Szerző: Gálffy Csaba

2015. január 6. 11:06

Nagyot ment tavaly a Xiaomi

Valamit nagyon nagyon jól csinál a Xiaomi. A néhány éve indult kínai gyártó 2014-ben elképesztő mennyiséget, 61 millió darab okostelefont értékesített, ennek nagy részét az utolsó három hónapban. A 2015-ös várakozás 100 milliós értékesítés, ezzel a gyártó valószínűleg stabilan a harmadik legnagyobb lenne a Samsung és az Apple mögött.

Meglepő helyen, a kínai Weibo közösségi oldalon tette közzé éves összefoglalóját a Xiaomi elnök-vezérigazgatója, Lei Jun. A 2010-ben alapított vállalat eszerint elképesztő mennyiségű telefont, összesen több, mint 61 millió darabot értékesített, egészen lenyűgöző sebességű növekedést produkálva - 2013-ban még csak 18,7 millió, 2012-ben pedig 7,2 millió volt ez a mutató. A sikert elsősorban a hazai, kínai piacnak köszönheti a cég, az országban megszerezte már a legnagyobb gyártó címét, letaszítva a Samsungot a trónról.

Lei Jun, a cég vezérigazgatója korábban a 2015-ös célszámot is ismertette, a cég reményei szerint idén több, mint 100 millió okostelefont tud értékesíteni a Xiaomi. Ez elképesztően nagy számot jelent, ez a nagyságrend ugyanis stabilan a világpiac harmadik gyártójaként pozicionálná a Xiaomit, a Samsung és az Apple mögött. Jelenleg a kínai gyártó gyakorlatilag holtversenytben van a harmadik helyért a Lenovóval, az LG-vel és több másik gyártóval, melyek mindegyike 5 százalék körüli részesedéssel bír.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A jövő évi növekedést már nem elsősorban Kínától, hanem a környező délkelet-ázsiai és egyes más fejlődő országoktól várja a cég. A listán olyan országok szerepelnek, mint India és Vietnám, Ázsián kívül pedig Mexikó, Törökország, Oroszország és Brazília jelentik majd a 2015-ös frontvonalat. A cég továbbra sem akar belépni a fejlett országok piacaira. Azok erős márkaérzékenysége, a magas marketingköltségek és a szolgáltatók nagyon erős piaci szerepe nem kedvez a Xiaomi gerillakampányokra, közösségi médiára alapozó, rendkívül olcsón működtethető marketinggépezetének.

Kegyetlen a piac

A bejegyzésben Lei Jun kiemelte, hogy az okostelefon-piac elképesztően kompetitívvé vált. A kínai piacon a Lenovo keményített be, de a Samsung és más szereplők is nagyon agresszív termékstratégiával reagáltak a Xiaomi felemelkedésére. A Xiaomi teljesítményét egyelőre nem fogták meg a szellemi tulajdonhoz kapcsolódó problémák, ez azonban hamarosan változhat. A cég ugyanis nem áll jól a szabadalmi fegyverarzenál építésével, az indiai terjeszkedést az Ericsson szabadalomsértés-panasza veszélybe is sodorta, a helyi hatóságok importtilalmat vetettek ki a Xiaomire, amelyet ideiglenesen felfüggesztettek. Hosszabb távon csak az lesz megoldás, ha a gyártó meg tud egyezni a nagy szabadalmi trösztökkel, az Ericssonnal, a Nokiával, a Microsofttal, amelyek az androidos gyártóktól már ma is jelentős összegeket szednek be a licencelt szellemi tulajdonért cserébe.

A Xiaomitól azonban a befektetők hatalmas sikereket várnak a jövőben. A cég a múlt hónapban 1,1 milliárd dollárnyi kockázati tőkét vont be, 45 milliárd dolláros értékelés mellett. A befektetők bizalmát elsősorban az indokolhatja, hogy a Xiaomi innovatív megközelítéseket alkalmaz mind a hardvergyártás, mind a marketing, mind a szoftverfejlesztés területén. A cég igyekszik hosszú távú partneri kapcsolatokat kialakítani a beszállítókkal, Lei Jun kimondott célja megteremteni egy 100 cégből álló Xiaomi-ökoszisztémát, ennek első lépéseként több vállalatba, például a Mideába is befektetést eszközölt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról