletek mérete változott. Ahogy arról az Apple elmúlt negyedéves üzleti jelentései kapcsán többször is írtunk, az amerikai cég pusztán azzal, hogy végre nagyobb méretű telefonokat is kiadott, gyakorlatilag elhozta az iPhone második fénykorát – és ezt a kínai példa kiválóan demonstrálja. Kínában ugyanis régóta a nagy kijelzős készülékek a népszerűek, és azokat a modelleket választják, melyeken kényelmesen lehet olvasni, böngészni, videót nézni (vagy akár vágni).

Az Apple az első negyedévben 14,7 százalékos részesedést ért el a kínai okostelefon-piacon, ami egészen elképesztő annak fényében, hogy a vállalat kizárólag prémium árkategóriás készülékeket kínál. A cég 2014 első három hónapjában 8,9 millió iPhone-t adott el az országban, most viszont 14,5 milliót, ez éves szinten brutális, 62 százalékos ugrás – nagyobb, mint amit akár a kínai belpiacon amúgy roppant erős (és nemrég még listavezető) Xiaomi, akár a szintén népszerű Huawei fel tud mutatni. Amúgy mindkét kínai gyártó eladásai szépen nőttek, a második helyen szereplő Xiaomi 42 százalékos éves növekedést követően 13,7 százalékot tudott kihasítani a tortából (13,5 millió eladott okostelefonnal), a Huawei pedig 40 százalékos emelkedést elérve 11,4 százalékos részesedéssel a harmadik helyre jött fel (11,2 millió eladott készülékkel).

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A legnagyobb vesztes a Samsung, a dél-koreai elektronikai óriás lába alól a legnagyobb ázsiai okostelefon-piacon is teljesen kicsúszott a talaj. A tavalyi első negyedéves 20 százalékos piaci részesedése az idei első negyedévben 9,7 százalékra olvadt – 20,5 millió készülékről 9,6 millióra. Az időszakra az új csúcsmodellek, a Galaxy S6 és S6 Edge még nem tudták kifejteni jótékony hatásukat, de a mellbevágó Apple-dominancia láttán erősen kétséges, hogy a két új zászlóshajó érdemben trendfordító hatást tud majd kifejteni a kínai piacon. Egyelőre a Lenovo ambiciózus tervei sem látszanak megvalósulni, a gyártó forgalma éves szinte 22 százalékot esett, a tavalyi 10,5 millió után az idei első negyedévben csak 8,2 millió telefont tudtak értékesíteni, ezen pedig a Motorola felvásárlása sem segített.

Érdemes megjegyezni, hogy az első hullámot nagyrészt uraló kisebb, “egyéb” kategóriába sorolt gyártók folyamatosan teret veszítenek, ahogy a súlypont az "kezdő okostelefon-használók" felől egyre inkább eltolódik a készülékcserék irányába, a felhasználók az első vásárlás tapasztalatait leszűrve választanak a friss modellek közül. A kis gyártó összesített részesedése még így is tetemes (41,7 százalék), de éves szinten közel 9 százalékot esett, és elemzők szerint a csökkenő tendencia lesz jellemző az egész év során, ahogy a vásárlók egyre inkább a márkásabb modellek irányába mozdulnak el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról